اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

جلسه هم اندیشی فعالان فرهنگی گچساران با حضور مسئولان کشوری و استانی دراین شهرستان برگزارشد

جلسه هم اندیشی فعالان فرهنگی گچساران با حضور مدیر دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و رئیس اداره برنامه ریزی فرهنگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور،رئیس دفتر نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان درگچساران برگزارشد.

جلسه هم اندیشی  فعالان فرهنگی گچساران با حضور مسئولان کشوری و استانی دراین شهرستان برگزارشد

 

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران علیرضا اتابک در جلسه هم اندیشی فعالان فرهنگی گچساران اظهار کرد: همه مااعتقاد داریم که باید مسائل دینی و فرهنگی را در سطح شهرستان و استان ترویج دهیم.
وی بیان کرد: باید مراکز فرهنگی مرجع باشند تا بتوانند دغدغه های شهروندان را دراین عرصه ها هم مرتفع کنند.
 فرماندار گچساران تصریح کرد:هرچند آموزش فضای مجازی  در این امربسیار ضروری می باشد  و باید این موضوعات را در مدارس و به صورت پایه ای مورد بررسی و توجه قرارداد و در مراکز فرهنگی شهرستان این موضوعات هم باید تقویت شوند.
 امام جمعه گچساران با اشاره به اینکه درحقیقت قرآن و عترت تنها را نجات بشریت است،عنوان کرد: گچساران لگد مال شده انگلیسی ها در دوران طاغوت بود اما مردمی انقلابی و آگاه داشت که دشمنان هرچه تلاش کردند نتوانستند بر مردم این خطه سلطه پیدا کنند چرا که هفت شهید انقلاب از گچساران هستند.
 حجت الاسلام حجازی گفت: مردم گچساران هم دردوران دفاع مقدس رشادت ها و جانفشانی ها کردند، به هرحال شایسته است که نگاه ویژه ای به این شهرستان شود.
امام جمعه گچساران خاطر نشان کرد: دشمن فتنه ها و تلاش های بی شماری چه در عرصه جنگ سخت و چه در عرصه جنگ نرم برای نابودی انقلاب اسلامی انجام داده که با بصیرت و هوشیاری ملت بزرگ ایران در سایه ولایت فقیه هم ناموفق بوده است.
 رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گچساران بیان کرد: گچساران در مناسبت های ملی و مذهبی نقش پررنگی دارد و به علت منابع عظیم نفت و گازافراد بسیاری نیز از سراسر کشور در این شهرستان زندگی می کنند که با این تفاسیر کارفرهنگی مضاعفی هم می طلبد.
حجت الاسلام خادمی افزود: گاهی اوقات عدم حضور مبلغین درشهرستان را شاهدیم و در مرکز استان به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب، اجتماعی از طلاب و روحانیون را شاهد هستیم، به هرحال بچه های فرهنگی و مذهبی این شهرستان نیز با دستان خالی اقدامات ارزشمندی هم انجام می دهند،که بازهم به حمایت های ویژه ای احتیاج دارند.
وی اظهار کرد: از جهت زیربنایی و وجود سخت افزارهای فرهنگی دراین شهرستان خیلی عقب هستیم و با مواردی پیش افتاده درگیر هستیم که همچنان حل نشده اند که قرار بود بودجه ای نیز منظور شوند که متاسفاته تاکنون عملی نشده است.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گچساران ادامه داد: نیاز به اجرای برنامه های همسو از سوی برخی دستگاه ها و نهادها را داریم، هرچند در برخی از محلات آسیب زا نیز فعالیت های فرهنگی صورت می گیرد اما  کمتر شاهد امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه هستیم که باید این خلاها نیز مرتفع شوند و شورای فرهنگی در شهرستان قوی تر و منسجم تر برگزار شود.
  مسئول دفتر کانون های خدمت رضوی در گچساران  اضافه کرد:300خادمیار در سطح شهرستان و روستا ها فعالیت دارند که 30نفر هم به صورت تخصصی و محله محور فعالیت می کنند،متاسفانه مجموعه های فرهنگی شهرستان همچنان خودشان متحد و منسجم نشده اند تا چه برسد به همکاری ادارات و دیگر نهادها،به طوری که هرکسی هم ساز خودش را می زند.
 فصیحیبا اشاره به  به اقدامات، گفت:از ابتدای امسال تاکنون نیز برنامه تجلیل از مدافعان سلامت،کمک هزینه درمان ، دارو و آزمایش بیش از ۳۰۰نفر را داشتیم، اهدای خون توسط خادمیاران رضوی طی دو مرحله انجام و ۱۷راس گوسفند قربانی و بین نیازمندان توزیع شد.
 وی عنوان کرد: بیش از3هزاربسته معیشتی هم درسطح شهرستان توزیع شد،و قریب به ۴هزار قرص نان هم در این خصوص توزیع کردیم هرچند برگزاری مسابقات فرهنگی با توجه به مناسبت های سال برگزار شده اند،بنابراین معرفی آسیب دیدگان کرونا به کمیته امداد برای اخد وام از دیگر برنامه ها بود که درحال حاضر نیز بحث تهیه نوشت افزار دانش آموزان محروم را در برنامه داریم.
حجت الاسلام شکوهیان، معاون طرح هجرت شهرستان گفت:ده روستا تحت پوشش نیروهای طرح هجرت هستند و مبلغین با دست خالی در روستاها فعالیت می کنند و در برخی روستاها هم بدلیل نبود خانه عالم نمی شود مبلغی هم ارسال کرد.
وی افزود:بحث شناسایی فقرا و نیازمندان هم به صورت مداوم و خودجوش انجام می شود و سعی داریم هر اندازه که بتوانیم بسته های معیشتی به آنها بدهیم و خانواده هایی که دچار مشکلات هم دارند،سعی می کنیم در حد توان هم مرتفع کنیم.
شکوهیان ادامه داد:ازدیگر اقدامات هم در ایام انتخابات، گروهی خودجوش قریب به ۳۰۰جلسه بصیرتی در این خصوص داشتیم که در نهایت آیت الله رئیسی در این شهرستان بیشترین آرای انتخاباتی را داشتند.
وی تصریح کرد:همکاری و فعالیت هایی با مراکر ترک اعتیاد این شهرستان وجود دارد،هرچند نیاز به حمایت باز هم می رود اما  بزرگترین کار با مردم بودن و پای کار مردم بودن است اگرچه این مشکلات در کل کشور هم وجود دارد اما آن چیزی که می تواند مردم را نسبت به انقلاب امیدوار کند همین با مردم و درکنار مردم بودن است.
شکوهیان در پایان هم گفت:بنابراین غسال خانه مطلوبی در شهرستان نداریم که فاقد امکانات لازم است که متاسفانه زیببنده هم نیست با چنین بودجه های میلیاردی شاهد چنین مشکلاتی در شهرستان هستیم.
یداله مرادی،مسئول شورای هماهنگی انقلاب اسلامی در ادامه جلسه افزود: من مسئول برگزاری مناسبت های ملی در سطح شهرستان بودم اما دریغ ازاینکه حرکت چمشگیری از دستگاه های اداری هم شاهد باشیم، اما فرمانداران زمان در امر قضییه کوتاهی هم نداشتنداما خیلی زشت است که دستگاه هایی برای جشن هایی آنچنانی میلیونی خرج می کردند اما برای تهییه یک بنر معمولی دهه فجر امتناع می کردند.
 وی گفت:به هرحال در طول این ایام آن غیرت دینی جریانات مذهبی و فرهنگی باعث شد تا مناسبت ها بدون کم و کاست نیز برگزار شوند و در بسیاری از مناسبت ها هم گچساران پیشقدم بود،نکته دیگر اینکه سیستم بی تحرک بر سیستم اداری ما سایه افکنده بخصوص در فعالیت های فرهنگی است.
 مرادی عنوان کرد: این فعالیت های فرهنگی خود لفظ فرهنگی باید تعریف شود و هیچکدام با مرکزیت و قرارگاه فرهنگی این موضوع را روشن کنیم که آیا فرهنگ صرفا برگزاری آیین های مذهبی است و یا اینکه فعالیت ها و تلاش های انجمن های هنری ، شعر را هم باید ببینیم به هرحال مرزبندی شکل گرفته است،باید ارزیابی کرد و ببینیم مشکل از کجاست،چرا که هرکسی تعریفی از فرهنگ دارد.
مرادی افزود:این تعارض رفتاری به هرحال به عامه اجتماع و جامعه کشیده می شود لذا تقابلی ایجاد شده است و این جمع را همراه با مردم تلقی نمی توان کرد،نماز جمعه به عنوان مرجع و تجمع جریان های انقلابی باید باشد آیا آن ترکیب و حضور برای کسانی که از سفره انقلاب برخوردارند آیا در نماز جمعه این جلوه را می بینیم و یا در آیین های ملی؟.
وی بیان کرد:شورای همانگی انقلاب اسلامی شهرستان 10سال مشغول خدمت هستم اما 10ریال از استان برای ما تامین نشد و هرکاری هم صورت گرفته فقط دست به دامان امام جمعه و بچه های سپاه شهرستان شده ایم، بنابراین همیشه دست به دامن نهادهای انقلابی هستیم.
مرادی تصریح کرد:در5 سال اخیر دانشگاه آزاد در بحث اجرای فعالیت های مدون علمی فرهنگی قدم های خوبی برداشته است،به عنوان یک فرهنگی ردپایی از تاثیر حوزه علمیه منهای بحث مبلغین را شاهد نیستیم اما حوزه خواهران فعالیت های خوبی انجام می دهند.
وی تصریح کرد:هیات های مذهبی فعالیت های خوبی دارند اما نوعی بی نظمی و تعدد رفتاری دارند و در همین محرم نیز مشکلاتی را شاهد بودیم و اگر تعارض رفتاری باشد جامعه هم دچار بحران خواهد شد.
حجت الاسلام عبودی در ادامه نیز گفت:بخش زیادی از برنامه های فرهنگی مساجد وحتی ادارات  شهرستان را اساتید حوزه علمیه اداره می کنند و زحمت مبلغین را خود حوزه علمیه متقبل می شود بنابراین حوزه علیمه به عنوان یک سرچشمه در کار فرهنگی است هرچند مشکلاتی هم وجود دارد اما اقدامات خوبی صورت گرفته است.
حسنی سعدی مدیر دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی کشوراظهار کرد: درچارچوب نظام اسلامی چندتا سه گانه است یکی امام جمعه، یک امامت جمعه و یک امام جامعه که این سه گانه نیزبه نمارجماعت، نماز جمعه و مناسک حج پیوند می خورد،و این سه گانه ها هم به مسجد، مسجدجامع و مسجدالحرام پیوندمی خورد.
وی افزود:این سه گانه ها تدبیر خداوند متعال برای شکل گیری حرکت و ایجاد شبکه ای برای انسجام و وحدت بیشتر امت اسلام است، تمام مردم محلات این شهر روزی سه مرتبه وعده نماز را اجرا می کنند، و هفته ای یکبار در نماز جمعه جهت پاکسازی جامعه نیز شرکت و امت اسلامی هم سالی یکبار در مناسک حج و مسجدالحرام حضور به هم می رسانند.
حسنی سعدی ادامه داد:اساس نظام اسلامی مبتنی بر جمع گرایی در جامعه شکل گرفته است و آیه 200سوره آل عمران به این موضع اشاره دارد،کلمه جمع گرایی مقابل فردگرایی است چرا که اثرات جمع گرایی بسیار ارزشمند است.
وی  افزود:لازم است که فعالین فرهنگی سطح مطالعات خوشان را بالا ببرند،بنابراین این نقطعه جمع گرایی مهمترین دغدغه امروز همه ماست که در اجرای هرچه بهتر بیانیه گام دوم نیازمند افزایش جمع گرایی هستیم.
حسنی سعدی تصریح کرد: باید یک پیوستگی برنامه ای بین فعالیت های فرهنگی این شهرستان بوجود بیاید،بنابراین فرصت تک پری و تک تیراندازی نداریم چرا چهل سال تجربه کرده ایم و همه بایدحول محور امام جمعه شهرستان فعالیت کنندو اتفاقات خوبی هم رقم بزنند.
وی تصریح کرد:بنابراین مسائل مالی و امکانات سخت افزاری بسیار مهم است اما کار فرهنگی هم نباید به کار اقتصادی پیوند داده شود،چرا که بسیاری از جوانان با دت خالی فعالیت می کنند و اقدامات ارزشمندی هم شکل داده اند.
جلسه هم اندیشی فرهنگی با حضور "حسنی سعدی" مدیر دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی ،"محمدیان" رئیس اداره برنامه ریزی فرهنگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور،رئیس دفتر نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان و ائمه جمعه قرارگاه منطقه ۳کهگیلویه و بویراحمد‌ در سالن جلسات فرمانداری گچساران برگزار شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول