اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

از «حضور ۱۱ دانشگاه ایران در بین دانشگاه‌های برتر جهان» تا «وداع تلخ»

بر اساس نتایج رتبه‌بندی شانگهای در سال ۲۰۲۱ ، جمهوری اسلامی ایران صدرنشین کشورهای جهان اسلام شد و ۱۱ دانشگاه کشور جزو دانشگاه‌های برتر جهان در سال ۲۰۲۱ شناخته شدند.

از «حضور ۱۱ دانشگاه ایران در بین دانشگاه‌های برتر جهان» تا «وداع تلخ»

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: در هفته گذشته، نظام تعلیم و تربیت کشور با خبرهای متعدد هم از جنس شیرین و هم از جنس غم‌انگیز همراه بود. 

* ۱۱ دانشگاه ایران در بین دانشگاه‌های برتر جهان در سال ۲۰۲۱

محمدجواد دهقانی سرپرست (ISC) گفت: رتبه‌بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه‌بندی های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ منتشر می‌شود. رتبه‌بندی شانگهای برای اولین بار در سال ۲۰۰۳، در سطح بین‌المللی منتشر شد و از آن سال به بعد به‌طور سالانه به روز می‌شود.

وی افزود: در رتبه بندی منتشر شده در سال ۲۰۲۱ شانگهای، ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان رتبه بندی شده اند که دانشگاه‌های هاروارد و استنفورد از ایالات متحده و دانشگاه کمبریج از انگلستان به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کرده اند. جمهوری اسلامی ایران در این رتبه بندی با افزایش تعداد دانشگاه ها به ۱۱ عدد، صدر نشین کشورهای اسلامی است. کشور ترکیه با ۸ دانشگاه در جایگاه دوم و کشورهای عربستان و مصر با ۶ دانشگاه در جایگاه سوم قرار دارند. لازم به ذکر است حضور دانشگاه های ایران در این نظام رتبه بندی اولین بار با یک دانشگاه (دانشگاه تهران) درسال ۲۰۱۴ بوده است.

سرپرست ISC گفت: نتایج منتشر شده در این نظام رتبه بندی نشان می دهد که در رتبه بندی سال ۲۰۲۱، دانشگاه تهران مشابه رتبه بندی سال ۲۰۲۰ با کسب رتبه در بازه ۴۰۰-۳۰۱ در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته و میان دانشگاه های جهان اسلام در رتبه دوم قرار گیرد. دانشگاه های صنعتی شریف، تربیت مدرس و علوم پزشکی تهران در بازه رتبه‌ای ۶۰۰-۵۰۱ قرار گرفته اند.

دهقانی اظهار داشت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بازه رتبه‌ای ۷۰۰-۶۰۱، دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه شیراز در بازه رتبه‌ای ۸۰۰-۷۰۱، دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه تبریز در بازه رتبه‌‌ای ۹۰۰-۸۰۱ و دانشگاه های فردوسی مشهد و علوم پزشکی ایران در بازه رتبه‌ای ۱۰۰۰-۹۰۱ قرار دارند.

نتایج مقایسه ای نشان می دهد که در سال ۲۰۲۱ به لحاظ کیفی علم و صنعت ایران ارتقا رتبه داشته به طوری که دانشگاه علم و صنعت ایران با ۱۰۰ پله ارتقا از بازه ۱۰۰۰-۹۰۱ به بازه ۹۰۰-۸۰۱ رسیده است. در این بین، دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز برای اولین بار در این رتبه‌بندی حضور پیدا کرده است.

* آخرین وضعیت شاخص‌های علم و فناوری در حوزه آموزش عالی

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نامه‌ای به حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، آخرین وضعیت شاخص‌های علم و فناوری در حوزه آموزش عالی کشور را تشریح کرد.

غلامی نوشت :همان‌گونه که آمارها نشان می‌دهد به رغم کاستی‌ها و فشارهای مضاعف ناشی از تحریم‌های ظالمانۀ آمریکا و بروز همه‌گیری کرونا، دستاوردهای چشمگیری در این بخش کسب شده است.

پیوست این نامه شاخص‌های علم و فناوری به تفکیک در دو مقطع ۱۳۹۲ و ۱۳۹۹ را نشان می دهد که می توانید دانلود کنید:  پیوست 

* نمایشگاه مجازی «گل‌های تشنه لب» با نقاشی‌های عاشورایی

نمایشگاه مجازی «گل‌های تشنه لب» با نقاشی‌های عاشورایی اعضای مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و صفر در پایگاه کانون به نشانی kpf.ir به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه «گل‌های تشنه لب» از روز شنبه ۲۳مرداد ۱۴۰۰ (مصادف با ۵محرم‌الحرام) تا پایان ماه صفر ۱۴۴۳به نشانی kpf.ir  در معرض دید علاقه‌مندان خواهد بود.

* مجموعه کتاب‌های معماری فضاهای دانشگاهی تدوین و منتشر شد

مدیرکل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تدوین و انتشار مجموعه کتاب‌های معماری فضاهای دانشگاهی، با هدف معرفی فضاهای موجود و در دست احداث دانشگاهی خبر داد.

جمشید اسماعیلی، در این خصوص گفت: مالکیّت بسیاری از بناهای تاریخی کشور، متعلق به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و فناوری وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، که جهت‌گیری راهبردی وزارت عتف، حفظ، مرمت و احیا این بناها می‌باشد. بناهای باارزش تاریخی مستقر در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و فناوری به دو گروه بناهای باارزش تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و بناهای باارزش تاریخی ثبت نشده در فهرست آثار ملی تقسیم بندی می‌شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد ۱۵۰ بنای تاریخی و میراثی با مساحت اعیانی حدود ۴۱۲۳۰۰ مترمربع با کاربری‌های آموزشی، اداری، رفاهی، پژوهشی، کمک آموزشی، فرهنگی، خوابگاهی و…، تحت مالکیّت دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و فناوری وجود دارد. لازم به ذکر است تنها حدود ۴۵ درصد از بناهای تاریخی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و فناوری دارای ثبت میراث فرهنگی هستند.

*دانشگاه‌ها از ظرفیت قانونی تسهیلات بانکی، برای احداث یا خرید خوابگاه‌های دانشجویی استفاده کنند

محمدتقی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با اشاره به پیگیری ۱۳ دانشگاه کشور برای استفاده از ظرفیت بند (الف) تبصره ۹ قانون بودجۀ سال ۱۳۹۹ کشور برای کمک به خرید، احداث یا تکمیل خوابگاه‌های دانشجویی گفت: همه‌ دانشگاه‌های کشور می‌توانند از این تسهیلات با اولویت خوابگاه متأهلین استفاده کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر نزدیک به ۵۰ هزار نفر دانشجوی متأهل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشغول به تحصیل هستند و تأمین محل سکونت خوابگاهی برای ۳۵ هزار نفر دانشجوی متأهل غیربومی نیز امری ضروری است، لذا برای تحقق موضوع فوق، بندی در تبصره‌های قانون بودجه سنواتی کل کشور با مضمون دریافت تسهیلات بانکی برای تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خود با اولویت ساخت، خرید و تکمیل خوابگاه‌های متأهلین و بازپرداخت یارانه سود و کارمزد توسط صندوق رفاه دانشجویان درج شده است.

دکتر نظرپور اظهار داشت: برای استفاده از ظرفیت بند (الف) تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، تاکنون ۱۳ دانشگاه وابسته به وزارت علوم پیگیر اخذ تسهیلات، در مجموع به مبلغ تقریبی ۷۵ میلیارد تومان از بانک‌ها شده‌اند.

* «استانداردهای فضا، تجهیزات و فناوری‌های آموزشی تربیت بدنی مدارس» ابلاغ شد

«استانداردهای فضا، تجهیزات و فناوری‌های آموزشی تربیت بدنی مدارس» جهت اجرا در سراسر کشور، به شورای عالی آموزش و پرورش، معاونت تربیت بدنی و سلامت و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، ابلاغ شد.

این سند از سه بخش اصلی شامل «مشخصات و ابعاد زمین‌های ورزشی»، نتجهیزات و وسایل ورزشی» و «جدول استاندارد حداقل فضا و تجهیزات اماکن ورزشی سرپوشیده داخل مدارس»، تشکیل شده است. در بخش اول، ابعاد زمین‌های ورزشی متناسب با شرایط و اقتضائات موجود در مدارس و نظرات ایمنی در سه تیپ «الف»، «ب» و «ج» ارائه شد.

تیپ «الف» همان ابعاد استانداردهای ملی و بین‌المللی است که به طور معمول مسابقات حرفه‌ای در آن انجام می‌شود و تیپ‌های «ب» و«ج» نیز از نظر مساحت، هر کدام یک سطح کوچک‌تر از ابعاد استاندارد ملی هستند؛ اما تناسب اضلاع و ابعاد در آن لحاظ شده است. بخش دوم، وسایل و تجهیزات ورزشی در دو سطح اول (تجویزی و نیمه تجویزی) و دوم (غیرتجویزی) ارائه شده است. بخش سوم نیز شامل «5» تیپ سالن ورزشی سرپوشیده است که زمین‌ها و تجهیزات مورد نیاز هر بخش به تفکیک ارائه شده است.

* وداع با معلمی که درس عشق و ایثار می آموخت

«فرحناز عاقل»، از معلمان باسابقه منطقه ۱۴ شهر تهران بود و در شرایط کرونایی که دانش‌آموزان، ناگزیر به یادگیری دروس خود از طریق فضای مجازی بودند، به علت محروم بودن یکی از دانش‌آموزانش از داشتن گوشی هوشمند، کلاس درس وی را در یکی از بوستان‌های محله برگزار کرد.

این معلم هفته پیش بعد از مدتی مبارزه با بیماری کرونا، هفته پیش، چشمانش را برای همیشه بست.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در پیام تسلیتی نوشت: «خبر درگذشت معلم عشق و ایثار، زنده یاد «سرکارخانم فرحناز عاقل» که فراتر از مرزهای کلاس و مدرسه، عمر با برکت خویش را صادقانه و خالصانه به تعلیم جلوه هایی از عشق و ایثار و تربیت کودکانی از مهر و ایمان صرف کرد تا بار دیگر ثابت کند که مکتب معلمی، تبلور واقعی ایثار و فداکاری بدون مرزی است که در آن، کودک ایرانی یا تبعه افغانی به یک میزان بهره می برند. 

یاد این معلم دلسوز و فداکار میهن اسلامی را گرامی می دارم و فقدان اندوهناک وی را به جامعه بزرگ فرهنگیان کشور و خانواده مکرم آن فقید جاوید، بویژه همسر و فرزندان گرانقدر ایشان، تسلیت و تعزیت می گویم و از پیشگاه یگانه خالق هستی، برای روح بلند این معلم پرتلاش و فداکار، رحمت واسعه الهی مسألت می‌نمایم».

* درگذشت یکی از مؤلفان کتاب‌های درسی علوم تجربی

حسین دانشفر یکی از مؤلفان سابق کتاب‌های درسی علوم تجربی و زیست شناسی درگذشت. مرحوم دانشفر از مؤلفان باسابقه کتاب‌های علوم تجربی و زیست شناسی بعد از مدتی بیماری، به رحمت ایزدی پیوست. ارائه محتوای مبتنی بر روش علمی برای نخستین بار در کتاب‌های درسی به همت مرحوم طوسی و ایشان انجام شد. او از مترجمان چیره دست در علوم تجربی بود و سال‌های طولانی به عنوان مترجم فیلم‌های مستند با جام جم همکاری داشت.

مجموعه دانش زیست شناسی که سال‌های مدید به عنوان تنها منبع آموزش زیست شناسی در مراکز تربیت معلم بود، یکی دیگر از خدمات ایشان به آموزش زیست شناسی است.

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پی درگذشت حسین دانشفر در پیام تسلیتی نوشت: خبر درگذشت برادر فرهیخته مرحوم حسین دانشفر موجب تأثر شدید اینجانب و همکاران در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی شد. این شخصیت دلسوز و خدمتگزار با تجربه و دانش تخصصی خود سالها در حوزه تالیف کتاب‌های درس زیست شناسی با سازمان پژوهش همکاری داشت . این مصیبت را به خانواده آن مرحوم، همکاران دانشگاهی و فرهنگی تسلیت عرض می‌کنم و علو درجات برای آن مرحوم و صبر و بردباری برای بازماندگان مسألت دارم».

* درگذشت مرضیه شکوری فرهنگی بخش گزینش آموزش و پرورش

طاهرسلطانی مدیرکل دبیرخانه هیات مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش، درگذشت مرحومه مرضیه شکوری گرکانی از فرهنگیان هیأت مرکزی گزینش را تسلیت گفت.

*درگذشت یک استاد دانشگاه بر اثر کرونا

احمد گل‌محمدی، مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، استاد دانشگاه، مترجم و پژوهشگر در سن ۵۳سالگی بر اثر کرونا، درگذشت.

* پیام تسلیت در پی در گذشت نویسنده و سینماگر حوزه کودک

در پی درگذشت فرشته طائرپور، نویسنده و سینماگر حوزه‌ کودکان و نوجوانان، مدیرعامل کانون پرورش فکری با صدور پیام تسلیتی، فقدان این هنرمند را خسرانی بزرگ برای جامعه‌ هنری کشور و نیز سینمای کودک و نوجوان ایران برشمرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول