اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رحمان: دولت آینده افغانستان بر مبنای همه‌پرسی و مشارکت همگانی تشکیل شود

رئیس جمهور تاجیکستان گفت: ساختار دولتی در افغانستان از طریق همه پرسی و با در نظر گرفتن موقعیت همه شهروندان این کشور تعیین شود.

رحمان: دولت آینده افغانستان بر مبنای همه‌پرسی و مشارکت همگانی تشکیل شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان که در چارچوب سفر کاری وارد تاجیکستان شده، با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور این کشور ملاقات کرد.

در جریان این دیدار توسعه همکاری دوجانبه در زمینه‌های مختلف و سودمند بررسی شدند.

روند آمادگی سفر رسمی نخست وزیر پاکستان به تاجیکستان از دیگر موضوعات مورد بحث و بررسی بود.

طرفین به مسائل مهم بین المللی و منطقه‌ای، به ویژه وضعیت فعلی در افغانستان توجه ویژه کردند و از آن به عنوان یکی از تهدیدات بزرگ برای امنیت منطقه‌ای نام بردند.

اظهار شد وضعیت خطرناکی که طی روزهای اخیر در این کشور در حال شکل گیری است، نه تنها مشکل مردم افغانستان، بلکه یکی از موضوعات مهم منطقه‌ای و جهانی است.

در این دیدار بیان شد که روی کار آمدن جنبش طالبان در کابل روند ژئوپلیتیک منطقه را در این مرحله پیچیده‌تر کرده است. شواهد به وضوح نشان می‌دهد که طالبان از وعده‌های قبلی خود برای تشکیل دولت موقت انتقالی با مشارکت گسترده دیگر نیروهای سیاسی در این کشور دست کشیده است.

طرف تاجیک مطرح کرد که هر نوع بی‌قانونی، قتل، غارت و آزار و اذیت علیه مردم افغانستان، به ویژه تاجیک‌ها، ازبک‌ها و دیگر اقلیت‌های ملی را به شدت محکوم می‌کند.

در این ملاقات تاکید شد که افغانستان و ملت دوست و برادر نباید دوباره در گرداب جنگ‌های تحمیلی خونین کشیده شود.

رئیس جمهور تاجیکستان  تاکید کرد به عنوان همسایه نزدیک همیشه از احیای صلح و ثبات پایدار در افغانستان حمایت کرده و به این موقعیت پایبند است.

وی افزود: برای رسیدگی فوری به مشکلات سیاسی و امنیتی افغانستان، باید هرچه زودتر یک دولت فراگیر با مشارکت همه اقلیت‌های ملی و قبل از همه تاجیکان افغانستان که بیش از 46 درصد مردم این کشور را تشکیل می‌دهند، تاسیس شود.

رحمان ادامه داد: سپس، ساختار دولتی در این کشور همسایه از طریق همه پرسی و با در نظر گرفتن موقعیت همه شهروندان این کشور تعیین شود.

در این دیدار مطرح شد که تاجیکستان هیچ گونه دولت دیگری که در افغانستان با راه ظلم و ستم، بدون در نظر گرفتن موقعیت کل مردم افغانستان، به ویژه تمام اقلیت‌های ملی آن تاسیس می‌شود، را به رسمیت نخواهد شناخت.

تاکید شد که باید تاجیک‌ها در دولت آینده افغانستان موقعیت شایسته‌ای داشته باشند. تاجیکستان از جامعه بین المللی دعوت می‌کند که برای تثبیت اوضاع سیاسی و امنیت در «کابل» از طریق مذاکره در اسرع وقت اقدامات فوری انجام دهد.

اظهار شد که بی توجهی جامعه جهانی به وضعیت کنونی افغانستان می‌تواند منجر به طولانی شدن جنگ داخلی در این کشور شود.

همچنین تاکید شد که تاجیکستان طرفدار برقراری هر چه زودتر صلح و ثبات و امنیت افغانستان بوده و بر آن است که در پیشبرد این روند سازمان ملل متحد باید نقش کلیدی داشته باشد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول