اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

90 درصد قوانین بخش تعاون بلااقدام ماند

رئیس اتاق تعاون ایران گفت: 90 درصد از قوانین مرتبط با توسعه بخش تعاون بدون اقدام مانده است.

90 درصد قوانین بخش تعاون بلااقدام ماند

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری فارس، بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران امشب در دیدار حجت اله عبدالملکی گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اتاق تعاون ایران گفت: در 8 سال گذشته به بخش تعاون توجه نشد و به این دلیل 90 درصد قوانین مرتبط با بخش تعاون بلااقدام مانده است که از مهم‌ترین آن سند توسعه بخش تعاون و سیاست‌های کلی اصل 44 است که اجرا نشده است.

وی گفت: دولت در سال 92 سند توسعه بخش تعاون را تصویب کرد، در حالی که تاکنون حتی یک بند و یا تبصره از آن را اجرا نکرده است و این سند بایگانی شد و خاک می‌خورد.

به گفته عبداللهی اتاق تعاون ظرفیت حل بسیاری از مشکلات کشور را از جمله اشتغال، کاهش فاصله طبقاتی، گسترش عدالت اجتماعی و حتی ایجاد رفاه را دارد و وزیر آینده می‌تواند از این ظرفیت برای حل مشکلات اقتصاد کمک بگیرد.

رئیس اتاق تعاون ایران در معرفی اجمالی این اتاق گفت: این اتاق در 28 سال پیش بر اساس قانون تعاون تاسیس شد، مرکب از 31 اتاق تعاون استانی و 4 اتاق تعاون شهرستانی که در مجموع 35 اتاق تعاون، همچنین 58 اتحادیه ملی تعاونی ملی است. همچنین اتاق تعاون مرکب از قاعده هرم متشکل از شرکت‌های تعاونی در شهرستان‌ها و بالاتر از آن اتاق‌های تعاونی استانی و اتحادیه‌های ملی است که بر اساس قانون مشاور سه قوه به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: اتاق تعاون در همه شوراهای ملی عضو صاحب رأی است و بر اساس ماده 92 اجرای سیاست‌های اصل 44 اتاق تعاون هم در همه شوراهای عالی عضویت دارد.

عبداللهی افزود: بنیانگذار اصل 44 و بخش تعاونی شهید بهشتی است و تعاون به عنوان رکن دوم اقتصاد کشور بعد از اقتصاد دولتی است که در کنار اقتصاد بخش خصوصی هم فعالیت می‌کند.

به گفته رئیس اتاق تعاون ایران قرار بود سهم بخش تعاون تا برنامه توسعه پنجم به 25 درصد اقتصاد ملی برسد اما چون قوانین اجرا نشد سهم تعاون بین 7 تا 7.5 درصد است.

به گفته وی آقای رئیسی در زمان تبلیغات ریاست جمهوری در جلسه‌ای که با ایشان داشتیم، اعلام کرد حس خوبی به تعاونی‌ها دارد و جنابعالی را که به عنوان گزینه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی کرده است، بیانگر همین حس است.

به گفته عبداللهی شرکت‌های تعاونی 18 میلیون عضو دارد که با تعاونی‌های سهام عدالت به حدود 70 میلیون نفر می‌رسد. مهم‌ترین انتظاری که از شما داریم اجرای قوانین بخش تعاون است. قانون خوبی برای تعاون تهیه شده ولی نظارت بر اجرای آن ضعیف بوده است. امیدواریم با حضور شما آقای عبدالملکی که به اقتصاد و عملکرد شما در کمیته امداد آشنایی داریم و معتقد به اقتصاد عدالت‌محور هستید به بخش تعاون توجه شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول