اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

عراق: اجلاس بغداد مسائل اختلافی را مورد بررسی قرار نخواهد داد

پس از ورود هیأت کشورهای مختلف از جمله ایران به بغداد، وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که اجلاس بغداد مسائل مورد اختلاف را مورد بررسی قرار نخواهد داد بلکه بر روی نقاط مشترک متمرکز خواهد بود.

عراق: اجلاس بغداد مسائل اختلافی را مورد بررسی قرار نخواهد داد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق، امروز (شنبه)، توضیحی در خصوص اجلاس بغداد ارائه کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در گفت‌و‌گو خبرگزاری رسمی این کشور (واع) گفت: «سیاست خارجه عراق از سال ۲۰۱۴ تاکنون شاهد تحولات شگرف و اساسی‌ای بوده است چراکه از مرحله دیپلماسی مبارزه با تروریسم و دعوت به همسوسازی تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با آن عبور کرده و به سیاستی مبتنی بر شراکت‌ اقتصادی و سرمایه‌گذاری رسیده است».

احمد الصحاف در ادامه با بیان اینکه اجلاس بغداد نمودی از این مرحله است، اضافه کرد: «این اجلاس بستری است به منظور گفت‌وگو بر پایه سرمایه‌گذاری و اقتصاد و در آن، سعی خواهد شد اصل تکامل منطقه‌ای میان تمام کشورها تحکیم شد و همچنین بار دیگر به بغداد به عنوان یک نقطه تلاقی برای گفت‌‌و‌گوهای راهبردی و مهم نگریسته شود».

الصحاف تأکید کرد: «در اجلاس بغداد، مسائل مورد اختلاف در ارتباط با سیاست و امنیت مورد بررسی نخواهد گرفت بلکه تمرکز بر نقاط مشترک میان کشورهایی خواهد بود که در اینجا گردآمده‌اند».

این اظهارات در حالی مطرح شده است که ساعاتی پیش، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، «عبدالله دوم» شاه اردن، «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، «صباح خالد الصباح» نخست‌وزیر کویت، «مولود چاووش اغلو»‌ وزیر امور خارجه ترکیه «محمد بن راشد آل مکتوم» معاون رئیس امارات عربی متحده  و «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه سعودی به منظور شرکت در اجلاس بغداد وارد عراق شدند.

با آنکه از این اجلاس با عنوان نشست همسایگان عراق یاد می‌شود؛ اما سوریه دعوتی از عراق برای مشارکت در این نشست دریافت نکرده است. 

طبق گزارش‌های منتشرشده، سفیر مسکو در بغداد به نمایندگی از طرف کشورش در اجلاس مذکور حضور پیدا خواهد کرد.

هدف از برگزاری این نشست کاهش تنش در منطقه و تمرکز بر تلاش‌ها برای مبارزه با گروه‌های تروریستی و مسائل اقتصادی عنوان شده است.

فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق اخیرا در گفت‌وگویی مطبوعاتی در خصوص سوریه بیان کرد که روابط بغداد و دمشق خوب است، اما مسئله حضور سوریه در این اجلاس مورد اختلاف است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول