اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

رونمایی از «دوستکامی» قاجاری در موزه مردم‌شناسی آستان قدس رضوی

همزمان با روز مردم‌شناسی، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نود و سومین برنامه سه‌شنبه‌های علمی ـ فرهنگی خود را به معرفی «دوستکامی» نفیس دوره قاجار در بنای موزه مردم‌شناسی اختصاص داد.

رونمایی از «دوستکامی» قاجاری در موزه مردم‌شناسی آستان قدس رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از آستان ‌نیوز، رئیس گروه مطالعات و معرفی آثار سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این برنامه، موزه‌های مردم‌شناسی را به دلیل شباهتی که با زندگی مردم دارند، از موزه‌های جذاب برای عموم دانست و بازدید از این اماکن را فرصتی برای آشنایی با میراث ملموس همانند اشیاء مورد استفاده در زندگی روزمره پیشینیان و میراث ناملموس شامل آیین‌ها و رسومات مردم در گذشته عنوان کرد.

حشمت کفیلی تصریح کرد: از آنجا که در دوره قاجار، حرم مطهر رضوی به عنوان پایگاه مهم مذهبی شهر شمرده می‌شده، آثار هنری خلق شده در این حرم به دست متبحرترین هنرمندان و بهترین اجناس تهیه شده است.

وی با بیان اینکه در این دوره هنرمندان به تکمیل و تکامل هنرهای گذشته پرداخته یا به خلق هنرهای نوین دست زده‌اند، ادامه داد: تکامل هنر لاکی روغنی بخشی از این موضوع به‌شمار می‌رود که در دوره قاجار شکوفا شده و ارزش‌های جدیدی نیز به آن افزوده شده است.

رئیس گروه مطالعات و معرفی آثار سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تصریح کرد: دوستکامی‌ها ظروف پایه‌دار و جام‌شکلی هستند که برای نگهداری و مصرف مایعات در مراسم آیینی محرم و دیگر ایام سوگواری و همچنین اعیاد در حرم مطهر استفاده می‌شده است.

کفیلی با بیان اینکه یک جفت از دوستکامی نفیس رونمایی شده در موزه رضوی وجود دارد، درخصوص اثر رونمایی‌شده اظهار کرد: این جام که به سفارش یکی از صاحب منصبان به نام «مرتضی‌قلی پیش‌خدمت» در مشهد ساخته شده است از جنس مس بوده و حدود ۳۴ کیلو وزن دارد و ارتفاع آن ۱۰۲ متر و قطر دهانه‌اش ۷۹ سانتیمتر است که توسط «مرتضی‌الحسینی حکاک یزدی» ساخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس اسناد موجود این ظروف در شربت‌خانه، مهمان‌سرا یا کارخانه خدامی و دارالضیافه حرم مطهر مورد استفاده بوده است.

حمام دیروز و موزه امروز

مسئول موزه مردم‌شناسی آستان قدس رضوی نیز در این برنامه با اشاره به استقبال چشمگیر فرهنگ دوستان از این موزه گفت: تاکنون گردشگرانی از ۲۶ کشور جهان همچون فرانسه، نروژ، استرالیا، انگلستان، آمریکا، ماداگاسکار، چین، عراق و هند از آثار فاخر این موزه دیدن کرده‌اند.

فرهاد ابوالقاسمی به پیشینه شکل‌گیری این مجموعه نیز اشاره کرد و افزود: بنای حمام رضوی معروف به حمام شاه(حمام‌ مهدی‌قلی‌بیک) از بناهای دوره صفوی است که قدمتی بیش از چهار قرن دارد و در سال ۱۲۰۷ هجری قمری در جوار حرم مطهر رضوی ساخته شده است.

وی افزود: عملیات بازسازی این حمام که از چهار بخش سربینه یا رخت‌کن لباس، گرم‌خانه، چاله حوض یا استخر آب سرد، و تون یا گلخن و آتشخانه تشکیل شده است، در سال ۱۳۷۸ آغاز و در سال ۱۳۸۵، پس از مرمت با تغییر کاربری به عنوان موزه مردم‌شناسی آستان قدس رضوی افتتاح شد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول