اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

حیات حسینی نیازمند مراقبت از وسوسه‌ها و توجه به خداست

کارشناس مذهبی گفت: با توجه به سوره‌ مبارکه‌ عصر، حیات حسینی به دور از خسران است و راه جلوگیری از خسران مقابله با وسوسه‌ها و توجه به خدا، قیامت و شیطان در کمین است.

حیات حسینی نیازمند مراقبت از وسوسه‌ها و توجه به خداست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان حجت‌ الاسلام محمد مهدی ماندگاری در شب تاسوعای حسینی در هیأت دانش‌آموزی دانشجویی حضرت زهرا(س) اظهار داشت: آیات زیادی در قرآن حیات حسینی را به ما نشان می‌دهد اما من برای اینکه در ذهن مخاطبین خصوصا جوان‌های عزیز بماند به سوره‌ عصر بسنده می‌کنم؛ از بخش اول سوره در می‌یابیم کسی که حیات حسینی دارد نگران خسارت است مخصوصا در دنیایی که فرصت کم، مدال‌هایی که باید بگیریم زیاد و از سوی دیگر هم لغزش‌ها فراوان است. 

کارشناس مذهبی ادامه داد: حضرت موسی(ع) از خدا خواست که حضرت آدم(ع) را ببیند، خداوند درخواست او را اجابت کرد و در این دیدار حضرت موسی به تندی از آدم(ع) پرسید که چرا فریب شیطان را خورده‌ است و حضرت آدم سه دلیل را برای او بیان کرد، اول آنکه شیطان نیاز وی به جاودانگی را درست تشخیص داده بود ولی به او راه اشتباه(خوردن میوه‌ی درخت ممنوعه) را نشان داد، دوم اینکه شیطان ظاهرسازی کرد (خود را خیرخواه آدم جلوه داد) و سوم آنکه قسم جلاله خورد و حضرت آدم گمان نمی‌کرد که کسی قسم بخورد و دروغ بگوید(شیطان در اینجا از واسطه‌های ارزشی سوء استفاده کرد). 

وی درباره‌ی فریبکاری شیطان در روایتی از امام باقر(ع) عنوان کرد: شیطان برای فریب و وسوسه انسان را محاصره کرده و گاهی از روبرو می‌آید(یعنی قیامت را دور و بعید نشان می‌دهد)، گاهی از پشت سر می‌آید (یعنی از طریق خانواده وارد می‌شود و اعضای خانواده وسیله‌ فریب شیطان می‌شوند) گاهی از راست می‌آید(یعنی با توجیهات شرعی و دینی انسان را از راه به در می‌برد) و گاهی از سمت چپ می‌آید (یعنی دنیا را زیبا جلوه می‌دهد)؛ نکته قابل تأمل این است که شیطان از بالا و پایین به سراغ انسان نمی‌آید و این بدین معنی است مادامی که در سجده باشی یا دستت به سوی آسمان دراز باشد شیطان نمی‌تواند نفوذ کند. 

ماندگاری تاکید کرد: اولین شاخصه‌ حیات حسینی این است که فرد مراقبت کند در دام شیطان نیافتد و زمانی می‌تواند از دام شیطان خلاصی یابد که اهل عبادت باشد و دستش در دست ولایت آل محمد قرار داشته باشد. 

این کارشناس مذهبی افزود: شیطان از طریق نقطه ضعف‌های انسان مثل شکم، شهوت، شهرت، قدرت طلبی و... وارد می‌شود؛ یکی از خلفای عباسی از عالمی ابتدا برای قضاوت در دربار و سپس تعلیم فرزندانش دعوت کرد اما او نپذیرفت، پس چون نقطه ضعف او شکمش بود به او یک وعده غذای حرام داد و عالم هر دو شغل را پذیرفت و دین و آخرتش را به متاع دنیا فروخت. 

وی در مورد مصداق‌های آیه «انّ الانسانَ لفی خُسر» گفت: در دین به احترام به معلم بسیار سفارش شده‌ است و خداوند ۱۲۴ هزار پیغمبر معلم را به سوی مردم فرستاد اما مردم هر کدام را به نحوی مورد آزار و اذیت قرار دادند، این چه خسارتی است؟ بعد از پیامبر هم به همین شکل بود و به جای بوسیدن پاشنه‌ در خانه‌ معلم در خانه‌ حضرت زهرا را آتش زدند و به جای بوسیدن دست معلم، دستان علی(ع) را بستند؛ نکته مهم این است که کسانی این چنین کردند که اهل نماز و قاری و حافظ بودند اما شیطان آن‌ها را فریب داده‌ بود. 

ماندگاری بالاترین خسارت را وسوسه‌هایی که از سوی شیطان، نفس و مردم ایجاد می‌شود و نیز جلوه‌های دنیا دانست و تصریح کرد: کسی که حیات حسینی دارد مراقب است دچار خسران نشود و برای این امر حواس خود را به سه چیز معطوف می‌سازد، اول خدا، دوم قیامت، سوم شیطان در کمین؛ قرآن با واژه‌ی «اِتَّقوا» بارها و بارها به مراقبت انسان از این سه موضوع تذکر داده است. 

کارشناس مذهبی ضمن اشاره به اینکه کسی که حواسش به خدا، قیامت و شیطان باشد مشمول آیه‌ی «اِلا الذین آمنوا» می‌شود بیان داشت: کسی که حواسش به خدا باشد فراموش نمی‌کند که خزائن آسمان‌ها و زمین دست خداست و دستش را جلوی خلق خدا دراز نمی‌کند البته به شرط آنکه تقوا داشته باشد، تنبلی نکند و زحمت بکشد، بی دینی نکند و حق‌الله را بدهد و به زیر دستش ظلم نکند. 

وی افزود: همچنین کسی که توجهش به خدا باشد، می داند که لشگریان آسمان و زمین برای خداست و به همین دلیل از غیر خدا نمی‌ترسد و شرط تحقق این آیه این است که خدا را یاری کند؛ حاج قاسم سلیمانی چنین بود و در نتیجه از دشمن ترسی نداشت. 

ماندگاری ادامه داد: در آیه‌ دیگری خداوند می فرماید که مُلک آسمان و زمین برای اوست و انسان برای کسب اعتبار و بزرگی باید بندگی خدا را بکند تا به این نعمت الهی برسد؛ در آیه دیگری خداوند بیان می‌کند که غیب آسمان و زمین در دست اوست و انسان برای بهره‌مندی از آن باید تقوا پیشه کند. 

کارشناس مذهبی اشاره کرد: آیه‌ دیگری بیان می‌کند که همه‌ کلیدها دست خداست و شرط رسیدن به کلیدی که قفل مشکلات را باز کند همان تقوای الهی است؛ آخرین آیه‌ای که هر کسی که حواسش به خداست باید آن را بداند آیه‌ای است که می‌گوید هر آنچه در آسمان و زمین است از آن خداست. 

وی در پایان مراقبت از خود در برابر وسوسه‌ها و توجه به خدا را دو شرط اساسی جلوگیری از خسران دانست.

انتهای پیام/63126/ن۲۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول