اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

حرم عالم آل محمد(ص) غرق در ماتم شام غریبان حسینی

ساعت دارد کم‌کم به غروب روز دهم نزدیک می‌شود، غروبی که رنگ حزن و ماتم و وداع دارد، حالا دیگر کاروان سالار عمه سادات است بی‌هیچ پشت و پناهی، حرم امام مهربانی‌ها نیز غرق در این ماتم است.

حرم عالم آل محمد(ص) غرق در ماتم شام غریبان حسینی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به عصر روز دهم رسیده‌ایم، عصر اسارت و بی‌قراری اهل حرم، همین ساعت‌ها بود که حرامیان شروع به غارت خیام آل‌الله کردند و خاندان رسالت را به اسارت بردند، حزن و ماتم این ساعات با هیچ روضه‌ای خاموش نمی‌شود، در مشهد مثل همه جای ایران به دلیل شیوع کرونا دسته‌های عزاداری دیگر در خیابا‌ن‌ها اجازه حضور ندارند، اما مگر می‌شود روز عاشورا باشد و در خانه ماند، مردم مشهد به رسم هر ساله از درب خانه‌هایشان پیاده به سمت حرم مطهر رضوی می‌روند، هر چند جمعیتشان به نسبت هر ساله بسیار اندک است اما مثل هر سال اقامه عزای حسینی می‌کنند.

در مسیر زنانی را می‌بینم که سبدهایی پر از سیب روی سرشان گذاشته‌اند و رو به حرم امام مهربانی‌ها در حال حرکت‌اند، انگار دارند با این سبدهای سیب به استقبال اسرا می‌روند، اما ۱۴۰۰ سال دیر رسیده‌اند.

هنوز تا غروب آفتاب مانده و دست‌فروشی در نزدیکی حرم دارد شمع می‌فروشد و می‌گوید امشب شام غریبان است، شمع بخرید، کاش این مردم سال ۶۲ هجری قمری در کربلا بودند، آن وقت به جای اینکه امروز شمعی به یاد غربت اسرای کربلا روشن کنند، هیچ یک از اتفاقات تلخ روز عاشورا رخ نمی‌داد.

حزن و ماتم غروب عاشورا در حال و احوال مردم حکم‌فرماست، همه با سکوت و سکونی خاص به سمت گیت بازرسی در حال حرکت هستند و حتی با تشدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ورودی منظم در صف می‌‌ایستند تا وارد حرم رضوی شوند.

آجرک الله یا اباالحسن علی بن موسی الرضا(ع)، مصیبت سنگین بود و گویی توان تسلیت گفتن در این غم را باید روی شانه‌های سلام‌هایمان به محضر عالم آل محمد(ص) بگذاریم تا تسلایی برای دل داغدار آل الله شویم.

حرم مطهر رضوی به دلیل اوضاع کرونایی مشهد خلوت‌تر از سال‌های گذشته است و ترجیع‌بند دعای این روزهای زائران حرم رضوی سلامتی و عافیت برای تمام بیماران کرونایی در گوشه و کنار ایران است.

ساعت دارد کم‌کم به غروب روز دهم نزدیک می‌شود، غروبی که رنگ حزن و ماتم و وداع دارد، حالا دیگر کاروان سالار عمه سادات است بی‌هیچ پشت و پناهی، حرم امام مهربانی‌ها نیز غرق در این ماتم است.

کودک ۹ ماهه‌ای که در آغوش پدرش در حرم رضوی به شهادت رسید

مراسم شام غریبان در حرم حضرت شمس الشموس بعد از نماز مغرب و عشاء در مدرسه میرزا جعفر با حضور قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و سخنرانی امام جمعه موقت مشهد برگزار می‌شود.

در ابتدا مجری مراسم با بیان اینکه مراسم شام غریبان حسینی همزمان شده است با بزرگداشت شهدای عاشورایی سال ۷۳ حرم رضوی، یادی کرد از کوچکترین شهید آن روز که ۹ ماهه بود و در آغوش پدرش به شهادت رسید و این روضه‌ مصوری بود سال ۷۳ در مشهد رضوی رخ داده بود. 

شاعر آئینی مشهدی، علیرضا خاکساری نیز در ادامه مراسم با خواندن ابیاتی یاد و خاطره شهدای حرم رضوی را گرامی داشت و در ابیاتی نیز ذکر مصیبت اسرا از بعد ظهر عاشورا را بیان کرد.

عاشورا منشأ خصوصیات ملت ایران است

در ادامه حجت‌الاسلام محمدباقر فرزانه، امام جمعه موقت مشهد با بیان اینکه ملت ایران در تاریخ زندگی خود از جمله خصوصیاتی که دارد این است که بیشتر از همه ملت‌ها به اسلام کمک کرده و هیچ ملتی در این مسئله مانند ملت ایران نیست، گفت: آخرین گامی که ملت ایران در این مسیر برداشت انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی و دادن صدها هزار شهید در راه اسلام بود، براساس شواهد تاریخی این مدال فقط ویژه ملت ایران است.

وی با بیان خصوصیات ملت ایران از جمله؛ مسلمان شیعه، دارای فرهنگی غنی، متکی به وحی و عقل و عملکرد تاریخ و تجربه تاریخی، ملتی متحد، منسجم و به‌هم پیوسته، هدف‌شناس، راه شناس، موقع‌شناس و تأثیرناپذیر از وسوسه‌های خناسان، ملتی الگو شده برای سایر ملت‌ها، دارای مبنایی جدید برای تحول در جهان، آزادی از اسارت استکبار و سلطه‌طلب‌ها با عنوان ایمان و مقاومت، ملتی برای حفظ دین و وطن فداکار، ایثارگر و امتحان‌داده چرا که از غدیر امتحان گرفته است، ملتی ولایتمدار و ایستاده در برابر استکبار، شرک و کفر جهانی، متذکر شد: عاشورا منشأ این خصوصیات ملت ایران است، ملت ایران در طول صدها سال از عاشورا استفاده کرد و به این خصوصیات بی‌بدیل رسید.

امام جمعه موقت مشهد درس‌های عاشورا برای ملت ایران را این‌گونه بیان کرد: عاشورا به ما آموخت در میدان نبرد حق و باطل همه در یک صف قرار می‌گیرند و در صورت لزوم همه چیز خود را فدای دین می‌کنند، نباید به هیچ خواسته دشمن پاسخ مثبت داد چرا که او به کمتر از محو دین بسنده نمی‌کند و باید همواره با دشمن مبارزه کرد و در کنار او قرار نگرفت و از او فرار نکرد.

حجت الاسلام فرزانه افزود: جامعه‌ای که ظلم و ظالم بر آن حاکم است جای مناسبی برای زندگی نیست، چرا که مردمی که در چنین جامعه‌ای زندگی می‌کنند عقل، انسانیت، مسؤولیت و اراده‌اش از او گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه دشمن با هر قدرتی که دارد شکست‌پذیر و آسیب‌پذیر است، عنوان کرد: در هیچ جای تاریخ اسلام هیچ یک معصومین و اولیاءالله کلمه‌ ناامیدانه‌ای در مقابل دشمن و طاغوت نگفته‌اند.

در انتهای این محفل عزای حسینی علی خوش‌چهره، ذاکر اهل بیت ذکر مصیبتی خواند و خدام بارگاه رضوی و زائران بارگاه رضوی را از طریق رسانه ملی به فیض رساند.

=================
گزارش از: فریده خسروی
=================

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول