اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

صدرنشینی علمی در سایه توجه به قرآن، روایات و رشد عقلانیت/ جمع شدن بساط رَمی و تکفیر با برپایی کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی

کارشناس مذهبی گفت: برای رشد عقلانیت دینی، توجه به کتاب قرآن و آیات الهی، روایات و بسترسازی برای رشد عقل نورانی حائز اهمیت است.

صدرنشینی علمی در سایه توجه به قرآن، روایات و رشد عقلانیت/ جمع شدن بساط رَمی و تکفیر با برپایی کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت‌الاسلام مرتضی وافی در مراسم شب هشتم محرم هیأت عاشوراییان اصفهان با بیان اهمیت جایگاه علم و منابع علمی در تربیت دینی اظهار داشت: اگر عقل، علم و تفکر در مسیر دینی و آموزشی مورد توجه قرار گیرد، آن چهار منبع اصلی که زمینه‌های اجتهاد و تفکر را فراهم می‌کند در صدر می‌نشیند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: برای رشد عقلانیت دینی، توجه به کتاب قرآن و آیات الهی لازم  است، کتاب آسمانی نسخه‌ای برای زندگی است که نسبت به آن کم توجه هستیم، این کم توجهی فقط به معنا و مفهوم قرآن نیست بلکه در رعایت آداب و احترام ظاهری به قرآن هم مبتلا هستیم.

وی تصریح کرد: از دیگر منابع علمی، روایات و سیره معصومین(ع) است و باید پای سفره اهل بیت(ع) بنشینیم که در این خصوص مراجعه به کتاب‌هایی مانند میزان‌الحکمه و الحیات می‌تواند بسیار مفید و مؤثر باشد و خانواده‌ها باید کتاب‌های روایی را در خانه داشته باشند و مطالعه کنند.

وافی عقل را منبع سوم دانست و تأکید کرد: توجه به عقل و عقلانیت در وجود ما است و عقل نورانی است که می‌تواند راه‌بر ما باشد، اگر بخواهیم عقل نورانی در وجود ما به فعلیت برسد، چهار مسأله جدی دارد که چگونه عقل به عنوان منبع و روش علمی رشد پیدا می‌کند و خودش را نشان می‌دهد.

این کارشناس مذهبی در توضیح این چهار مسأله بیان داشت: استاد، آموزش، تعلیم و تعلم از راه‌های رشد عقل است و به این دلیل است که جریان کرسی‌های آزاداندیشی، بحث‌های نظریه‌پردازی و موضوع تولید علم آن‌قدر مورد توجه قرار می‌گیرد، چراکه هم زمینه تعلیم و تعلم را فراهم می‌کند و هم بساط رمی و تکفیر را جمع می‌کند، برای رشد عقلانیت، استفاده از تجربه‌ها مهم است که یکی از اهم آن، استفاده از تجربه‌های تاریخی است.

وی در ادامه اذعان کرد: دین‌داری از ظاهر به باطن حایز اهمیت است، در جریان تربیت دینی، یک‌سری مسائل و مناسک داریم، اما عجیب و مهم این است که جریان دین، فقط ظاهر دین نیست و باید از طریق ظاهر به باطن رفت بلکه در بسیاری از مناسک و آداب باید ظاهر را داشت و از ارکان دین‌داری هم هست، اما مسأله اصلی این است که بدانیم این ظاهر، یک باطن، سِرّ و نورانیتی هم دارد.

وافی افزود: توجه به آداب، تفکر در باطن و روح این آداب ظاهری مثل لباس پوشیدن و مسواک زدن، در پاکی و طهارت روح و قلب مؤثر است، از ظاهر دین دست نمی‌کشیم اما قرار نیست فقط از طریق ظاهر دین‌دار شویم.

این کارشناس مذهبی در پایان صحبت‌های خود تأکید کرد: این مهم است و در جریان کربلا نشان داده شد افرادی که جلوی امام حسین(ع)  شمشیر کشیدند، در ظاهر قرآن می‌خواندند و در ظواهر دین جلو بودند، اما در باطن و اعمال جا ماندند و بازنده شدند، کسانی که قربه الی‌الله آمدند در کربلا مقابل سیدالشهدا(ع) سنگ زدند و شمشیر کشیدند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ح۱۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول