اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

رویوران: ایران حق دارد گروهک‌های ضد انقلاب در اقلیم کردستان عراق را سرکوب کند

کارشناس مسائل منطقه با اشاره تحرکات برخی گروهک‌های ضدانقلاب از اقلیم کردستان عراق گفت: اقلیم کردستان عراق ادعا می‌کند که از این گروهک‌ها حمایتی نمی‌کند؛ در این صورت ایران این اجازه را دارد که خودش آنها را سرکوب کند.

رویوران: ایران حق دارد گروهک‌های ضد انقلاب در اقلیم کردستان عراق را سرکوب کند

حسین رویوران کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در باره برخی تحرکات گروهک های ضد انقلاب در آن سوی مرز ایران و در خاک اقلیم کردستان عراق، اظهار داشت: بر اساس حقوق بین الملل اگر امنیت یک کشور توسط کشور همسایه تهدید شود و پس از تذکر به آن کشور همچنان اراده یا توانی برای برقراری امنیت وجود نداشته باشد این کشور حق دارد مستقیماً دخالت کند و خودش امنیت را تأمین کند.

وی گفت: بنابراین اگر اقلیم کردستان عراق توان یا اراده جمع کردن این گروهک‌ها را ندارد، این اجازه را به ایران می دهد که مستقیماً به اقدامات این گروهک ها پاسخ دهد و آنها را سرکوب کند.

رویوران افزود: اقلیم کردستان عراق ادعا می کند که از این گروهک ها حمایتی نمی‌کند بلکه آنها در مناطق مرزی مستقر شده‌اند و توان اقلیم برای کنترل آنها محدود است.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: در این صورت ایران این اجازه را دارد که خودش آنها را سرکوب کند، همانطور که می بینیم ترکیه نیز به بهانه سرکوب این گروهک ها وارد خاک عراق شده و بخشی از خاک این کشور را تصرف کرده است.

رویوران تصریح کرد: سکوت مقامات اقلیم کردستان در برابر فعالیت این گروهک ها ناشی از یک اراده سیاسی است که به این گروهک ها اجازه می دهد آزادانه و فعالانه در اقلیم کردستان حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: اقلیم کردستان عراق از دو بخش جنوبی و شمالی تشکیل می شود بخش جنوبی معمولاً تلاش دارد هیچ اقدامی علیه ایران انجام ندهد اما در بخش شمالی که تحت سلطه حزب دموکرات کردستان است احساس می‌شود که اراده‌ای برای ادامه فعالیت این گروهک ها وجود دارد و عمده تروریست هایی که به ایران وارد می شوند از این منطقه است.

رویوران گفت: دولت مرکزی عراق هیچ سلطه ای بر منطقه کردستان ندارد و حتی عاجز از باز پس گیری پول نفت فروخته شده است، همچنین نه تنها توانایی برقراری امنیت مرزی را ندارد بلکه توانایی برقراری امنیت فرودگاه ها را نیز ندارد.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: در نتیجه این موضوع، باید واقعیت های سیاسی عراق را شناخت اما این بدان معنا نیست که دولت مرکزی هیچگونه مسئولیتی ندارد، در نهایت ایران باید وظایف دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان را به آنها  مدام گوشزد کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول