اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

شناخت ظرفیت‌ها، حلقه مفقوده مراودات تجاری است

رئیس اتاق بازرگانی زنجان گفت: یکی از ایرادات در مراودات تجاری ما عدم شناخت تجار از ظرفیت‌های تجاری دو طرف است.

شناخت ظرفیت‌ها، حلقه مفقوده مراودات تجاری است

به گزارش خبرگزاری فارس در زنجان، وبینار تجارت با کشور آذربایجان سه‌شنبه شب با حضور رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در باکو جمهوری آذربایجان و دیگر مسؤولان و با حضور مجازی فعالان اقتصادی و صادرکنندگان به همت اتاق زنجان برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان در ابتدای این جلسه با بیان اینکه اتاق زنجان وبینارهای تجاری خود را با هدف توانمندسازی و آشنایی تجار و فعالان اقتصادی با بازار کشورهای مختلف به ویژه بازار کشورهای همسایه برگزار می‌کند، اظهار کرد: آشنایی با ظرفیت‌های تجاری، زمینه‌های همکاری و علاقه‌مندی‌های تجاری و توسعه مراودات تجاری از مبدا استان زنجان از جمله اهداف این وبینارها است.

علی یگانه فرد با اشاره به اینکه استان زنجان و کشور ایران دارای اشتراکات فرهنگی و مذهبی و ... فراوانی با کشور آذربایجان است، تصریح کرد: زمینه همکاری تجاری دو طرف وجود دارد و باید با بررسی زمینه‌ها و ظرفیت‌های مشترک تجاری به دنبال توسعه آن و عملیاتی کردن همکاری‌ها حرکت کرد.

وی با بیان اینکه می‌توان از مبدا استان محصولاتی چون سیب زمینی، گوجه فرنگی، سیر، مواد شوینده و آرایشی، ماهی قزل آلا، سیم و کابل و محصولات دانش بنیان، شمش روی، سنگ‌های تزئینی، همکاری‌ها در زمینه‌های درمانی و بازسازی قره باغ و ... را مورد توجه قرار داد، افزود: ارتقای مراودات تجاری در دستور کار همکاری‌ها دو طرف قرار گیرد.

یگانه فرد با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های مشترک در دو طرف و گسترش هرچه بیشتر این مهم می‌تواند جزو همکاری‌های طرفین در آینده باشد، تصریح کرد: اتاق بازرگانی زنجان این آمادگی را دارد تا با برگزاری جلسات و همچنین آشنایی تجار با ظرفیت‌های تجاری این کشور به سهم خود گامی در توسعه مراودات تجاری طرفین برداشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به فضای مناسب نمایشگاهی در زنجان، موضوع برگزاری نمایشگاه‌های مشترک را با توجه به نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان مورد نظر قرار داد و گفت: یکی از ایرادات در مراودات تجاری ما عدم شناخت تجار از ظرفیت‌های تجاری دو طرف است.

در ادامه این جلسه رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در باکو جمهوری آذربایجان با بیان اینکه میزان همکاری‌های تجاری ایران و آذربایجان با وجود ارتباطات و زمینه‌های همکاری، مطلوب نبوده است، اظهار کرد: واقعیت بازار آذربایجان با باور تجار متفاوت است، با وجود اینکه زبان مشترک یک مزیت بوده اما در تجارت باید سایر موارد از جمله قوانین تجاری و مالیاتی و ... نیز مورد توجه باشد.

مصطفی بابایی با اشاره به اینکه کشور آذربایجان الگوی پیشرفت اقتصادی خود را بر اساس الگوهای کشورهای اروپایی و ترکیه برنامه‌ریزی کرده است، گفت: این کشور با سرمایه‌گذاری به دنبال تبدیل شدن به مرکز ترانزیت منطقه بوده و برنامه توزیع محصولات مختلف به عنوان هاب منطقه‌ای را در دستور کار دارد.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در باکوی جمهوری آذربایجان با بیان اینکه یک هزار و ۳۰۰ قلم کالا از ایران به کشور آذربایجان صادر می‌شود، ابراز کرد: در بازاری که ۲ هزار قلم کالای مختلف را وارد می‌کند جای کار برای کشور ما فراهم است باید با ظرفیت شناسی به دنبال توسعه مراودات حرکت کرد.

وی با بیان اینکه این کشور می‌تواند برای ایران کریدور ورود با بازار کشورهای CIS باشد، تصریح کرد: میوه‌های ایرانی به خوبی در بازار آذربایجان مصرف می‌شود و با وجود زمینه مناسب کشت محصولات در این کشور، اما تولید آنها به اندازه کافی برای مصرف نبوده و نیاز به واردات دارند.

بابایی با تاکید بر اینکه از پایگاه‌های ایجاد شده در آذربایجان باید برای صادرات به کشورهای ثالث استفاده شود، خاطرنشان کرد: اهم کالاهای وارداتی آذربایجان شامل کالاهایی چون طلای خام، خودرو، انواع روغن‌ها، تلفن همراه، تجهیزات و مصالح ساختمانی و ... است.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در باکوی آذربایجان با بیان اینکه ۱۷ درصد بازار این کشور در دست روسیه و ۱۲ درصد در اختیار ترکیه است، افزود: ایران ۳ درصد بازار کشور آذربایجان را دارد، در حالی که می‌توان تجارت ۵۰۰ میلیون دلاری ایران با این کشور را با برنامه‌ریزی تا ۱.۵ میلیارد دلار نیز افزایش داد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با فساد در کشور آذربایجان به شدت برخورد می‌شود، ابراز کرد: در تجارت باید به صورت دقیق وارد عمل شده و همه اقدامات تجاری باید با سنجیدن تمام جوانب صورت گرفته و از تجربیات افراد حاضر در بازار و تیم‌های مشاوره حقوقی بهره برد.

بابایی گردشگری، فناوری و آی تی و استارت آپ، کشاورزی و ترانزیت را سرفصل‌های توسعه اقتصادی آذربایجان برشمرد و گفت: در صادرات به این کشور بسته‌بندی بسیار مهم بوده و باید از فرصت‌های تجاری برای توسعه مبادلات تجاری با این کشور از جمله وجود منطقه آزاد ارس به خوبی استفاده کرد.

انتهای پیام/73009/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول