اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

یک ماه سخت کرونایی در خراسان‌شمالی با ۲۵۷ فوتی/آقای استاندار دقیقاً کجایی؟

اگر به آمار یک ماه گذشته فوتی‌های کرونا در خراسان‌شمالی نگاهی بی اندازیم مشاهده می‌کنیم که ۲۵۷ نفر از هم استانی‌هایمان در این‌یک ماه از میان ما پر کشیدند و ۴ هزار و ۶۴۱ نفر نیز برای چند روزی میهمان بیمارستان‌ها شدند.

یک ماه سخت کرونایی در خراسان‌شمالی با ۲۵۷ فوتی/آقای استاندار دقیقاً کجایی؟

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، از ابتدای مردادماه سال جاری صدای پای ویروس کرونا اما با شکل و شمایل جدیدی به گوش می‌رسید، در جلسات ستاد کرونا و رسانه‌ها دائماً از کلمه «سویه جدید کرونا بانام دلتا» استفاده می‌شد اما شاید آن زمان صرفاً کادر درمان به اهمیت این نیم‌خط جمله پی برده بودند و کمتر کسی گمان می‌برد ورود این‌گونه خشن از ویروس کرونا چنین تاخت و تازی کند که این روزها به هر کوچه و محله‌ای سر می‌زنیم، پرچمی سیاهی را مشاهده می‌کنیم و خانواده‌ای، عزیزش را با این ویروس کشنده ازدست‌داده است.

از اواسط مردادماه سال جاری کم‌کم این ویروس رخ نشان داد و تیترهایی با عنوان «سونامی، تاخت‌وتاز، روز سیاه و...» رسانه‌ها را درگیر خود کرد که خراسان‌شمالی نیز بی‌بهره از این کلمات پر از غم نبود.

بیش از ۲۵۰ کشته و ۴ هزار ۶۰۰ بستری در حدود یک ماه

اگر به آمار یک ماه گذشته فوتی‌های کرونا در خراسان‌شمالی نگاهی بی اندازیم مشاهده می‌کنیم که ۲۵۷ نفر از هم استانی‌هایمان در این‌یک ماه از میان ما پر کشیدند و ۴ هزار و ۶۴۱ نفر نیز برای چند روزی میهمان بیمارستان‌ها شدند.

نمودار فوتی‌های خراسان شمالی در یک ماه گذشته 

نمودار بستری های خراسان شمالی در یک ماه گذشته

روند رو به رشد فوتی‌ها و بستری‌ها نیز حاکی از روزهای سیاهی را می‌داد که امروز شاهد آن هستیم این سؤال برای همه پیش می‌آید که با توجه به تجربه قریب به ۲ سال و روند رو به رشد بستری‌ها و فوتی‌های کرونایی، چرا مسئولین استانی هیچ تصمیم مفیدی برای کنترل آن نگرفتند و صرفاً به جلسات نمایشی اکتفا می‌کردند که ماحصل آن تقریباً هیچ بود!

پاسخ استاندار به سؤالات در این حوزه نیز این بود: محدودیت‌های جدید مطابق با مصوبات قرارگاه ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا و بر اساس رنگ‌بندی کرونایی و به تفکیک شهرهای استان اعمال می‌شود و شد این‌که نباید می‌شد.

هشدار پشت هشدار

برخی مسئولین و کادر درمان با دیدن اوج‌گیری و تاخت‌وتاز کرونا به هشدارهای روی آوردند و با انتشار تصاویر و فیلم‌هایی از بیمارستان، سردخانه‌ها و گورستان‌ها خواستند این پیام را به مردم بدهند که کرونا از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است.

 

 

اما انگار کمی دیر شده بود و ویروس کوچک کرونا سرعتش به‌مراتب بیشتر از سرعت لاک‌پشتی مدیران خسته استانی بود و این ویروس حقیر از غفلت اعضای ستاد کرونا استفاده کرده بود و تعداد زیادی از هم استانی‌هایمان را به کام مرگ کشانده بود.

ستاد کرونا صرفاً گزارش عملکرد می‌داد

ستاد کرونا در محل استانداری برگزاری می‌شد اما شاید برگزار شدن و یا نشدنش تفاوتی نداشت و حاضرین به ارائه آمار کلی و جزئی اکتفا می‌کردند و آقای استاندار نیز با ارائه توضیحاتی در خصوص اهمیت کنترل ورودی و خروجی‌ها و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی ماجرا را تمام می‌کردند.

مسابقات ورزشی، مراسم‌های عروسی و عزا پابرجا بود

در همین حوالی کمین بی‌امان کووید ۱۹، مسابقات متعدد ورزشی نیز در استان انجام‌شده است و تالارها نیز مشغول به پذیرایی از میهمانان‌اند که ممکن است بعد آن میهمان کرونا شوند و متأسفانه برخی از میهمانان این عروسی‌ها و مسابقات، جان خود را ازدست‌داده و مراسم عزای آن مرحوم کرونایی نیز عامل انتشار کرونا به بقیه می‌شد و این چرخه در کنار خواب آرام ستاد کرونا باقدرت و شدت به کار خود ادامه می‌داد.

اما در این میان سکوت و آرامش ستاد استانی کرونا قابل‌درک برای رسانه‌ها نبوده و نیست!

وضعیت کرونایی استان بحرانی شد

نیمه اول مرداد سال جاری بود که اولین هشدار بحران توسط رئیس علوم پزشکی خراسان‌شمالی صادر شد و با اعلام خبر تعداد فوتی و بستری‌ها این خبر را که شدت فوتی‌ها بیشتر از نیز خواهد شد زنگ خطر را برای مسئولین به صدا درآورد، هرچند، هم خود این جناب مخاطب زنگ خطر خود بود، هم اعضای ستاد کرونا که احتمالاً بازهم صدا را نشنیدند و نه تالاری بسته شد و نه محدودیتی اجرا شد و در اوج سرخ شدن خراسان‌شمالی با رنگ‌بندی کرونایی، هم چنان زندگی عادی مردم ادامه داشت.

جالب‌ترین بخش ماجرا این بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان صراحتاً دلیل اصلی را نیز اعلام می‌کند و بیان داشته: اکثر مبتلایان به کووید۱۹ افرادی هستند که در مراسمات عروسی و تعزیه حضور داشتند و متأسفانه تالارهای عروسی همچنان باز است و عروسی‌ها در حاشیه‌های شهر و روستاها برپاست.

اما نه اقدامی می‌کند و نه گوش شنوایی وجود دارد تا اقدامی شود!

همه بیمارستان‌ها کرونایی شدند

اما در ۱۱ مردادماه ظرفیت بیمارستان‌های بجنورد تکمیل شد و مدیریت درمان را به فکر راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی و استفاده از سایر بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران کرونای مجاب کرد.

در این رابطه پیمان فیضی، مدیر روابط عمومی و امور بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: باکمال تأسف خیز جدید کرونا در استان منجر به اشغال ظرفیت تخت‌های بیمارستانی موجود در بیمارستان‌های امام حسن (ع)  و بیمارستان امام رضا (ع)  بجنورد شده است به‌طوری‌که در روز‌های آینده اگر چاره‌اندیشی صورت نگیرد کادر درمان در خدمات‌رسانی به بیماران دچار چالش خواهد شد.

 

 

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۴۲ بیمار به بخش اورژانس بیمارستان امام حسن (ع) مراجعه کردند درحالی‌که ظرفیت تخت این بخش ۳۶ تخت است.

قاسم بیانی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی نیز اظهار داشت: طبقه فوقانی بیمارستان امام رضا (ع) بجنورد برای بستری بیماران مبتلابه کرونا آماده می‌شود تا تعداد تخت‌های در نظر گرفته‌شده در این بیمارستان برای افراد مبتلابه کرونا از ۱۸ تخت به ۴۰ تخت افزایش یابد.

وی ادامه داد: ۲ بخش از بیمارستان امام علی (ع) نیز به بیماران مبتلابه کرونا اختصاص خواهد یافت. همچنین بخش دیالیز بیمارستان امام حسن (ع) نیز برای بیماران مبتلابه کرونا آماده می‌شود.

بیانی تصریح کرد: اختصاص طبقه ششم، طبقه آموزشی بیمارستان امام حسن (ع) به بخش داخلی و در صورت لزوم به بیماران کرونایی دیگر تصمیم گرفته‌شده است. 

 آن‌گونه که بیانی گفت: طبق تصمیمات اخذشده همچنین فعلاً عمل‌های جراحی الکتیو (غیرضروری) نیز در بیمارستان‌های استان تا رسیدن به شرایط مناسب لغو می‌شود.

بر اساس اظهارات وی بخش نورولوژی بیمارستان امام حسن (ع) نیز به دپارتمان قلب منتقل می‌شود تا این بخش نیز به بیماران کرونایی اختصاص یابد.

به گفته معاون دانشگاه علوم پزشکی بخش داخلی بیمارستان تأمین اجتماعی بجنورد نیز تخلیه و به بیمارستان ارتش منتقل می‌شود تا این بخش نیز برای بیماران کرونایی آماده‌سازی شود.

بیمارستان صحرایی برپا شد

۲۱ مردادماه سال جای نیز اولین بیمارستان صحرایی استان در پیک پنجم کرونا در خراسان‌شمالی راه‌اندازی شد.

ابوالفضل محبان، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌شمالی در خصوص بیمارستان سریع‌الاستقرار هلال‌احمر، اظهار کرد: شیوع کرونا طی روزهای اخیر شدت بسیار بالایی گرفته است لذا هلال‌احمر وظیفه خود می‌داند که در این شرایط یاریگر دانشگاه علوم پزشکی باشد.

آقای استاندار دقیقا کجایی؟

اما در همین ایامی که نماینده عالی دولت در استان باید تمام‌وقت در حال بازدید و سرکشی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و هم‌چنین در حال چاره‌اندیشی برای کنترل این ویروس باشد، در سکوت خبری و رسانه‌ای در معدود جلساتی شرکت می‌کند و حتی شاید گاهی مردم فراموش می‌کنند که چنین سمتی در استان حضور و وجود دارد!

هرچند در کمرنگ بودن حضور استاندار خراسان‌شمالی در این بحران، رئیس‌کل دادگستری خراسان‌شمالی با بازدید از مراکز درمانی شهرستان‌ها و روستاها و ارائه دستورات قضایی برای رفع مشکلات پیش‌آمده کمی جای خالی نبود مدیریت اجرایی را پرکرده است.

نیاز فوری به تغییر در مدیریت و اعضای ستاد استانی کرونا

با نگاهی به چند ماه گذشته شاهد دست روی دست گذاشتن اعضای اصلی ستاد استانی کرونا در بحران‌ها و پیک‌های مختلف هستیم و به‌جای اینکه با رویکرد استانی مانع شیوع بیشتر ویروس بین مردم شوند با نگاه به دستورات بالادستی نه‌تنها مانع گسترش بلکه گاهی عامل توزیع بیشتر ویروس بین مردم شده‌اند.

با توجه به تغییرات خوبی که در سطح کلان در وزارتخانه‌ها شاهد هستم، از ستاد کرونا انتظار می‌رود با سرعت بخشیدن به تغییر برخی اعضای اصلی ستادهای استانی کرونا که احتملا رمقی برای ادامه کار ندارند، از تکرار شدن پیک‌های بعدی کرونا جلوگیری کنند.

مردم اولین و آخرین متولی

حالا که در روزهای سخت کرونایی قرار داریم، بیشتر از همیشه قدردان زحمات و ایثارگری‌های کادر درمان هستیم و شاید این فرصت هرگز تکرار نشود که چنین صحنه‌های تلخی را ببینیم که پزشکان از شدت خستگی، فقط برای دقایقی کوتاه چشمان خود را می‌بندند تا استراحتی کرده باشند.

در همین روزهایی که خراسان‌شمالی شاهد شهادت سومین شهید مدافع سلامت خود است، جامعه پزشکی کشور از ما درخواست دارد که حداقل به فکر جان خودمان باشیم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به کاهش موارد ابتلا کمک کنیم.

جامعه پزشکی این روزها همچون روزهای ۸ سال دفاع مقدس، مشغول جنگ است اما جنگ با کرونا به‌مراتب سخت‌تر است، زیرا این ویروس هرلحظه با چهره‌ای جدید ظاهر می‌شود که می‌تواند تمامی محاسبات پزشکی را بر هم بزند و کار مقابله را سخت‌تر و سخت‌تر کند.

انتهای پیام/ن/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول