اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

ارمی: فقط 50 درصد ظرفیت مقرر شده از آب انتقالی زاینده‌رود به یزد می‌رسد

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای یزد با بیان این‌که طبق ابلاغیه تخصیص دوم در سال ۱۳۸۳ میزان آب اختصاص یافته به یزد از زاینده‌رود ۹۸میلیون مترمکعب بوده، گفت: به طور متوسط در نهایت سالانه تنها ۵۶ میلیون مترمکعب یعنی ۵۷ درصد از آنچه مقرر شده به یزد اختصاص یافته است.

ارمی: فقط 50 درصد ظرفیت مقرر شده از آب انتقالی زاینده‌رود به یزد می‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، علی ارمی شب گذشته در نود و چهارمین نشست کانون تفکر آب دانشگاه یزد با محوریت انتقال بین حوضه‌ای آب و بررسی چالش‌ها و راهبردها به ‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: مطالعه و طراحی خط لوله آب انتقالی به یزد از سال ۱۳۶۹ آغاز شد و در اسفند ۱۳۷۸ جهت تأمین بخشی از آب مصرفی شهرهای یزد، اردکان و میبد به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: انتقال آب می‌تواند با تغییر فرهنگ مصرف مقصد همراه بوده و در راستای افزایش جمعیت، افزایش میزان مصرف آب استان نیز افزایش یافت که موجب آب‌رسانی از طریق آب انتقالی به ۱۱ شهرستان دیگر در یزد شد.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای یزد با بیان این‌که طبق ابلاغیه تخصیص دوم در سال ۱۳۸۳ میزان آب اختصاص یافته به یزد از زاینده‌رود ۹۸میلیون مترمکعب بوده است، گفت: به طور متوسط در نهایت سالانه تنها ۵۶ میلیون مترمکعب یعنی ۵۷ درصد از آنچه مقرر شده به یزد اختصاص یافته است.

ارمی با تشریح تأسیسات خط لوله انتقالی در ادامه تصریح کرد: این تأسیسات شامل حدود ۵۷۰ کیلومتر خط لوله فولادی مجهز به سیستم‌های مخابراتی، چهار ایستگاه پمپاژ، ۳۸ ایستگاه حفاظت کاتدی و پست برق است که تاکنون ۳۸ بار مورد تعرض قرار گرفته و سالیانه حدود دو میلیارد و پانصد میلیون تومان هزینه تعمیر و تعویض تأسیسات آسیب دیده است.

وی پیرامون موارد مصرف آب انتقالی به یزد خاطرنشان کرد: تنها ۵۰ درصد از نیاز روزانه آب مصرفی استان از طریق آب انتقالی تأمین شده که حدود ۴ الی ۶ درصد از آب مورد نیاز صنعت در یزد از طریق آب انتقالی تأمین شده و آب مورد نیز برای آبیاری هیچ گلخانه‌ای در یزد را شامل نمی‌شود.

معاون آب منطقه‌ای یزد تأکید کرد: جو سازی و عدم مدیریت آب‌رسانی به کشاورزان حوزه خط لوله انتقالی موجب تعرض به تأسیسات انتقال آب شده که با دریافت امتیاز پس از تعرض از طرف مدیران به معترضان، تعرض به خط لوله آب انتقالی یزد به بهترین دستاویز برای دستیابی به اهداف مبدل شده است.

این در حالی است که  ارمی اشتغال ساکنین اطراف خط لوله را در کنار تبادل نظر با سازمان‌های مردم نهاد و اطلاع‌رسانی صحیح از جمله راهکارهای موجود در کنترل شرایط دانست و ایجاد یک خط انتقال پایدار جهت تأمین آب استان از دریای عمان را راه حلی جایگزین در درازمدت تلقی کرد.

وی در پاسخ به پرسش دکتر نصرت الله امانیان عضو هیأت علمی دانشگاه یزد پیرامون ظرفیت منابع و امکان تخلیه سد ظرف سه ماه آینده گفت: نگرانی‌های تامین آب استان در سال جاری با توجه به تعرضات اخیر و کاهش بارندگی همچنان به قوت باقی است که تنها با مدیریت مصرف و امید به بارش در فصول آتی می‌توان این تنگنا را پشت سر گذاشت.

کمال امیدوار عضو هیات علمی بخش برنامه‌ریزی محیطی دانشگاه یزد با اشاره به امکان کنترل مصرف آب به واسطه مدیریت هزینه آن، افزایش قیمت آب مصرفی در بخش صنعت را پیشنهاد کرده و استفاده از تجارب دیگر مناطق کشور در انتقال بین حوضه‌ای آب را امری ارزشمند تلقی کرد.

احمد فتاحی عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه اردکان با بیان چالش‌ها و بحران‌های آبی در کشور، مطالعه فرا استانی و ارائه راهکارهای ممکن در این حوزه را پیشنهاد کرد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول