اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

هیأت لبنانی برای رایزنی درباره واردات برق و گاز عازم سوریه می‌شود

پس از اعلام اخیر واشنگتن مبنی بر آمادگی مصر و اردن برای صادرات گاز و برق به لبنان، منابع خبری گزارش دادند که هیأتی بلندپایه از لبنان به‌منظور بررسی این موضوع عازم سوریه می‌شود.

هیأت لبنانی برای رایزنی درباره واردات برق و گاز عازم سوریه می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از شتاب آمریکا برای مقابله با سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان در برطرف کردن مشکل برق و گاز لبنان، رسانه‌ها گزارش دادند که به زودی هیأتی لبنانی برای بررسی این مسئله وارد سوریه خواهد شد.

پس از به اوج رسیدن بحران سوخت در لبنان، دبیرکل جنبش حزب‌الله در سخنرانی اخیر خود اعلام کرد که کشتی‌های حامل سوخت برای حل  این بحران از ایران به سمت لبنان حرکت خواهند کرد. سید حسن نصرالله با هشدار به آمریکا و رژیم صهیونیستی در خصوص تعرض به کشتی‌های نفتی ایران، تأکید کرده بود که مقاومت لبنان این کشتی‌ها را به مثابه خاک کشور خود تلقی خواهد کرد.

واشنگتن تنها چند ساعت پس از سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان در سالروز شهادت امام حسین (ع) و یارانش از ادعای کمک به لبنان سخن به میان آورد به‌نحوی که  دفتر ریاست جمهوری لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر آمریکا در بیروت در تماس با رئیس جمهور این کشور از طرحی برای واردات برق و گاز از اردن و مصر به لبنان خبر داده است.

روزنامه «الاخبار»، امروز (جمعه)، در این ارتباط خبر داد، به اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد، هیأتی بلندپایه متشکل از «زینه عکر» سرپرست وزارت امور خارجه و معاون نخست‌وزیر، «ریمون غجر» وزیر انرژی، «غازی وزنی» وزیر دارایی، «عباس ابراهیم» مدیرکل سازمان امنیت عمومی لبنان به زودی به منظور بررسی اقدامات مورد نیاز برای فعال کردن دو توافق واردات گاز از مصر و برق از اردن به سوریه سفر خواهند کرد.

الاخبار در ادامه نوشت که در این سفر، همچنین راه‌های همکاری در ارتباط با وارد کردن برق از سوریه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

این روزنامه لبنانی اضافه کرد به‌رغم آنکه سفیر آمریکا در بیروت اعلام کرد که دولت آمریکا قصد دارد هر آنچه را که منجر به وارد کردن گاز و برق به لبنان می‌شود، از تحریم‌های موسوم به «سزار» مستثنی کند؛ اما تا امروز، هنوز این استثناء ثابت نشده است.

بر اساس این گزارش، همزمان با این‌ زمینه‌سازی‌ها، مشخص شده است که مصر برای رفع نیاز لبنان به دلایلی فنی و مرتبط با لیست زمان‌بندی تولید و فروش برای صادرات به بیش از یک ماه زمان نیاز دارد.

الاخبار همچنین خبر داد که طبق اطلاعات اولیه، مصر به ازای عبور خط لوله گاز از سوریه به لبنان به این کشور پول پرداخت نخواهد کرد بلکه پرداخت از راه پمپاژ مقادیر معینی گاز صورت خواهد گرفت.

سفر مقامات لبنانی در حالی به سوریه صورت می‌گیرد که تنها چند ساعت پس از اعلام اخیر سفیر آمریکا در بیروت، اردن نیز رسما از آمادگی خود را برای رفع نیازهای لبنان خبر داده بود.

«هاله زوانی» وزیر انرژی و منابع معدنی اردن رسما اعلام کرده بود:‌ «کمک به لبنان و مردم این کشور در صدر مسائلی بود که پادشاه عبدالله دوم در جریان سفر اخیر خود به آمریکا مطرح کرد و این در پاسخ به سؤالی درباره امکان صادرات برق از اردن به لبنان و گاز مصر از راه اردن و سوریه به این کشور صورت گرفت».

این اقدام آمریکا در حالی صورت گرفت که این کشور در جریان بحران یک‌ساله لبنان و‌ به‌رغم نیاز شدید این کشور به سوخت هیچگاه چنین پیشنهادی را مطرح نکرده بود.

کشور لبنان یک سالی است که با بحران شدید اقتصادی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند. لبنان در در تاریخ چهارم اوت سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) صحنه انفجار در بندر بیروت بود که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به جای گذاشت. این انفجار کشور لبنان را وارد یک بحران سیاسی-اقتصادی-اجتماعی کرد.

بحران سوخت تا جایی در این کشور پیش رفته است که برخی منابع خبری از قطعی برق در بخش‌های جنوبی لبنان خبر دادند و ارتش این کشور اعلام کرده بود که فقط برای ۴ روز سوخت دارد و پس از آن دیگر نمی‌تواند به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

در پی تشدید این بحران، رسانه‌های لبنانی همچنین درباره خطر اتمام مازوت و قطعی برق در بخش‌های حیاتی این کشور از جمله بیمارستان‌ها هشدار دادند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول