اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

متن و حواشی اتفاقات اخیر در دانشگاه کردستان/ از حذف نوشته‌های کردی سردرب دانشکده ادبیات تا تلاش عده‌ای برای ماهی‌گیری از آب گل‌آلود

چند روزی است عکس‌ها و محتواهایی از حذف سردرب دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه کردستان در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد و عده‌ای هم که فضا را مناسب برخی شایعه‌پراکنی‌ها و گرفتن ماهی از آب گل‌آلود دیدند به سرعت دست بکار شدند...

متن و حواشی اتفاقات اخیر در دانشگاه کردستان/ از حذف نوشته‌های کردی سردرب دانشکده ادبیات تا تلاش عده‌ای برای ماهی‌گیری از آب گل‌آلود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، با توجه به‌ غنای زبان و ادبیات کردی از لحاظ مفاهیم، مضامین، آثار و چهره‌های برجسته‌، و همچنین تلاش در راستای صیانت از این میراث ملی، و نیز با رجوع به‌ اصل پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که‌ در آن صریح و آشکار به‌ تدریس زبان‌های اقوام در کنار زبان فارسی تاکید شده‌است، و همچنین قرابت‌های زبان‌شناختی و شباهت‌های ‌مضمونی میان زبان و ادبیات کردی و زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه کردستان در سال ۱۳۸۰-۱۳۸۱ اقدام به‌ ایجاد رشته‌ زبان و ادبیات کردی در مقطع کارشناسی کرد و در نهایت برای مهر ۱۳۸۲ این رشته محل به دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش وارد شد.

در مهر ۱۳۹۴ دانشجو برای رشته زبان و ادبیات کردی پذیرفته شد و رسماً کارشناسی این رشته برای نخستین بار در تاریخ آموزش عالی ایران تأسیس شد.

براساس نص صریح قانون اساسی کشور، رسم‌الخط و زبان رسمی کشور، زبان فارسی است و تمامی مکاتبات رسمی باید در چهارچوب قانون و با این زبان فاخر باشد اما با گذشت زمان، رسم‌الخط کردی نیز به سربرگ نامه‌ها و سردرب دانشکده ادبیات دانشگاه کردستان اضافه شد.

چند روز پیش عده‌ای از دانشجویان انجمن اسلامی بدون هماهنگی با مسوولین دانشگاه اقدام به حذف نوشته‌های کردی از تابلوی سردرب دانشکده ادبیات کرده بودند و همین موضوع زمینه‌ای برای فرافکنی عده‌ای شد که همواره به دنبال گرفتن ماهی‌ از آب گل‌آلود هستند، این افراد چون شرایط را وفق مراد دیدند دست به فرافکنی زدند و تلاش کردند تا این عمل ناشیانه چند دانشجو را به حساب نظام و حاکمیت بگذارند.

قطعا هیچ کسی با یک نوشته یا تابلو مشکلی ندارد و نباید هم آدرس غلط داده شود و ذهن‌ها را منحرف کرد، اما حقیقتاً ندانم‌کاری‌ها و بی‌قانونی‌ها در دانشگاه کردستان مشکل‌ساز و تاسف‌آور است.

مسوولین دانشگاه کردستان می‌توانستند این اتفاقات را قبل از آنکه به بیرون درز کند و رسانه‌های معاند روی آن موج‌سواری و فرافکنی کنند، در داخل دانشگاه حل و فصل نمایند.

اینکه مسوولان دانشگاه کردستان در ابتدا از روی بی‌قانونی اقدام به انجام نصب تابلویی کردند و پس از کش و قوس‌های فراوان و حاشیه‌سازی‌ها، فرافکنی‌های بسیار و مکدر کردن احوالات شهروندان، دوباره از روی لجاجت نسبت به احیای همان اقدام غیرقانونی مبادرت کردند.

باید گفت؛ این اقدام مسوولان دانشگاه کردستان نوشداروی بعد از مرگ سهراب است چون در تاریخ سی‌ام مردادماه امسال در شورای فرهنگی دانشگاه مسئله غیرقانونی بودن تغییر سربرگ‌ها و تابلوها مصوب می‌شود در صورتی که در تاریخ دو روز قبل از آن جلسه دانشجویان اقدام به پاک‌کردن نوشته‌های غیررسمی می‌کنند. 

گرچه مسوولین نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه وظیفه دفاع از منویات رهبری و اصل قانون اساسی دارند نباید اجازه چنین اتفاقاتی دهند که زمینه‌ای برای تضعیف حاکمیت است و تمامی خدمات نظام در این مناطق را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

نیاز به یادآوری است؛ رهبر معظم انقلاب در آخرین روز سفر هشت‌روزه‌شان به کردستان در جمع مردم شهرستان سقز عنوان کردند "من می‌گویم زبان کردی یک ثروت ملی است، استعدادهای علمی و هنرىِ جوانان اینجا یک ثروت ملی است، استعداد ورزشی جوانان کردستان یک ثروت ملی است؛ از این ثروت‌های ملی باید استفاده بشود، بهره‌برداری بشود، به فعلیت برسد."

همین جملات رهبری کافی است تا به عمق علاقه و میزان توجه حاکمیت و نظام به مردم کرد و زبان کردی پی برد گرچه مصادیق زیاد دیگری از این دست توجهات نظام به کرد و کردستان وجود دارد و دشمن و وابستگان به بیگانگان و جریان‌های معاند بدانند نمی‌توانند با فرافکنی‌ بر احساسات مردم غلبه کنند چون مردم کردستان ضعف برخی مدیران و ندانم‌کاری آنان را پای نظام نخواهند گذاشت و در تمامی عرصه‌های سخت ثابت‌ کرده‌اند که هیچگاه پشت نظام جمهوری اسلامی ایران را خالی نمی‌کنند.

انتهای پیام/2330/70/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول