اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

ارمغان بی‌آبی در ارمغانخانه/ عضو شورا: از ما گفتن، کو گوش شنوا/ متولیان امر: مصارف بالا است

چند سالی می‌شود که ارمغان بی‌آبی درشهر ارمغانخانه بیداد می‌کند، اما این روزها این کمبود و یا نبود آب شرب مردمان این دیار را با مشکل جدی مواجه کرده است، مشکلی که رفع آن همت جهادی مسؤولان استانی و حتی کشوری را نیاز دارد.

ارمغان بی‌آبی در ارمغانخانه/ عضو شورا: از ما گفتن، کو گوش شنوا/ متولیان امر: مصارف بالا است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بارها جمله معروف «آب هست ولی کم هست» را شنیده‌ایم و مصداق بارز این جمله را می‌توان در مناطق مختلف کشور از جمله استان زنجان دید که این امر در شهر ارمغانخانه که ۳ هزار جمعیت را در دل خود جای داده است شاید این روز‌ها نسبت به سایر مناطق دیگر استان بیشتر به چشم آید.

شهر ارمغانخانه‌ در مرکز بخش قره‌پشتلو از توابع شهرستان زنجان است، این شهر دارای یک رودخانه فصلی به نام رودخانه ارمغانخانه است که در اصطلاح محلی به آن «ارمخانا چایی» و در نقشه‌ها به رودخانه «قرچریان» مشهور است  که آب آن از روستا‌های بالادست و کوه‌های سرداب تامین‌ می‌شود اما این رودخانه این روز‌ها مرحمی بر زخم مشکل آب شرب مردمان این دیار نیست.

چند سالی می‌شود که تامین آب به یکی از دغدغه‌های ساکنان شهر ارمغانخانه و روستاهای اطراف تبدیل شده است، معضلی که گاهی سبب مهاجرت روستائیان به شهر‌ها را به دنبال دارد.

کمبود و یا نبود آب شرب در شهر ارمغانخانه مردمان این دیار را با مشکل مواجه کرده است، مشکلی که رفع آن همت جهادی مسوولان استانی و حتی کشوری را می‌طلبد.

آب آشامیدنی فراتر از یک دغدغه

طی تماس تلفنی یکی از اهالی شهر ارمغانخانه با خبرنگار فارس مبنی بر اینکه مردم شهر ارمغانخانه برای تهیه آب آشامیدنی در این شرایط کرونایی که همه مسؤولان مردم را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دعوت می‌کنند، در مضیقه هستند، می‌گوید: ما راضی هستیم که  فقط اهالی منطقه در ساعات  تعیین شده  آب مورد نیاز را تامین کنند به شرطی که آب باشد؛ این در حالی است که وقتی به شیر آب در زمان تعیین شده رجوع می‌کنیم آب برای مصرف خانگی نداریم و یا در برخی از روز‌ها چنان فشار آب کم است که به آبگرمکن‌های منازل برای حمام کردن نمی‌رسد.

برای پی‌گیری مشکل آب ارمغانخانه ، موضوع را از عضو شورای شهر ارمغانخانه، مدیر آبفای شهرستان و فرماندار زنجان جویا شدیم.

در همین رابطه عضو شورای شهر ارمغانخانه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان، با اشاره به اینکه چند سالی است که ارمغانخانه با معضل کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کند، اظهار کرد: با گرم شدن هوا و کاهش بارندگی‌ها چند ماهی می‌شود که  مشکل کمبود آب در شهر ارمغانخانه شدت یافته است.

وعده سر خرمن مسؤولان برای تامین آب شرب ارمغانخانه  به سراب انجامید

حسین افشاری با بیان اینکه گوش مسؤولان استانی و شهرستانی بدهکار این مشکل نیست و بهانه‌های مختلفی را برای حل مشکل آب ارمغانخانه رو می‌کنند، تصریح کرد: وقتی چاه عمیق واقع در روستای قشلاق را مشاهده می‌کنیم که در حدود ۲۰ لیتر در ثانیه آب به شبکه پمپاژ می‌کند که از این میزان آب، روستا‌های اطراف استفاده می‌کنند اما این در حالی است که فقط چند ساعت آب به ارمغانخانه می‌رسد. 

وی با بیان اینکه در خود شهر ارمغانخانه زمان‌بندی که برای جریان آب در مدار در نظر گرفته‌ شده است، از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۱۴ و از ساعت ۱۸ تا ۲۳ است که این زمانبندی هم درست انجام نمی‌شود، افزود: گاهی در ۲۴ ساعت شبانه روز فقط پنج تا 6 ساعت آب به شبکه تزریق می‌شود و مابقی ساعات، آب قطع است و این در حالی است که متاسفانه بالادست شهر شاید از این چند ساعت آب هم بهره‌مند نشوند، چرا که فشار آب خیلی کم است. 

                            هدر رفت آب از منبع آب ارمغانخانه و کمبود آب در این شهر 

افشاری ادامه داد: فشار خیلی کم آب باعث شده است که این مایه حیات به آبگرمکن‌ منازل برای حمام و نظافت شخصی آن هم در روز‌های کرونایی نرسد و جواب‌گوی اهالی نباشد و  مردم از این بابت بسیار ناراضی و گله‌مند هستند.

 عضو شورای شهر ارمغانخانه با اشاره به تکمیل نشدن چاه عمیق روستای قره‌چریان عنوان کرد: بیش از ۴۵ روز است که با وجود پی‌گیری‌های که انجام شده است، هنوز برق این چاه وصل نشده است تا برای تامین آب به شبکه متصل شود.

متولیان امر در تامین آب شرب ارمغانخانه به صورت مسکن عمل می‌کنند

افشاری با بیان اینکه بنده بر این اعتقاد دارم که سوءمدیریت در مصرف آب در شهر ارمغانخانه بیش از بیش بیداد می‌کند، ادامه داد: وقوع سیلی که اخیرا شاهد آن بودیم سبب شده است که یکی از قنات‌های موجود از وضعیت خوبی برخوردار نباشد و  مسؤولان به تازگی فیلشان یاد هندوستان کرده است که باید این قنات را لای‌روبی کنند، این در حالی است که چندین سال است که متولیان امر در تامین آب شرب ارمغانخانه به طور موقت و در واقع به صورت مسکن عمل می‌کنند و در هیچ زمانی به دنبال راهکار دائمی و ریشه‌ای نبودند.

وی با بیان اینکه 6 روستا(روستای مشکین، جلیل‌آباد، باغ، دوسران، قره‌تپه و گلیجه) از چاه عمیق موجود در روستای قشلاق استفاده می‌کنند، گفت: باید تقسیم‌بندی به صورت مساوی صورت گیرد چرا که به فرض در یک روستا آب مورد استفاده از ساعت ۸ صبح تا ۲۱ شب موجود است، اما در ارمغانخانه در این تایم  آب موجود نیست. 

عضو شورای شهر ارمغانخانه احداث سد بعثت ارمغانخانه را برای حل مشکل آب منطقه مناسب دانست و یادآورشد:  بنده بر این  عقیده هستم که مسؤولان برای حل مشکل چندین ساله آب شرب ارمغانخانه باید دنبال راهکار مناسب باشند تا این معضل به صورت دائمی حل شود.

افشاری با اشاره به اینکه مسؤولان آبفا نه تنها اهالی منطقه را بلکه در مجموع مردم را به رعایت الگوی مصرف از این نعمت خدادادی تشویق می‌کنند، اما سوال اینجاست که وقتی آب در شبکه نیست چطور می‌شود الگوی مصرف را در روستا‌ها رعایت کرد؟

بالاتر از استاندارد  به منطقه آب انتقال می‌دهیم

 مدیر آبفای شهرستان زنجان در این رابطه با اشاره به چاه روستای قشلاق که در ۱۸ کیلومتری شهر ارمعانخانه واقع است، اظهار کرد: آبفای شهرستان از طریق چهار ایستگاه، آب را در ۱۷ لیتر در ثانیه به شهر ارمغانخانه و چهار روستا انتقال می‌دهد.

داوود رستمخانی با اشاره به قطعی برقی که طبق زمان‌بندی در منطقه اتفاق می‌افتد، گفت: قطعی برق برای آبفا یک معضل شده است، وقتی یک قطعی برقی اتفاق می‌افتد به طبع مخزن خالی می‌شود، فرض کنید برق یکی از چاه‌های موجود قطع شود یعنی ایستگاه اول آب را به ایستگاه دوم انتقال دهد، ولی از آنجایی که برق قطع است از ایستگاه دوم آب به دیگر ایستگاه‌ها منتقل نمی‌شود و طبیعتا به مشکل بر خواهیم خورد. 

وی ادامه داد: طبق جلساتی که با همکاران اداره برق داشته‌ایم قرار براین شده است که قطعی برق در این منطقه اتفاق نیافتد، ولی همکاران اداره برق به دلیل مصرف بالا و گرمای هوا چاره‌ای جز این ندارند.

رستمخانی با بیان اینکه طبق استانداردی که تعریف شده است هر یک لیتر در ثانیه آب برای ۳۰۰ نفر جمعیت در یک شبانه‌روز کافی است، تصریح کرد: طبق آمار سال ۹۵ در مجموع جمعیت شهر ارمغانخانه و چهار روستای جلیل آباد، باغ، مشکین و گلیجه ۴ هزار و ۱۴۳ نفر بود که این تعداد جمعیت را اگر بر ۳۰۰ نفر تقسیم کنیم ۱۴ لیتر در ثانیه آب مورد نیاز ارمغانخانه و چهار روستا است  ولی این در حالی است که ۱۷ لیتر در ثانیه از چاه قشلاق آب به شبکه منتقل می‌شود.

لای‌روبی چاه خداوردی به دلیل مکش بالای پمپ جدید بود نه به خاطر سیل اخیر

رستمخانی خاطر نشان کرد: به خاطر مشکل فنی که برای چاه خداوردی واقع در رودخانه این منطقه روی داد، ذخیر آب کم شده بود ولی با خرید پمپ جدید که این پمپ به دلیل مکش بالایی که دارد نیاز به لای‌روبی چاه بود  تا آب بیشتری را پمپاژ کنیم که چند روزی طول کشید تا این مشکل هم برطرف شد.

مدیر آبفای شهرستان زنجان ادامه داد: از چاه خداوردی واقع در رودخانه ارمغانخانه هم حدود چهار لیتر آب وارد شبکه می‌کنیم که با احتساب این چهار لیتر در مجموع ۲۱ لیتر در ثانیه آب  ارمغانخانه و چهار روستا را تامین می‌کنیم.

وی یادآور شد: خروجی شهر ارمغانخانه، روستای‌های مشکین و جلیل‌آباد کنتور گذاشته شده است و آب انتقال داده شده کاملا مشخص  و قابل انکار نیست، چرا که آب استاندارد مورد نیاز را انتقال می‌دهیم.

رستمخانی با اشاره به  پایدار نگه‌داشتن شبکه، افزود: از ۱۲ شب تا ۶ صبح خروجی مخزن به طرف ارمغانخانه را می‌بندیم تا یک مقدار سطح مخزن بالا بیاید تا اهالی در زمانبندی تعیین شده برای استفاده از آب به مشکل  برنخورند و این روال را مدتی ادامه می‌دهیم چرا که چاره‌ای جزء این نداریم.

وی گفت:  اگر مردم الگوی مصرف را رعایت کنند یعنی هریک خانواده ۱۵ متر مکعب در ماه را رعایت کنند آب به اندازه کافی برای ارمغانخانه موجود است، اما واقعیت این است که در این منطقه مصرف آب بالا است.

مدیر آبفای شهرستان ادامه داد: برای پایداری آب شرب مخزن ارمغانخانه طبق جلساتی که با متولیان امر گذاشته‌ شده است، قرار بر این شد که طی 10 روز آینده قنات موجود در شمال غرب مخزن ارمغانخانه را که این قنات مدت‌هاست از مدار خارج شده است و به ۶۰۰ متر لوله‌گذاری احتیاج دارد به مدار آوریم تا یک مقدار از مشکلات کاسته شود.

وی با اشاره به اینکه باید برای روستای مشکین هم یک قنات یا چشمه‌ای پیدا کنیم که در این صورت آب زیادی در دسترس اهالی ارمغانخانه خواهد بود، عنوان کرد: مشکل برق چاه‌ قره‌چریان رو به اتمام است، اما به خاطر اقداماتی که برای خط انتقال چاه انجام خواهد شد زمان‌بر است.

عموم روستاهای شهرستان زنجان با مشکل تامین آب مواجه هستند

در این رابطه فرماندار شهرستان زنجان با اشاره به اینکه شرایطی که در حال حاضر در ارمغانخانه موجود است، اظهار کرد: متاسفانه دراین منطقه  منابع آبی کمتر از مصارف است، و باید برای ایجاد منابع آبی جدید فکری کرد.

رضا عسگری ادامه داد: اقدامات نهایی برای یک چاه جدید که در بخش زنجانرود است، انجام شده است و فقط تامین برق این چاه مانده است که امیدواریم با به مدار آمدن چاه جدید مشکل آب آشامیدنی شهر ارمغانخانه حل شود.

وی گفت: اقدامات مورد نیاز برای وارد مدار شدن چاه جدید به دلیل خارج از بخش قره‌پشتلو بودن با تاخیر انجام شده است ولی طبق هماهنگی‌های که با بخشدار زنجانرود و شوراهای روستاهای اطراف انجام شده است امیدواریم طی چند روز آینده این چاه وارد مدار شود.

عسگری با بیان اینکه مشکلاتی هم در خود شبکه داخل روستاها وجود دارد که همکاران آبفا اصلاح شبکه را نه تنها در ارمغانخانه بلکه در عموم روستاها، در اولویت کاری خود قرار داده‌اند، عنوان کرد: مصارف بیش از استاندارد‌ها هم در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در شرایط سخت آبی هستیم و نه تنها ارمغانخانه بلکه عموم روستا‌های شهرستان زنجان در تامین آب آشامیدنی با مشکل جدی روبه‌رو هستند، تصریح کرد: متاسفانه شاهد این هستیم که مردم آب آشامیدنی را برای فضای سبز منازل استفاده می‌کنند و این اقدام کمبود آب را تشدید می‌کند.

عسگری با تاکید بر اینکه همکاران آبفا باید دقت لازم را داشته باشند تا آب آشامیدنی فقط برای مصارف خانگی استفاده شود، افزود: اگر این بخش به درستی مدیریت شود بخش قابل توجهی از مشکلات موجود در تامین آب شرب قابل حل خواهد بود.

فرماندار زنجان با اشاره به اینکه در سه بخش قره پشتلو، بخش مرکزی و زنجانرود شاهد انشعابات غیر مجاز هستیم عنوان کرد: آبفا مکلف به جمع‌آوری انشعابات غیر مجاز است.

وی افزود: تعداد انگشت شماری از روستاها فقط در ۲۴ ساعت به صورت پایدار آب دارند،  این در حالی است که باید در طول شبانه روز قطعی آب داشته باشیم تا بتوانیم مخزن‌ها را پر کنیم.

عسگری ادامه داد: طبق آخرین آمار بیش از ۳۰ روستا در شهرستان زنجان با تنش آبی شدید مواجه هستند که به صورت سیار آبرسانی انجام می‌شود، بنابراین در صدد هستیم با پی‌گیری‌های انجام شده منابع آبی پایداری در روستاها فراهم کنیم.

هر چند کشور با چالش جدی کمبود منابع آبی مواجه است اما اهالی ارمغانخانه بر این باور هستند که همین بود و نبود کمبود آب برای آنها بسیار کم است، حال روستاییان به ویژه ۱۷۹ روستا در استان که به گفته مسؤولان استانی با تنش  جدی آب  مواجه هستند به ایجاد منابع آبی جدید نیاز دارند تا به شرایط پایدار آب برسند.

انتهای پیام/۷۳۰۲۱/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول