اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

تالاب میقان در زمره مناطق چهارگانه تحت حفاظت قرار گیرد

نویسنده و پژوهشگر اطلس مهره‌داران تالاب میقان گفت: تالاب میقان باید به عنوان منطقه حفاظت شده یا پناهگاه حیات وحش در زمره مناطق چهارگانه تحت حفاظت قرار گیرد.

تالاب میقان در زمره مناطق  چهارگانه تحت حفاظت قرار گیرد

محمود کلنگری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: سال‌ها است تالاب میقان انتظار جهانی شدن را می‌کشد، ثبت این تالاب در کنوانسیون جهانی حفاظت از تالاب‌ها آغازی بر حفاظت همه جانبه از این منطقه خواهد بود.

وی افزود: در سطح ملی نیز متأسفانه این تالاب مهجور مانده و باید به عنوان منطقه حفاظت شده یا پناهگاه حیات وحش در زمره مناطق  چهارگانه تحت حفاظت قرار گیرد.

نویسنده و پژوهشگر اطلس مهره‌داران تالاب میقان بیان کرد: اکوسیستم تالاب به شدت متاثر از فعالیت‌های انسانی است که در صورت عدم مدیریت کارآمد، ضربه‌ای سخت و جبران ناپذیر بر پیکره آن وارد خواهد شد.

کلنگری لازمه بقای تالاب و تداوم بهره‌برداری هوشمندانه از آن را تعامل دوسویه محیط زیست و فعالیت‌های اقتصادی دانست و بیان کرد: پیوند سیاست‌های کلان صنایع و معادن با اکوسیستم از ضروریاتی است که می‌تواند در راستای حفظ محیط زیست موثر واقع شود.

 

وی ادامه داد: در تالاب میقان ۲۳۰ گونه مهره‌دار شامل ۲۰۶ گونه پرنده، ۱۷ گونه پستاندار، ۶ گونه خزنده، یک گونه دوزیست، ۱۱ گونه پرنده از جمله کورکور بال سیاه، سهره طلایی، گنجشک درختی، توکای باغی و سه گونه پستاندار به نام‌های ول معمولی، ول حفارماورا قفقاز و هامستر خاکستری شناسایی شده است.

فعال محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: بی‌مهرگان همچون پروانه‌ها و ملخ‌ها در حوضه تالاب میقان تنوعی شگرف را به نمایش گذاشته‌اند، اما تاکنون این منطقه از مطالعه و کاوش حشره‌شناسان، عنکبوت شناسان دور مانده است که باید مورد توجه فعالان این زمینه‌ها قرار گیرد.

کلنگری گفت: پرندگان موجود در تالاب گونه‌هایی از خانواده کشیم‌سانان، پلیکان‌سانان از جمله باکلان‌ها، حواصیل‌ها، اگراس‌ها، لک لک سانان، فلامینگوها، غازسانان، قوش سانان، شاهین‌ها، قرقاول‌ها، درناها، هوپره‌ها، آبچلیک‌سانان، جغدسانان، کوکوسانان، کبوترسانان، شبگردسانان، سبزقباسانان، گنجشکسانان و...  را شامل می‌شود.

به گزارش فارس محمود کلنگری در سال گذشته با کمک ماندانا حضرتی کتاب اطلس مهره‌داران تالاب کویری میقان اراک را که حاوی مطالب ارزنده علمی در خصوص تنوع زیستی و زون‌بندی تالاب میقان به‌عنوان زیستگاه مهم بین‌المللی پرندگان در اراک است، چاپ و منتشر کرد.

 

این کتاب ۴۹۶ صفحه‌ای با شمارگان ۵۰۰ نسخه از سوی انتشارات هم‌میهمن به چاپ رسیده که تاریخچه، معرفی تنوع زیستی ایران، ارایه تعریف تالاب و اهمیت زیست محیطی آن، تالاب میقان اراک و تنوع زیستی، زون بندی و ساختار اقلیمی تالاب میقان، حفاظت از مهره‌داران تالاب میقان و پرندگان تالابی، چک لیست پرندگان تالاب میقان، معرفی پستانداران ساکن زیستگاه میقان اراک، خزندگان و دوزیستان میقان و ارایه چک لیست آن‌ها، مهره‌داران تالاب میقان از منظر وضعیت حفاظتی در جهان، اهم اقدامات حفاظتی در حوزه تالاب میقان، تغییرات مورفولوژیک میقان اراک در دهه های اخیرو، جدول ارزیابی تهدیدات تنوع زیستی میقان مهمترین سرفصل‌های این تازه نشر را شامل می‌شود.

 

میقان در زمره تالاب‌های کم‌ارتفاع، مردابی، پیت‌زار با آب شور است که حدود ۲۵۰ کیلومتر مربع را به خود اختصاص داده و در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی اراک واقع شده است.

 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول