اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تقدیر اعضای پیمان امنیت جمعی از قزاقستان در تقویت رژیم منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای

کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی در آستانه روز جهانی مبارزه با آزمایش‌های هسته‌ای بیانیه مشترکی را به مناسبت سی امین سالگرد تعطیلی آزمایشگاه هسته‌ای سمیپالاتینسک به تصویب رساندند.

تقدیر اعضای پیمان امنیت جمعی از قزاقستان در تقویت رژیم منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، وزرای امور خارجه سازمان پیمان امنیت جمعی بیانیه‌ای به مناسبت سی امین سالگرد تعطیلی آزمایشگاه هسته‌ای سمیپالاتینسک به تصویب رساندند.

در بیانیه 6 کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی به نقش «نورسلطان نظربایف» اولین رئیس جمهور قزاقستان که با دستور وی 30 سال قبل این آزمایشگاه بسته شد، اشاره شده است.

این گام تاریخی، به گفته وزیران خارجه کشورهای عضو این سازمان، نقطه عطف مهمی در ترویج ایده ممنوعیت جهانی آزمایش‌های هسته‌ای شد. در این سند تاکید شده که بسته شدن محل آزمایش سمیپالاتیسنک به تلاش‌های بین المللی برای موراتوریوم یا توقف موقت آزمایش‌های هسته‌ای در سراسر جهان و ایجاد منطقه آزاد از آزمایشات هسته‌ای در آسیای مرکزی در سال 2006 میلادی، انگیزه مهمی بخشید.

خاطرنشان شد که از زمان بسته شدن آزمایشگاه سمیپالاتینسک، قزاقستان اقدامات زیادی برای بازسازی قلمرو و مناطق مجاور آن و همچنین تامین امنیت اشعه و بازسازی محیط زیست انجام داده است. در این سند بر اهمیت پروژه‌های مشترک قزاقستان و فدراسیون روسیه با ایالات متحده آمریکا  در محل این آزمایشگاه به منظور از بین بردن خطر گسترش سلاح‌های هسته‌ای، تاکید شده است.

در این سند همچنین از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در مورد «همکاری بین‌المللی و هماهنگی فعالیت با هدف احیای جمعیت، محیط زیست و توسعه اقتصادی منطقه سمیپالاتینسک در قزاقستان» که در دسامبر سال 2013 میلادی به تصویب رسیده است حمایت و بر تعهد کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی برای اجرای سریع پیمان در مورد ممنوعیت جامع آزمایشات هسته‌ای تاکید شده است.

به طور کلی، کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی بر سهم قزاقستان که داوطلبانه از داشتن سلاح هسته‌ای صرف نظر کرده، در تقویت رژیم منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، حفظ امنیت و ثبات بین المللی تاکید کردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول