اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

تعیین خسارت بالغ‌بر 24 هزارهکتار اراضی بیمه‌شده کشاورزی در گیلان

به گفته مسؤولان بیمه کشاورزی گیلان، بیش از ۴۸ هزار نفر از شالی‌کاران بیش از ۴۲ هزار هکتار از شالیزارهای برنج را تحت پوشش بیمه بردند که ازاین‌بین بالغ‌بر 24 هزار هزارهکتار از سطوح بیمه‌شده دچار خسارت شده است.

تعیین خسارت بالغ‌بر 24 هزارهکتار اراضی بیمه‌شده کشاورزی در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، استان گیلان به‌عنوان یک استان کشاورزی سهم قابل‌توجهی در تولید ناخالص داخلی دارد و این استان را به قطب تولید انواع محصولات کشاورزی در کشور تبدیل کرده است.

کشاورزی در گیلان همه‌ساله با فرازوفرودهایی نیز روبرو است، چالش‌ها و مشکلاتی نظیر خشک‌سالی و باران های سیل‌آسا که همه‌ساله کشاورزان و محصولاتشان را تهدید می‌کند.

خوشبختانه چتر حمایتی بیمه طی سال‌های اخیر موجب شده تا بخش عمده‌ای از خسارت به کشاورزان جبران شود و این رویه برای کشاورزان گیلانی نیز کاملاً محسوس و ملموس است.

امسال کشاورزان گیلانی علاوه بر خسارت‌هایی که در پس خشک‌سالی متحمل شدند، خسارت‌هایی را نیز به‌سان سال‌های گذشته ناشی از بارش‌های باران نیز داشتند.

پس از وقوع خسارت‌های خشک‌سالی و بارندگی در مزارع برنج طی امسال، ارزیابان خسارت بیمه عملیات، ارزیابی خسارت را بعد از قطع بارندگی بدون وقفه در استان انجام دادند.

صندوق بیمه کشاورزی بر اساس نظرات کارشناسی فنی مراکز تحقیقاتی عوامل خطر را در بیمه‌نامه تعریف می‌کنند و هر عاملی که بر اساس پایه‌های علمی و فنی مراکز تحقیقاتی از دست کشاورز خارج باشد امکان پوشش بیمه‌ای آن مهیا است.

سازمان پویای صندوق بیمه کشاورزی، برای بهره‌بردار بخش کشاورزی ارزش خاصی قائل است که تنوع در تعرفه‌ها، حق انتخاب نوع گزینه و تعرفه بیمه، تقسیط حق بیمه، تخفیف حق بیمه درزمانی که عرصه خسارت نبیند و تخفیف حق بیمه برای کشاورزان نمونه از نمونه‌های آن است.

به گفته عبداللهی، کارشناس ارشد صندوق بیمه کشاورزی گیلان، دولت هرساله بر اساس ردیف بودجه قسمتی از حق بیمه را پرداخت می‌کند که برای نمونه در بخش برنج بین ۵۰ تا ۷۸ درصد از حق بیمه را دولت پرداخت و مابقی را بیمه‌گذار پرداخت می‌کند.

امسال در اراضی خارج از شبکه و حتی قسمتی از مزارع برنج که زیر شبکه آبیاری سد سفیدرود بودند به اراضی شالی‌کاری درمراحل مختلف رشدی خسارت وارد شد و علاوه بر آن بارندگی‌های سیل‌آسا هم در چندین مقاطع در تیرماه و پنج‌روزه ۵-۱۰ مرداد باعث خسارت در مراحل گلدهی و ورس (خوابیدگی) شد که به گفته مسئولان صندوق بیمه کشاورزی گیلان، سطح خسارت سطوح بیمه‌شده بالغ‌بر ۲۴ هزار هکتار بوده است.

به گفته عبداللهی فر، کارشناس ارشد بیمه بانک کشاورزی گیلان، امسال با توجه به تمدید چندین‌باره زمان بیمه گری که تا ۱۵ تیرماه بود بیش از ۴۸ هزار نفر از شالی‌کاران بیش از ۴۲ هزار هکتار از شالیزارهای برنج را تحت پوشش بیمه بردند که نسبت به سال گذشته شاهد رشد هستیم.

در بحث طیور اجداد و مادر نیز ۱۰۰ درصد تولیدکنندگان و دام حدود ۵۰ درصد جمعیت دامی استان تحت پوشش بیمه کشاورزی هستند.

عبداللهی گفته در گلخانه‌ها نیز امسال با تمهیداتی که صورت گرفت با توجه به اینکه خیلی از گلخانه‌ها عمر مفیدشان به اتمام رسیده بود ولی بازسازی و مقاوم‌سازی شد بود تحت پوشش قرار گرفتند و درزمینهٔ محصولات زراعی، دامی، شیلاتی و باغی غیر از باغات چای در استان رشد خوبی داشتیم.

گفتنی است، ضریب نفوذ بیمه کشاورزی در جهان ۲۵ درصد است که استان گیلان در بعضی محصولات از این ضریب فراتر و یا نزدیک بوده است.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول