اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

مدح و ثنای خالصانه اهل بیت(ع)/ بیرونی، خارج از حاشیه از مداحی گفت

مداحی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) رسالتی مقدس است که در دین اسلام به‌خصوص مذهب شیعه برای مناسبت‌های مختلف با محوریت پیامبران و امامان در روز تولد یا وفات و شهادت آنها، مراسم متفاوتی انجام می‌شود و مداحان، یکی از پایه‌های اصلی این مراسم هستند.

مدح و ثنای خالصانه اهل بیت(ع)/ بیرونی، خارج از حاشیه از مداحی گفت

به گزارش خبرگزاری فارس از ممسنی، مداحانی که عاشقانه قدم در این راه گذاشته‌ بسیارند، اما باید خالصانه و وارسته تر خدمت کرد تا تاثیر گذاری این رسالت ارزشمند بیشتر شود.

اسماعیل بیرونی فهلیانی سال ۱۳۵۷ در روستای فهلیان از توابع شهرستان ممسنی متولد شد و اکنون یکی از مداحان برجسته این شهرستان است.

در ایام سوگواری اباعبدالله‌الحسین(ع) گفتگو با وی خالی از لطف نیست.

ورود اسماعیل بیرونی به عرصه مداحی از کجا شروع شد؟

وی در گفتگو با فارس از ورود خود به عرصه‌ خطیر و ارزشمند مداحی چنین گفت: در دوران تحصیل خود به‌عنوان تک خوان گروه سرود مدرسه شهید عبدا... براتی بودم و علاقه‌ خاصی به کارهای فرهنگی و هنری و لطف و عنایت اهل بیت باعث شد تا به این جایگاه والا دست پیدا کنم.

بیرونی فهلیانی درباره رزومه کاری خود افزود: من از سال۱۳۷۰ شروع به مداحی در سطح روستا کردم و از سال ۷۵ وارد عرصه میادین فرهنگی شهرستان ممسنی شدم، از سال ۸۹ به مدت ۱۰ سال مسوول بسیج مداحان بودم و اکنون نیز به‌عنوان فعال فرهنگی شهرستان و همچنین  مسوول روابط عمومی فرمانداری ممسنی فعالیت می‌کنم.

زبان لری، گویشی سوزناک در مداحی

اسماعیل بیرونی چندین اثر به زبان فارسی و لری ضبط کرده و در رابطه با مداحی به زبان لری گفت: سعی بر این دارم تا با زبان لری، گویش اصیل و شیرین دیارم، مداحی و مولودی خوانی کنم چون عام پسند است و مضمون سوزناک تری نسبت به فارسی دارد و یکی از اثرهای خودم که به زبان لری است و بسیار به آن علاقه دارم آهنگی بنام "سردار غم" نام دارد که در وصف غم از دست دادن شهید قاسم سلیمانی خوانده ام.

یکی دیگر از آثار اسماعیل بیرونی "رئوف دل" نام دارد که وی به همراه پسرش علی این اهنگ زیبا را تقدیم به ساحت مقدس امام رضا (ع) کرده است.

بیرونی فهلیانی در رابطه با کار مداحان اظهار دارد: مداح باید بجز مدح و ثنای اهل بیت از اطلاعات روز جامعه با خبر باشد و به نوعی با به کار بردن سلیقه در سبک اجرای خود و بیان معضلات جامعه در قالب شعر، رابط بین مردم و مسوولان باشد.

او وزین بودن اشعار سنتی در اجرای نوحه ها را عام پسند دانست و درباره آسیب های مداحی به نامربوط بودن بعضی از اشعار در وصف اهل بیت اشاره و خاطرنشان کرد: در شهرستان ممسنی همه دوستان مداح این مورد را رعایت می‌کنند و دیگری اینکه مداح باید ظاهری آراسته داشته باشد چون مردم مداح را به عنوان الگوی اسلامی می‌دانند.

آثار و برکات خدمت خالصانه پابرجاست

وی اظهار داشت: از زمان شناخت خود و ادغام زندگی شخصی با اهل بیت، برکات زیادی شامل حال و معیشت شخصی و اجتماعی من شده و آبرو و اعتباری که در جامعه دارم، به دلیل همنشینی با محبان و متوسل شدن به اهل بیت(ع) بوده است.

این مداح مکتب امام حسین (ع) درباره رفتار مردم با خود گفت: چون به‌ عنوان یک مداح در بین مردم انجام وظیفه می‌کنم و مردم متصل به اهل بیت هستند بنابراین؛ از احترام ویژه ای بین انها برخوردار هستم و یکی از عوامل موفقیت‌هایم در زندگی را همنشینی با مردم و مردم‌داری می دانم.

بیرونی در خصوص ساماندهی وضعیت مداحان ممسنی یاداور شد: کل مداحان شهرستان زیر نظر کانون مداحان با نظارت اداره تبلیغات و کانون بسیج مداحان با نظارت سپاه پاسداران ساماندهی می شوند که از این نهادها انتظار می رود جامعه مداحان شهرستان را بیمه و مقدماتی فراهم کنند تا مداحانی که سیستم صوتی ندارند به تجهیزات مربوطه مجهز شوند.

این مداح اهل بیت(ع) در محرم و صفر امسال در هیئات مختلفی اعم از هیات رزمندگان اسلام، هیات مسجد جامع امام سجاد (ع) و هیات مجازی در بستر روبیکا و مشارکت و همکاری با نهادهای انقلابی و مناسبت‌های مذهبی فعالیت می‌کند و از مسئولان مربوطه انتظار دارد تا در این ایام پیر غلامان و پیشکسوتان عرصه مداحی را شناسایی کرده و در هیئات مذهبی سطح استان از آنها استفاده کنند.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول