اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تأکید سران پیمان امنیت جمعی بر احیاء قدرت دولتی افغانستان از طریق گفت‌وگو

نشست روسای جمهور کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی تحت ریاست رئیس جمهور تاجیکستان به صورت مجازی برگزار شد.

تأکید سران پیمان امنیت جمعی بر احیاء قدرت دولتی افغانستان از طریق گفت‌وگو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، نشست شورای سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی به ریاست «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان به صورت مجازی برپا شد.

در این نشست روسای جمهور تاجیکستان، بلاروس، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، نخست وزیر ارمنستان و دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی شرکت کردند.

علاوه بر این در این اجلاس «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان به عنوان کشور مدعو شرکت کرد.

شرکت کنندگان این نشست به تفصیل در مورد وضعیت افغانستان و تاثیر آن بر امنیت کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی تبادل نظر کردند.

سران کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی با نگرانی به وخامت سریع اوضاع در افغانستان اشاره و بر اهمیت احیا قدرت دولتی در این کشور از طریق گفت و گوی مسالمت آمیز فراگیر، با در نظر گرفتن منافع همه گروه‌های اجتماعی، سیاسی، قومی و مذهبی، تاکید کردند.

در این نشست بیان شد که رژیم سیاسی در افغانستان باید بر اساس آزادی اراده کل مردم افغانستان باشد. در نظر گرفتن، تضمین و حفاظت دقیق از منافع اجتماعی و سیاسی همه بخش‌های جامعه و برای پایداری هر دولتی در افغانستان حیاتی عنوان شد.

با توجه به افزایش روزافزون شبه نظامیان سازمان‌های بین المللی تروریستی در افغانستان که از این کشور به عنوان بستری برای ایجاد پایگاه‌های مستحکم برای فعالیت‌های بیشتر و توسعه خود استفاده می‌کنند، کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در مورد ادامه تلاش‌های بیشتر برای تقویت همکاری‌ها در مقابله با چالش و تهدیدات ناشی از افغانستان توافق کردند.

همچنین در مورد تسریع کار برای تصویب برنامه بین المللی هدفمند بین دولتی پیشنهاد شده توسط تاجیکستان برای تقویت بخش‌های مرزی این کشور و افغانستان توافق حاصل شد.

اعضا شورای امنیت جمعی همچنین در زمینه ادامه تبادل نظر در مورد وضعیت در افغانستان در نشست آینده سازمان پیمان منیت جمعی که 16 سپتامبر امسال به میزبانی تاجیکستان در شهر «دوشنبه» برگزار می‌شود، توافق کردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول