به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجتالاسلام مرتضی وافی در مراسم شب هشتم محرم هیأت عاشوراییان اصفهان با بیان اهمیت جایگاه علم و منابع علمی در تربیت دینی اظهار داشت: اگر عقل، علم و تفکر در مسیر دینی و آموزشی مورد توجه قرار گیرد، آن چهار منبع اصلی که زمینههای اجتهاد و تفکر را فراهم میکند در صدر مینشیند.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: برای رشد عقلانیت دینی، توجه به کتاب قرآن و آیات الهی لازم است، کتاب آسمانی نسخهای برای زندگی است که نسبت به آن کم توجه هستیم، این کم توجهی فقط به معنا و مفهوم قرآن نیست بلکه در رعایت آداب و احترام ظاهری به قرآن هم مبتلا هستیم.
وی تصریح کرد: از دیگر منابع علمی، روایات و سیره معصومین(ع) است و باید پای سفره اهل بیت(ع) بنشینیم که در این خصوص مراجعه به کتابهایی مانند میزانالحکمه و الحیات میتواند بسیار مفید و مؤثر باشد و خانوادهها باید کتابهای روایی را در خانه داشته باشند و مطالعه کنند.
وافی عقل را منبع سوم دانست و تأکید کرد: توجه به عقل و عقلانیت در وجود ما است و عقل نورانی است که میتواند راهبر ما باشد، اگر بخواهیم عقل نورانی در وجود ما به فعلیت برسد، چهار مسأله جدی دارد که چگونه عقل به عنوان منبع و روش علمی رشد پیدا میکند و خودش را نشان میدهد.
این کارشناس مذهبی در توضیح این چهار مسأله بیان داشت: استاد، آموزش، تعلیم و تعلم از راههای رشد عقل است و به این دلیل است که جریان کرسیهای آزاداندیشی، بحثهای نظریهپردازی و موضوع تولید علم آنقدر مورد توجه قرار میگیرد، چراکه هم زمینه تعلیم و تعلم را فراهم میکند و هم بساط رمی و تکفیر را جمع میکند، برای رشد عقلانیت، استفاده از تجربهها مهم است که یکی از اهم آن، استفاده از تجربههای تاریخی است.
وی در ادامه اذعان کرد: دینداری از ظاهر به باطن حایز اهمیت است، در جریان تربیت دینی، یکسری مسائل و مناسک داریم، اما عجیب و مهم این است که جریان دین، فقط ظاهر دین نیست و باید از طریق ظاهر به باطن رفت بلکه در بسیاری از مناسک و آداب باید ظاهر را داشت و از ارکان دینداری هم هست، اما مسأله اصلی این است که بدانیم این ظاهر، یک باطن، سِرّ و نورانیتی هم دارد.
وافی افزود: توجه به آداب، تفکر در باطن و روح این آداب ظاهری مثل لباس پوشیدن و مسواک زدن، در پاکی و طهارت روح و قلب مؤثر است، از ظاهر دین دست نمیکشیم اما قرار نیست فقط از طریق ظاهر دیندار شویم.
این کارشناس مذهبی در پایان صحبتهای خود تأکید کرد: این مهم است و در جریان کربلا نشان داده شد افرادی که جلوی امام حسین(ع) شمشیر کشیدند، در ظاهر قرآن میخواندند و در ظواهر دین جلو بودند، اما در باطن و اعمال جا ماندند و بازنده شدند، کسانی که قربه الیالله آمدند در کربلا مقابل سیدالشهدا(ع) سنگ زدند و شمشیر کشیدند.
انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ح۱۰/