اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

قیمت مسکن در غزه پایین است اما مردم هنوز نمی‌توانند خانه بخرند

از سال 2007 تاکنون رژیم صهیونیستی4 بار به باریکه غزه حمله کرده و هزاران ساختمان را ویران کرده است. نرخ بیکاری در باریکه غزه بالاست و مردم دیگر پولی برای تهیه مسکن ندارند و به همین خاطر موضوع خرید خانه از گزینه‌های آنها خارج شده است.

قیمت مسکن در غزه پایین است اما مردم هنوز نمی‌توانند خانه بخرند

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از اسپوتنیک، اگرچه ممکن است شیوع ویروس کرونا باعث توقف روند افزایش قیمت مسکن در سرزمین‌های تحت اشغال رژیم صهیونیستی شده باشد، اما گزارشات اخیر نشان می‌دهد که در سه ماهه دوم سال 2021 قیمت خانه در اسرائیل رشد شدیدی داشته و فقط در تل‌آویو طی سه ماه 15 درصد رشد کرده است.

همین اتفاق در 9 شهر دیگر در سرزمین‌های اشغالی رخ داده و کارشناسان می‌گویند، طی سال‌های آینده هم این روند ادامه پیدا خواهد کرد، اما صد کیلومتر آن طرف‌تر از سرزمین‌های اشغالی و در باریکه غزه اوضاع کاملا متفاوت است. قیمت مسکن در حال پایین آمدن است و بسیاری از برج‌ها و ساختمان‌ها در این منطقه سکنه ندارند.

محمد الیازجی، 65 ساله و مالک برج فلوریا در غزه می گوید که وی یکی از کسانی است که سرمایه زیادی برای ساخت و ساز در غزه گذاشته اما آنچنان که توقع داشت، برداشت نکرده است. این ساختمان 7 طبقه قرار بود 16 خانواده را در خود جای داده و 10 مغازه داشته باشد. ساخت این ساختمان 1.5 میلیون دلار برای یازجی هزینه داشته و وی می‌گوید حتی نتوانسته پولی که خرج ساختن ساختمان کرده از فروش آن دربیاورد.

یازجی می‌گوید: دلیل این مسأله خیلی ساده است. به خاطر تنش‌های موجود بازار غزه ثبات ندارد. ما در یکی از خطرناک‌ترین مناطق جهان زندگی می‌کنیم و هر جنگی که رخ می‌دهد ما را ده‌ها سال به عقب بازمی‌گرداند.

وی ادامه داد: مردم باریکه غزه هیچ امید و برنامه‌ای برای آینده ندارند. ما پول نداریم و فعالان اقتصادی نظیر من نمی‌توانند زندگی خود را بگذرانند.

از سال 2007 تاکنون که حماس با کنار زدن فتح کنترل غزه را به دست گرفته، شرایط بهبود پیدا نکرده است. از آن زمان تاکنون رژیم صهیونیستی 4 بار به باریکه غزه حمله کرده که آخرین مورد آن مربوط به ماه می بود. این حملات باعث شده تا بخش قابل توجهی از باریکه غزه نابود شود و هزاران ساختمان تخریب شود.

بنا به آخرین ارزیابی‌های انجام شده فقط حدود 40 درصد ساختمان‌هایی که در جنگ تخریب شده بازسازی شده است. این بدان معناست که مردم غزه به شدت نیازمند یک راه حل برای اسکان خود هستند. نکته اصلی اینجاست که 60 درصد مردم در غزه فقیر هستند و نیمی از مردم هم بیکارند و درواقع دیگر خرید مسکن جزو گزینه‌های دست یافتنی آنها نیست.

یازجی می‌گوید: همه این اتفاقات تقصیر اسرائیل است و حملات مداوم این رژیم شرایط غزه را به این شکل درآورده است.

وی همچنین می‌گوید: مقامات فلسطینی هم نتوانسته‌اند ثبات را به غزه بازگردانند.

از سال 2007 که فتح کنار رفت و حماس روی کار آمد، روابط این دو گروه فلسطینی بهتر شده اما آنها هنوز نتوانسته‌اند اختلافات خود را به طور کامل کنار بگذارند. این مسأله هم مزید بر عدم بهبود زندگی روزمره مردم فلسطینی در غزه شده است. اختلافات بین فتح و حماس باعث شده تا رژیم صهیونیستی بتواند بارها و بارها به غزه حمله کند.

الیازجی می‌گوید: این اختلاف همچنین بر اوضاع اقتصادی غزه اثر گذاشته و باعث شده تا مردم فقیر بمانند.

وی می‌گوید: فقط منتظر تمام شدن این اوضاع بد اقتصادی است اما امیدش را به آینده از دست داده است. سؤال اصلی این است که آیا مردم غزه می‌توانند دوباره برای خود مسکن تهیه کرده و به زندگی عادی بازگردند؟

این ساکن غزه می‌گوید: بسیاری از مردم دیگر خانه‌ای برای زندگی در غزه ندارند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول