اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  محور مقاومت

معاون هنیه: توهم راهکار سیاسی در کرانه باختری باید کنار گذاشته شود

رئیس دفتر حماس در کرانه باختری، با بیان اینکه وقتی در حمایت از قدس وارد نبرد نظامی می‌شویم، رام‌الله چطور برای انتخابات قدس منتظر اجازه تل‌آویو است، تأکید کرد، کرانه باختری راه‌حل سیاسی ندارد.

معاون هنیه: توهم راهکار سیاسی در کرانه باختری باید کنار گذاشته شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «صالح العاروری» نائب رئیس دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگویی مفصل با شبکه «الجزیره» به سوالاتی درباره آخرین تحولات فلسطین پاسخ داد.

العاروری گفت، اقدام آمریکا در قرار دادن وی در لیست تروریسم هیچ تأثیری بر فعالیت‌های او نداشته و فقط برخی اقدامات امنیتی تغییراتی داشته‌اند.

وی در ادامه به سختی‌های پیش روی مقاومت در کرانه باختری اشاره کرد و گفت، باید توهم راه‌حل سیاسی توسط رام‌الله کنار گذاشته شود.

العاروری در خصوص تبادل اسرا تصریح کرد، هیچ اتفاق جدیدی در این پرونده رخ نداده و مذاکرات هنوز سرجای اول خود قرار دارند.

معاون هنیه در پاسخ به سوالی درباره ازسرگیری روابط حماس با سوریه هم گفت، در حال حاضر هیچ تحرک یا تماسی در این خصوص در جریان نیست.

العاروری همچنین دولت جدید ایران به ریاست‌جمهوری سید ابراهیم رئیسی را هماهنگ‌تر با مفاهیم مقاومتی حماس خواند.

 

متن مصاحبه به شرح زیر است:

سوال: شما به عنوان نائب رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب شده‌اید، در حالی که در لیست تروریسم آمریکا قرار دارید فعالیت خود را در این زمینه چگونه انجام می‌دهید؟

العاروری: آمریکا حماس و تمام گروه‌های فلسطینی را در لیست تروریسم قرار داده و قراردادن من در لیست مذکور موضوع جدید نیست؛ موضوع جدید آن است که آمریکا به هر کسی که اطلاعات جدیدی درباره من بدهد پنج میلیون دلار پرداخت می‌کند و این در حالی است که من پنهان نیستم. خوشبختانه بیشتر کشورهای جهان با مواضع آمریکایی-اسرائیلی بویژه در خصوص ملت ما به عنوان ملتی تحت اشغال همراه نمی‌شوند بنابراین ما به شکلی رسمی فعالیت می‌کنیم و سفرهای بین‌المللی انجام می‌دهیم.

سوال: بنابراین شما به این اقدام آمریکا اهمیت نمی‌دهید؟

العاروری: ابدا نه؛ شاید فقط برخی اقدامات امنیتی تحت تأثیر قرار گرفته باشند.

سوال:آیا اتفاق افتاده که برخی کشورها با حضور شما در هیأت حماس طی سفرها مخالفت کنند؟

العاروری: نه؛ وضعیت قبل و بعد از قرار گرفتن در لیست تروریسم آمریکا یکی بوده است.

الجزیره: اعضای کمیته اجرایی حماس بر اساس انتخابات اخیر شما چه کسانی هستند؟

العاروری: «اسماعیل هنیه» دوباره به عنوان رئیس و من به عنوان معاون انتخاب شدم. «یحیی السنوار» بار دیگر به عنوان رئیس حماس در نوار غزه و «خلیل الحیه» به عنوان معاون وی، «خالد مشعل» به عنوان رئیس حماس در خارج و «موسی ابومرزوق» به عنوان معاون وی تعیین شدند. من را به عنوان رئیس حماس در کرانه باختری و «زاهر جبارین» را به عنوان معاون من انتخاب کردند. همچنین «حسام بدران، موسی دودین، فتحی حماد، صلاح البردویل، محمد نزال و عزت الرشق» به عنوان اعضا انتخاب شدند و کسان دیگری هم هستند که تمایل ندارند اسامی آنها اعلام شود.

 

الجزیره: بسیاری معتقدند کرانه باختری میدان تأثیرگذارتری در مبارزه با رژیم اشغالگر اسرائیلی است چه چیزی باعث تضعیف فعالیت حماس و مقاومت در کرانه باختری می‌شود و آیا چشم‌اندازی برای فعال‌سازی مقاومت و تقویت نقش آن در این منطقه وجود دارد؟

العاروری: نفوذ رژیم اشغالگر در کرانه باختری در کنار شهرک‌سازی، حضور نظامی و تکنولوژی‌های جدید چالشهایی را در برابر مقاومت ایجاد کرده است. موضوع دیگر محاصره است، کرانه باختری از سه جهت شمال، غرب و جنوب محاصره شده و صدها هزار شهرک‌نشین و نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در این منطقه حضور دارند. با این حال ملت ما هر بار به پا می‌خیزند و قیامهای عظیمی به راه می‌اندازند که اشغالگر را به عقب می‌رانند. چشم‌انداز ما این است که تا ریشه‌کن کردن اشغالگری، مبارزه ادامه پیدا کند.  معادله‌ای در کرانه باختری هست که باید کنار گذاشته شود و این معادله، توهم راه‌حل سیاسی و متعاقبا هماهنگی امنیتی و غیره است. «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اخیرا با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا دیدار داشت و در دیدار مذکور مسأله فلسطین یک موضوع کاملا حاشیه‌ای بود و موضوع اصلی، ایران بود.

سوال: جدیدترین خبر از انتخابات در اراضی فلسطینی پس از آنکه محمود عباس آن را لغو کرد، چیست؟

العاروری: ابومازن تصمیم به کنار کشیدن از برگزاری انتخابات پس از توافقی که بر روی آن شده بود، گرفت و موضوع قدس را با شعار انتخاباتی بدون قدس وجود ندارد، بهانه این موضوع قرار دارد. ما می‌گوییم نه انتخابات بدون قدس و نه راه‌حلی بدون قدس. چرا وارد نبرد در مسجدالاقصی، باب العامود و شیح جراح می‌شویم و سپس اجازه رژیم اشغالگر را برای انتخابات می‌خواهیم؟ می‌توانیم علیرغم میل اشغالگر، انتخابات را قلب قدس برگزار کنیم.

 

سوال: خبرهایی درباره توافق تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی در دو مرحله وجود دارد، این خبرها چقد درست هستند؟

العاروری: رژیم اشغالگر با پایان نبرد «سیف القدس» تلاش کرد که موضوع اسرا بخشی از آتش‌بس و لغو محاصره غزه باشد اما ما این موضوع را رد کردیم و آنها هنوز همین‌ها را مطرح می‌کنند اما موضع ما مشخص است. ما بر یک توافق که شامل اسرای با سابقه زندان طولانی، اسرای دارای احکام سنگین، زنان، کودکان، بیماران، سالخوردگان و پیکرهای شهدا باشد، اصرار داریم. میانجیگری های زیادی بویژه از طرف مصر انجام شده اما پیشرفتی ریشه‌ای نداشته و مذاکرات هنوز در جای خود باقی هستند.

سوال: اخیرا دو عضو ارشد حماس اظهاراتی مبنی بر آماده این جنبش برای ازسرگیری روابط با دولت سوریه داشتند؛ آیا اقداماتی جدی در این زمینه وجود دارد؟

العاروری: در حال حاضر رابطه‌ای با دولت سوریه وجود ندارد و هیچ تغییر یا تماسی یا تحرکی در این باره انجام نشده است. موضع ما معلوم است ما در نزاع‌هایی که در داخل کشورهای عربی یا میان کشورهای عربی رخ می‌دهد مداخله نمی‌کنیم زیرا به نفع ما نیست که وارد این نزاع‌ها شویم.

سوال؛ به تغییر اخیر در ایران پس از انتخاب سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور چگونه می‌نگرید و رابطه با ایران را طی چهار سال آینده چگوه می‌‌بینید؟

العاروری: رویکردهای راهبردی ایران در سیاست داخلی و خارجی‌اش ثابت است و تغییر در مدیریت‌ها از طریق انتخاب رؤسای اصلاح‌طلب یا محافظه‌کار منجر به خروج از خط انقلاب یا جمهوری اسلامی در ایران نمی‌شود بلکه مربوط به داخل خود سیستم است. سیستم جدید (دولت جدید ایران به ریاست ابراهیم رئیسی) در مقایسه با سیستم‌ قبلی ریاست‌جمهوری ، با مفاهیم مقاومت ما مطابقت بیشتری دارد. روابط ما با ایران خوب  و عالی است و انتظار داریم در مرحله پیش‌رو محکم‌تر شود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول