اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

نقاشی عاشورایی رضا بانگیز/ وقتی هنرمند از اسطوره‌ها الهام می‌‌گیرد

رضا بانگیز همچون بسیاری از هنرمندان، آثار متعددی با درون‌مایه‌های مصائب کربلا، عزاداری و آئین‌های متأثر از دهه‌ چهل به بعد آن خلق کرده که اثر پیش رو یکی از آن‌ها است.

 

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، یکی از آثار عاشورایی رضا بانگیز (هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز ۸۴ ساله) در موزه هنرهای معاصر تهران قرار دارد. این اثر در سال ۱۳۷۴ با تکنیک رنگ‌روغن روی بوم ۱۵۰ * ۹۰ سانتی‌متری خلق شده و از مجموعه‌ اهدایی منیژه میرعمادی به موزه هنرهای معاصر تهران است که بهمن‌ماه سال گذشته انجام گرفت.

احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران درباره اثر عاشورایی بانگیز نوشته است: وقتی مارکو گریگوریان تدریس چاپ لینو و چاپ چوب را در هنرستان هنرهای زیبا آغاز کرد، این مدیوم در ایران چندان شناخته شده و مقبول نبود ولی تأثیر آن سال‌ها بعد خود را نمایان ساخت. رضا بانگیز که در زمره‌‌ هنرجویان هنرستان در دهه‌ سی شمسی بود، چنان دلباخته‌ی این تکنیک شد که در طی پنج دهه فعالیت هنری، هیچ‌گاه نتوانست از آن دل بِکَند و این تکنیک با اندکی تغییر توسط خودش، تبدیل به تکنیک اصلی او در خلق آثار هنری شد.

 


بانگیز تا کنون چند دوره در حراج تهران هم حضور داشته که آخرین آن‌ها اثر «الله‌اکبر» بود که دی‌ماه سال گذشته ۱۸۰ میلیون تومان چکش خورد.

 

* نقاشی‌هایی با تکنیک چاپ

بانگیز نقاشی‌های کمتر دیده شده‌ای دارد که با تکنیک لکه‌‌گذاری خلق شده‌اند ولی بی‌شک علاقمندان به هنر، او را با آثار چاپی می‌شناسند؛ تکنیک چاپش، منحصربفرد و رهاوردی از سال‌ها تجربه‌ وی در این تکنیک است؛ بیراه نیست اگر همین تکنیک را موجب شکل‌گیری درون‌مایه‌ اصلی آثار شناخته‌شده‌ او بدانیم. آثار بانگیز عموماً روایی‌اند و از فرهنگ عامه و در برخی موارد اسطوره‌ها و افسانه‌ها نشأت می‌گیرند. زبان بصری هنرمند و بدوی‌گرایی او در آثارش، توانسته است تلفیقی دلنشین میان محتوا و تکنیک ایجاد کند‌. بانگیز روایت را از میان مردم می‌گیرد و با زبان بصری و بیانی ساده، از طریق اثر هنری، به آن‌ها بازمی‌گرداند، از این رو درک آثارش به اندازه‌ی همان روایت‌ها، دلنشین و ساده است.

محرم و عاشورا در زمره‌ مفاهیمی بنیادین و دیرین در ناخودآگاه، باور و فرهنگ مردم ایران هستند که طی قرن‌ها، به صورت سینه به سینه بین مردم منتقل شده‌اند. باورها و آئین‌های منشعب از آن نیز چنان متکثر و گوناگون‌اند که مایه‌ خلق آثار هنری طی قرون متمادی شده‌اند. بانگیز همچون بسیاری از هنرمندان، آثار متعددی با درون‌مایه‌های مصائب کربلا، عزاداری و آئین‌های متأثر از دهه‌ چهل به بعد آن خلق کرده که اثر پیش رو نیز یکی از آن‌ها است که با رویکرد آشنایی او به چاپ خلق شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول