اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

چانه‌زنی و سفارش‌های سیاسی برای انتخاب شهردار قوچان!!

درحالی‌که این روزها اعضای شورای اسلامی شهر قوچان به بررسی رزومه برخی از کاندیداهای تصدی پست شهردار این شهر می‌پردازند زمزمه‌هایی مبنی بر دخالت‌های سیاسی، چانه‌زنی و حتی توصیه و سفارش برای انتخاب شهردار قوچان به چشم می‌خورد.

چانه‌زنی و سفارش‌های سیاسی برای انتخاب شهردار قوچان!!

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مجید جعفری مقدم، فعال سیاسی و رسانه‌ای در یادداشتی کوتاه به نحوه چگونگی انتخاب شهردار قوچان و امکان برخی دخالت‌ها و چانه‌زنی‌های سیاسی برای تصدی این سمت پرداخته است؛ در این یادداشت آمده است:

براساس قانون، اعضای شورای اسلامی شهر پس از آغاز به فعالیت رسمی باید اقدام به انتخاب شهردار کنند که این روند بر اساس آئین‌نامه شرایط احراز سمت شهردار مصوب هیأت وزیران صورت می‌گیرد.

هفت عضو شورای اسلامی دوره ششم شهر قوچان از ۱۴ مرداد رسماً فعالیت خود را آغاز کردند و به‌تبع برای پیشبرد امورات شهری نیازمند انتخاب یک شهردار قوی و متخصص بودند بنابراین فراخوانی برای انتخاب فرد اصلح برای این سمت صادر کردند که ۴۳ رزومه به دبیرخانه شورا در وهله اول ارسال شد.

از همان روزهای ابتدایی گمانه‌زنی‌های فراوانی مبنی بر دخالت برخی افراد و حتی گروه‌ها و جناح‌های سیاسی برای توصیه و سفارش به‌منظور تصدی پست شهردار قوچان به گوش می‌رسید و این شائبه را به وجود آورد که امکان دارد این رزومه‌ها به‌درستی بررسی نشود و جلسات بررسی صلاحیت کاندیداها نمایشی بوده و قرار است فرد خاص سفارشی و از پیش تعیین‌شده، صاحب این کرسی شود.

این شایعه‌ها تا جایی پیشرفت که برخی محافل رسمی و غیررسمی مدعی بودند یکی از مدعیان کرسی شهردار قوچان توانسته با رایزنی از یکی از وزارتخانه‌های دولت تدبیر و امید برای خود تأییدیه مدیریتی بگیرد و راه برای ورود به شهرداری را هموارتر سازد.

بالاخره اعضای شورا از میان این افراد، ۱۳ نفر را حائز شرایط اولیه تصدی پست شهرداری قوچان دانستند اما تبصره‌ای نیز اضافه کردند که همچنان امکان افزودن فردی دیگر به لیست وجود دارد و رزومه‌ها در حال بررسی است، این یعنی اینکه برخی دست‌های پشت پرده به دنبال آن هستند آن لیست را تغییر داده و برخی گزینه‌ها را به آن اضافه و حتی کم کنند.

قوچان در طول ادوار گذشته به‌شدت درگیر سیاسی بازی بوده و هر فرد یا گروه و حزب سیاسی می‌خواست گزینه مدنظر خود را در پست‌های مختلف همچون شهرداری جایگزین کند تا از این طریق آن فرد به‌جای توجه به عمران و آبادانی شهر، اهداف و برنامه‌های مدنظر آن فرد یا گروه سیاسی را دنبال کرده و پیاده نمایند.

باید این نکته را به منتخبان مردم در شورای دوره ششم یادآور شد که شورای پیشین نیز گرفتار همین سفارش‌ها و دخالت‌های سیاسی شد و به‌جای در نظر گرفتن صرفه و صلاح شهر و انتخاب فردی اصلح از میان گزینه‌های متعدد و باسابقه و متخصص در حوزه برنامه‌ریزی شهری، عمران و غیره تنها به دلیل مصلحت‌اندیشی سیاسی فردی بدون سابقه مدیریتی را با مدرک تحصیلی مدیریت مالی برای تصدی پست شهردار قوچان انتخاب کردند.

متأسفانه شورای اسلامی دوره ششم هم احتمال دارد امتداد راه گذشتگان را طی کرده و در دام این سفارش‌ها و توصیه‌های سیاسی گرفتار شود اما باید این مسئله را متذکر شد که پذیرفتن توصیه و سفارش برای انتخاب شهردار باعث می‌شود آن فرد هیچ اقدامی برای شهر و مردم انجام ندهد بلکه تمام فعالیت‌هایش منوط به رضایت‌مندی فردی خواهد بود که وی را بر این کرسی گمارده است.

البته اعضای شورای اسلامی قوچان این را نیز باید بدانند که آن‌ها منتخب مردم بوده و بر اساس قانون هیچ فردی چه به لحاظ حقیقی و حقوقی یا حتی گروه و جناح سیاسی نمی‌تواند با سفارش و تهدید آن‌ها را مجبور به انتخاب گزینه‌ای خاص برای تصدی پست شهردار قوچان نمایند؛ آن‌ها باید برای تک‌تک اعمال و اقدامات خود در این جایگاه، ابتدا در پیشگاه خدا، بعد در برابر قانون و سپس ولی‌نعمتان خود پاسخگو شوند.

امروز شورای شهر قوچان در آزمونی سخت قرارگرفته و ۷ عضو این شورا می‌توانند با انتخابی درست و به‌جا ۴ سال سربلندی و موفقیت را برای مردم این شهر و خودشان به همراه آورند یا به اعتماد مردم ضربه و خدشه‌ای وارد نموده و ۴ سال وام‌داری شخص یا گروه سیاسی را داشته باشند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول