اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تماس‌های دیپلماتیک مقام‌های آمریکایی با کشورهای منطقه درباره افغانستان

وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌و‌گویی تلفنی با همتایان بحرینی و قطری خود درباره مسئله افغانستان گفت‌وگو کرد.

تماس‌های دیپلماتیک مقام‌های آمریکایی با کشورهای منطقه درباره افغانستان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع رسمی قطر، کویت و بحرین، شامگاه امروز (چهارشنبه)، گزارش دادند که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با «نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر و «عبداللطیف بن راشد الزیانی» وزیر امور خارجه بحرین تلفنی گفت‌و‌گو کرده‌اند.

خبرگزاری رسمی قطر (قنا)، در این خصوص گزارش داد که ویر امور خارجه این کشور تماسی تلفنی از همتای آمریکایی خود دریافت کرده و دو طرف در این تماس به همکاری‌های دوجانبه پرداخته‌اند.

طبق این گزارش، وزرای خارجه دو کشور آخرین تحولات امنیتی و سیاسی کشور افغانستان را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

همزمان با این گزارش، وزارت امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که بلینکن از قطر بابت تلاش برای خروج امن شهروندان آمریکایی و افغانستانی تشکر کرده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری رسمی بحرین (بنا) گزارش داد که وزیر امور خارجه این کشور تماسی تلفنی از همتای آمریکایی خود دریافت کرده است.

بر اساس این گزارش، واشنگتن در این گفت‌و‌گوی تلفنی بابت حمایت منامه از عملیات تخلیه در افغانستان تشکر و در عین حال، از روابط دوستانه و شراکت راهبردی مستحکم میان دو کشور تمجید کرده است.

بنا همچنین خبر داد که دو طرف به همکاری‌های دوجانبه و راه‌های توسعه روابط دوستانه و سوق دادن آن به سمت چشم‌انداز‌های گسترده‌تر پرداختند و در عین حال، وضعیت منطقه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

از طرفی دیگر، خبرگزاری رسمی کویت (کونا) گزارش داد که امیر این کشور تماسی تلفنی از رئیس‌جمهور آمریکا دریافت کرده و دو طرف در این تماس به بررسی روابط دوجانبه پرداخته‌اند.

طبق این گزارش، رئیس‌جمهور آمریکا نیز همچون آنتونی بلینکن از امیر کویت بابت تسهیل روند خروج تبعه‌های آمریکا از افغانستان تشکر کرده است.

بامداد روز سه‌شنبه (به وقت تهران) مقام‌های ارشد آمریکایی شامل جو بایدن رئیس‌جمهور، «لوید آستین» وزیر دفاع این کشور در اظهارات و بیانیه‌های جداگانه از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان بعد از بیست سال حضور اشغالگرانه در این کشور خبر دادند.

طولانی‌ترین جنگ و اشغالگری دو دهه‌ای آمریکا در افغانستان در دوران چهار رئیس‌جمهور این کشور به بهانه حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز شد و در نهایت پس از صرف هزینه‌ای سرسام‌آور و از دست رفتن ده‌ها هزار جان، بامداد سه‌شنبه و با پرواز آخرین هواپیمای آمریکایی از فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزی» در کابل به پایان رسید.

آمار رسمی دولت آمریکا هزینه صرف شده از زمان آغاز جنگ افغانستان را حدود ۸۸۷ میلیارد دلار برآورد می‌کند؛ اما پروژه «هزینه‌های جنگ» دانشگاه براون تخمین زده که هزینه کلی این جنگ ۲.۲۶ تریلیون دلار بوده است. صرف هزینه بالغ بر دو تریلیون دلار در ۲۰ سال گذشته به معنی صرف مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار در روز به مدت دو دهه در این جنگ است.

طبق داده‌های پروژه هزینه‌های جنگ در دانشگاه براون که هزینه‌های پنهان جنگ‌های پس از ۱۱ سپتامبر را مستند می‌کند، از سال ۲۰۰۱ تا نیمه ماه آوریل امسال، بیش از ۲۴۱ هزار نفر در نتیجه مستقیم جنگ افغانستان کشته شده‌اند که شامل دست‌کم ۷۱ هزار و ۳۴۴ غیرنظامی می‌شود. این آمار کلی، مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری، نداشتن دسترسی به غذا، آب، زیرساخت یا سایر پیامدهای غیر مستقیم جنگ را شامل نمی‌شود (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول