اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

از اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم تا درخواست ایجاد فضای کشتار برای بلدرچین

یکی از کارآفرینان قائم‌شهری که از 13 سال پیش کار خود را با پرورش بلدرچین آغاز کرده است، اکنون با اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم برای جوانان از مشکلات پرورش دهندگان بلدرچین در ارتباط با نبود فضایی برای کشتار می‌گوید و از مسؤولان مرتبط می‌خواهد تا به گفته وی این مشکل بزرگ آنان را حل و فصل کنند.

از اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم تا درخواست ایجاد فضای کشتار برای بلدرچین

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، بحث اشتغال برای جوانان از موضوعاتی است این روزها به مهمترین دغدغه برای خانواده‌ها تبدیل شده است، در زمانی که دولت‌ها توانایی ایجاد شغل برای افراد جامعه را ندارند جوانان این مرز و بوم با پشتکار و تلاش خود توانسته‌اند هم برای خود شغلی ایجاد کرده و هم با کارآفرینی  دست دیگر افراد جامعه را بگیرند.

یکی از این افراد موفق و کارآفرین محسن وفایی‌جوان است، ۳۶ ساله اهل قائمشهر که IT خوانده است، از ۱۳ سال پیش یعنی سال ۸۷ وارد کار پرورش بلدرچین شد و البته ۳ سالی هم است که آموزشگاه آزاد پرورش بلدرچین زیر نظر فنی و حرفه‌ای را به ثبت رسانده است.

*شروع پرورش بلدرچین 

وی این کار را ۱۳ سال پیش با برادرش آغاز کرد اما برادرش در ادامه به خارج از کشور رفت پس خودش کار را به دست گرفت، برایش اوایل شرایط سختی بود چرا که آن روزها کسی چیز زیادی از بلدرچین نمی‌دانست که چه خواصی دارد و اصلا چه پرنده‌ای است.

به گفته محسن وفایی قبلا برخی فکر می‌کردند که بلدرچین یک پرنده وحشی است و قابل پرورش نیست، بالاخره کار را به سختی به‌صورت صنعتی و نیمه صنعتی ـ سنتی شروع کردند و با کشتارگاه‌ها کار می کردند، خودشان کشتار می‌کردند و دست مشتری می‌دادند.

*سختی‌های زیادی داشتیم اما مقاومت کردیم

محسن وفایی می‌گوید: در اوایل کارمان درب سالن را می‌بستیم که ارتباطی با فضای بیرون نداشته باشد اما در ادامه به این فکر افتادیم که با باز کردن درب سالن به مشتری نشان دهیم و بشناسانیم که بلدرچین چه خواصی دارد، درب سالن را بعد از دو سال پرورش، باز کردیم و ورود را برای همه آزاد گذاشتیم، سالن را قسمت‌بندی کردیم و آن را برای عموم آزاد گذاشتیم تا پرورش بلدرچین را از نزدیک مشاهده کنند.

اوایل این کار را انجام دادیم تا پرورش بلدرچین و خواص آن را خوب جا بیاندازیم. سختی‌های زیادی در مسیر داشتیم اما مقاومت کردیم تا روزی آن را به مردم  بشناسانیم و بتوانیم به آن درآمدی که زحمتش را می‌کشیم، برسیم.

*اشتغالزایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم

این جوان کارآفرین با بیان اینکه در حال حاضر نیز هم آموزش، تولید، پرورش و هم فروش آن را انجام می‌دهیم، می‌گوید: کارآموز هم داریم که ۲۵ تا ۳۰ نفر از آنان به صورت مستقیم هستند، همچنین به صورت مستقیم و غیرمستقیم هم کارگر داریم و اشتغالزایی کرده‌ایم، هم کارگر به صورت مستقیم داریم و هم افرادی که هم غیرمستقیم با ما کار می‌کنند کاملا مجزا هستند و با سرمایه خود کار را آغاز کرده‌اند ما به آنها آموزش و تضمین خرید را داده‌ایم، سه دوره اول تضمین صددرصد می‌دهیم که محصول را بخریم، از دوره‌ای که آموزش را آغاز کرده‌ایم خیلی از افراد اشتیاق این را پیدا کرده‌اند که کار را شروع کنند، افرادی از کمیته امداد، بسیج سازندگی، سپاه، جهاد کشاورزی، نظام صنفی کشاورزی و اداره بهزیستی و حتی زندان‌های استان برای آموزش داریم که پس از آن گواهی و مدرک بین‌المللی نیز به آنها داده می‌شود و معتبر است.

*ما نیاز به پشتیبانی داریم

وفایی بیان می‌کند: ما نیاز به پشتیبانی از دولت داریم که کارآموزها را پشتیبانی کنیم و دست افرادی که بیکار هستند را بگیریم، خیلی از افرادی که کار را شروع می‌کنند می‌گویند که از ما خرید کنید اما ما هیچ جوابی نمی‌توانیم بدهیم با توجه به شرایط کرونا با کمبود بلدرچین مواجه هستیم و در سراسر کشور تولید آن از ۱۰۰ درصد به ۱۰ درصد رسیده است، برخی هم با قیمت های بالاتر به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به خواص بلدرچین در داشتن پروتئین و مفید بودن آن برای سیستم ایمنی باعث شده که خیلی‌ها به سمت این محصول روی بیاورند و همین امر باعث شده که در کشور هم با کمبود مواجه شویم.

*۹۹ درصد پرورش‌دهنگان بلدرچین مجوز ندارند

این جوان کارآفرین در ادامه از مشکلات‌شان چنین می‌گوید: ۹۹ درصد از پرورش‌دهندگان به صورت سنتی و نیمه‌سنتی ـ صنعتی کار می‌کنند هیچ کدام‌شان هم مجوز کار ندارند و مجوز هم به آنها نمی‌دهند زیرا جهاد کشاورزی می‌گوید حتما باید کارشان به صورت صنعتی باشد و کار به صورت صنعتی هم یک زمین و سوله بزرگ نیاز دارد و هزینه‌های سنگینی می‌خواهد، کارگر، پرسنل، کشتارگاه، تونل انجماد و بسته‌بندی نیاز دارد و فقط در این صورت است که دام پزشکی و جهاد تایید می‌دهند، متاسفانه همه افرادی که در پرورش بلدرچین هستند افرادی از قشر ضعیف‌اند که با هزینه‌ای اندک حیاط خانه، پارکینگ، انباری و یا بالای ساختمان نیمه‌کاره خود را برای این کار انتخاب کرده‌اند.

*فضایی برای کشتار بلدرچین نیاز داریم

وی ادامه می‌دهد: تقریبا همه به صورت سنتی کار می‌کنند و به یک فضایی برای کشتار نیاز دارند که بهداشتی باشد، در همان فضایی که نگهداری انجام می‌شود و همانجا کشتار می‌شود و این امر مسائل بهداشتی را زیر سوال می‌برد، مشکل ما نداشتن فضای کشتار و بسته‌بندی است. بزرگترین ضعف ما هم همین است که جایی برای کشتار نداریم که مجوز داشته و بسته‌بندی را هم انجام دهیم تا تولید خود را به فروشگاه‌ها بدهیم ما چون به صورت سنتی کشتار می‌کنیم فقط می‌توانیم محصول را  به دست مشتری می‌دهیم.

ما یک فضای کشتار و یک فضای بسته‌بندی می‌خواهیم، یک برنامه‌ریزی کردیم درخواستی دهیم به ادرات مربوطه یا مسؤولین مرتبط که یک فضایی را درست می‌کنیم، نیروی انسانی هم داریم وام مناسب این کار با درصد پایین به ما بدهند تا در فضای کاملا سنتی از تمام کسانی که در کار پرورش بلدرچین هستند از کشتار تا بسته‌بندی از آنها کمک بگیریم، اگر بتوانیم مجوز این کار را بگیریم می‌توانیم تضمین خرید را به کارآموزانی که بلدرچین تولید می‌کنند بدهیم و به‌راحتی عرضه کنیم.

وفایی در ادامه می‌گوید: در سال ۹۵  معرفی شدیم برای وام ۲۰ میلیونی، روی کاغذ ۱۸ درصد بود اما ۲۱ درصد از ما گرفتند، وام برای ما باید بالای ۱۰۰ میلیون و با بهره ۲ تا ۴ درصد باشد و این اتفاق می‌تواند بیفتد اما حواس‌شان به ما نیست که ما چه کار می‌کنیم، در حال حاضر کرونا باعث شد که متوجه این شوند که بلدرچین چیست و چه خواصی برای سیستم ایمنی دارد خود مسؤولان هم از مشتریان ما هستند اما ما بزرگتری نداریم که بتواند راهبر ما باشد و یک سری مجوزات را بگیرد و مسیر را برای ما باز کند.

*اول آموزش ببینید بعد کار پرورش بلدرچین را شروع کنید

این جوان کارآفرین به افرادی که می‌خواهند پرورش بلدرچین را شروع می‌کنند، توصیه می‌کند:  به کسانی که می‌خواهند این کار را شروع کنند می‌گویم که چشم‌بسته وارد کار نشوند و حتما برای شروع کار آموزش لازم را ببینند اول آموزش ببینند و بعد به صورت اصولی وارد کار شوند، کار با موجود زنده شرایط و سختی‌های خود را دارد اگر ندانسته وارد شوند و مسیری را بروند ضرر و زیان سنگینی می‌کنند.

اگر به صورت اصولی وارد کار نشوند  و نتوانند بار خود را بفروشند ضرر و زیانش را به همه کسانی مانند ما که در این کار هستیم می‌زنند چون نمی‌توانند بازار را کنترل کنند و تولید خود را با قیمت پایین‌تری در کل بازار پخش می‌کنند و زحمتی که ما برای متعادل‌کردن قیمت و یکسان کردن آن در بازار می‌کشیم هدر رفته و ضرر می‌کنیم.

*به آینده خوشبین و امیدوارم

وفایی اما با همه این مشکلات به آینده امیدوار است و می‌گوید: انشاالله با دولت جدید این مشکلات حل می‌شود من نسبت به این قضیه خوشبینم و دیدم نسبت به آینده خوب است و آرزو می‌کنم تمام کسانی که شغلی ندارند با تلاش خود مسیر موفقی را طی کنند، من در خدمت همه افرادی هستم که در مورد پرورش بلدرچین راهنمایی می ‌خواهند و می‌توانم کمک‌شان کنم.

به گزارش فارس، با توجه به شرایط کشور از لحاظ اقتصادی و بیکاری جوانان، می‌طلبد تا مسؤولین امر با پیگیری مشکلات جوانان کارآفرین این مرز و بوم و تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف جاده  کارآفرینی و ایجاد شغل برای افراد جامعه را هموارتر کنند چراکه با این امر جلوی بسیاری از مسائل و آسیب‌های اجتماعی در کشور گرفته شود.

  انتهای پیام/۸۶۰۴۱/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول