اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

«فرشته طائرپور» بر اثر کرونا درگذشت + پیام‌های تسلیت

فرشته طائرپور تهیه‌کننده سینما و داور اسبق جشنواره فیلم فجر به علت ابتلا به کرونا در ۶۹ سالگی درگذشت

«فرشته طائرپور» بر اثر کرونا درگذشت + پیام‌های تسلیت

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، رشته طائرپور سینماگر پیشکسوت که چندی پیش به علت ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری بود، صبح امروز (سه شنبه ۲۶ مردادماه) در بیمارستان درگذشت. 

بنا بر این گزارش، او ۶۹ سال داشت و کارگردانی «سازهای ناکوک» است و تهیه‌کنندگی آثاری همچون «خداحافظ دختر شیرازی»، «سازهای ناکوک» و… را برعهده داشته است.

مشهورترین فیلمی که طائرپور تهیه کرد، تهیه‌کنندگی مشترک «گلنار» همراه با وحید نیکخواه آزاد بود. «مدرسه پیرمردها» و «پاتال و آرزوهای کوچک» از دیگر فیلم‌های مشهور زنده‌یاد طائرپور است.

او داوری جشنواره‌های سینمایی بسیاری در داخل و خارج از کشور را بر عهده داشت. همچنین عضو هیئت رئیسه سازمان بین‌المللی فیلمسازان کودک وابسته به یونسکو (سیفژ) بود و مدتی ریاست هیئت مدیره خانه سینما را هم بر عهده داشت.

خبرگزاری فارس درگذشت این هنرمند را به خانواده وی و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

* پیام تسلیت حسین انتظامی

در پیام تسلیت رییس سازمان سینمایی آمده است: «خبر درگذشت سرکار خانم فرشته طائرپور از سینماگران برجسته و عضو شورای پروانه نمایش سینمایی که در کنار فعالیت تهیه کنندگی خدمات موثری در امور صنفی داشت و عمر خود را صرف حل و فصل مشکلات اهالی سینما و اعتلاء سینمای کشور کرد، مایه تاثر شد.

بی‌تردید، آثار و برکات تلاش‌های خستگی ناپذیر این بانوی سینماگر، همچنان برای سینمای ایران ماندگار خواهد بود.

فقدان ایشان را به جامعه سینمای کشور و همچنین خانواده محترم تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای آن مرحومه، غفران الهی و برای خانواده‌شان، صبر مسالت می‌کنم.»

*پیام تسلیت مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی

متن پیام علیرضا تابش به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

صدایِ مظلومیتِ سینما و سینماگرانِ ایرانی خاموش شد.

چه سخت و دشوارست؛ روزِ وداعِ یاران و بس صعب و سترگ است دل کندن از شناسنامه همواره زنده‌یِ سینمایِ کودک و نوجوان ایران.

درگذشتِ بانویِ مُکرمه سینمای ایران سرکارخانم «فرشته طائرپور» بر اثر ابتلا به کرونا ضایعه‌ای اسف‌بار است.

او نه فقط بیش از سه دهه در سینمای نوپای کودک و نوجوان ایران، جشنواره‌های مهم سینمایی، تهیه و تولید فیلم و فعالیت‌های صنفی و بین‌المللی، نقش آفرینی ممتازی داشت که در تمام این سالها مدافع رشید و بی‌قید و شرط سهم کودکان از شادی، نشاط و سرزندگی بود.

خداوندا راضی هستیم به رضایت، مسافرِ ما را بر سفره گسترده رحمتِ خویش، اِسکان بده و از نعماتِ ابدی‌ات، بهره مندش ساز. و پاداش لبخندهایی را که در عمر پربرکتش، به کودکان سرزمینمان نشاند، آنطور که در شأن عظمت تو باشد، بر فرشته سینمای ایران اعطا کن.

خداوندا، بار دیگر دستِ نیازمان را از درگاهت کوتاه مدار، به عزیزانش، بارانِ صبرت را ببار و آرامشِ جاودانه‌ات را نصیبشان فرما.

غروب غم‌بار و فقدانِ مصیبت بارِ این یارِ همیشگیِ هنر و هنرمندانِ را از صمیم قلبم به مادر بزرگوارشان، فرزندان داغدارش، خانواده و بستگان و جامعه بزرگ سینما تسلیت و تعزیت عرض نموده از درگاه باریتعالی، برای بازماندگان و دوستدارانش، صبرِ جمیل و اجرِ جزیل و برای روحِ بلندش، آرامش پایدار طلب می‌کنم.

* پیام تسلیت رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری

حمیدرضا جعفریان، رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در پیامی به منوچهر شاهسواری، درگذشت فرشته طائرپور تهیه‌کننده سینما را تسلیت گفت.

در بخشی از این پیام آمده است: حسرتِ فقدان هنرمند که سال‌ها عمر عزیز خود را وقفِ سینمای کودک و نوجوان کرد و تلاش بسیاری برای پیشبرد مسائل صنفی سینمای ایران داشت، بر جامعهٔ هنری سخت و دشوار است. از درگاه خداوند منّان برای روح ایشان، رحمت و مغفرت الهی مسئلت دارم.

* پیام تسلیت مدیرعامل کانون 

 متن کامل پیام تسلیت مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به شرح زیر است:
انا لله و انا الیه راجعون
بار دیگر ستاره‌ای درخشان از آسمان هنر و سینمای ایران عزیزمان به خاموشی گرایید. خبر کوچ نابهنگام  زنده‌یاد فرشته طائرپور، چهره‌ی نام آشنای سینما و ادبیات کودک و نوجوان، دل‌های ما را داغدار کرد. هنرمندی که کودکان دیروز و امروز با آثار ارزشمند او زیسته‌اند و بالیده‌اند و از این پس به ناگزیر باید تداوم حضور روشن او را در لحظه لحظه‌ی آثار ماندگارش به تماشا بنشینند.
بی‌شک پرواز ناباورانه آن عزیز، خسرانی بزرگ برای جامعه‌ی هنری کشور است. اینجانب فقدان این بانوی فرهیخته و هنرآفرین را به اصحاب فرهنگ و هنر به ویژه خانواده‌ی نجیب سینمای کودک و نوجوان و فرزندان داغدار آن مرحومه، تسلیت عرض نموده و برای روح بزرگ آن فقیده سعیده از خدای مهربان آمرزش و رحمت و برای بازماندگانش شکیبایی مسئلت دارم. روحش شاد و بهشت برین سرای جاودانش باد.

* پیام تسلیت انجمن فیلمنامه‌نویسان

فرشته طائرپور را به فعالیت‌های صنفی‌اش، تلاش‌هایی که برای زندگی بهتر اهالی سینمای ایران می‌کرد و به عشق و علاقه‌اش به کودکان که او را از مهم‌ترین فعالان عرصه‌ی سینمای کودک کرده بود، می‌شناختند. وجه کم‌تر دیده‌شده‌ی او اما، خلق بود و نوشتن. از روزگار کار مطبوعاتی در نشریه‌ی زن و مدیریت مرکز نگارش ویرایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تا این دو دهه‌ی اخیر که جدی‌تر برای سینما می‌نوشت؛ چه شخصی‌ترها و دغدغه‌مندترهایی چون «زن دوم» و «آینه‌های روبه‌رو»، چه کودکانه‌هایی چون «نخودی» و «خاله قورباغه»، که برای این آخری، نخستین نشان سپنتای فیلم‌نامه‌نویسی در عرصه‌ سینمای فانتزی را کم‌تر از دو سال قبل به او تقدیم کردیم.
آن روز گمان نمی‌کردیم این خداحافظی چنین زود اتفاق بیفتد اما امروز سرافکنده نیستیم که به عادت دیرینه، وقت نبودن، به یاد ازدست‌رفته‌ها افتاده باشیم. ما شما را و تلاش‌هایی را که برای سینمای ایران و کودکان این سرزمین کردید، دیدیم و ارج نهادیم؛ شمایی که فیلم‌تان را با «به نام خدای مهربان و به‌خاطر شادی کودکان» آغاز می‌کردید.
انجمن صنفی فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران درگذشت فرشته طائرپور را به دخترانش غزل و عسل و پسرش علی، خانواده‌ اصناف سینمایی ایران و دوستداران این سینما تسلیت می‌گوید و بار دیگر تأکید می‌کند این جان‌هایی که در اهمال مسئولان و تأخیر در واکسیناسیون سراسری از دست می‌رود، هیچ قدر و قیمتی ندارد، که قابل جبران باشد. خزان جامعه‌ ایران و سینماگرانی را که فرزندان این جامعه هستند، متوقف کنید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول