اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

صادرات دام زنده فاجعه است/ ضرورت تحول در الگوی تولید و تامین علوفه دام با استفاده از فناوری‌های نوین

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی بر لزوم توجه به الگوهای تامین مالی جدید و مدرن برای پیشبرد طرح‌های بخش کشاورزی و تامین نقدینگی مورد نیاز این طرح‌ها تاکید کرد.

صادرات دام زنده فاجعه است/ ضرورت تحول در الگوی تولید و تامین علوفه دام با استفاده از فناوری‌های نوین

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، داوود بهبودی ظهر امروز در جلسه بررسی چالش‌های بخش کشاورزی، تامین نهاده‌های دامی و تولید علوفه استان اظهار کرد: باید از ظرفیت‌های شورای هماهنگی بانک‌ها و جلب مشارکت بانک ملی برای تامین مالی واحدهای کوچک دامداری استان و کارسازی آنها استفاده کرد.

وی، تغییر الگوی کشت محصولات دامی و تولید علوفه با شیوه‌های مدرن را در قالب یک برنامه میان‌مدت و سیاستگذاری‌های لازم، اقدامی ضروری برشمرد و گفت: صادرات دام زنده برای آینده صنعت دامداری کشور یک فاجعه محسوب می‌شود و باید راهکارهایی برای تولید علوفه مورد نیاز و عدم صادرات دام زنده پیدا کرد.

بهبودی، آینده صنعت دامپروری را در گرو استفاده از ظرفیت‌های مزارع سطح زیر کشت دیم و توسعه کشت‌های جایگزین به جای آیش، استفاده از اراضی آزاد شده از تولیدات سبزیجات و صیفی‌جات و در اثر توسعه گلخانه‌ها برای تولید علوفه دامی و نیز استفاده از روش‌های هیدروپونیک و ایروپونیک برای کشت علوفه در مقیاس صنعتی و در محیط کنترل شده دانست و یادآور شد: در سال گذشته رقم 600 میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه گلخانه‌های استان جذب کردیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، ابراز داشت: در جریان حمایت از سرمایه‌ گذاری اولویت باید با سرمایه‌گذارانی باشد که علاوه بر اهلیت، توان تامین سرمایه ثابت را داشته باشند و در قدم‌های تکمیلی حمایت‌ها عمدتا در قالب تسهیلات سرمایه در گردش ارائه شود.

وی متذکر شد: لازم است برای تامین مالی پروژه‌‎های اقتصادی بخش کشاورزی چاره‌اندیشی و از تجارب تامین مالی در سایر استان‌ها و حتی کشورهای دیگر بهره بریم.

در این جلسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی به تشریح وضعیت دامداری استان پرداخت و خاطرنشان کرد: حدود سه هزار و 500 میلیون راس دام سبک و یک‌میلیون راس دام سنگین در استان وجود دارد.

اکبر فتحی اذعان داشت: امسال با خشکسالی شدیدی مواجه هستیم و تولید علوفه و تامین خوراک دام دچار مشکل شده و سیاست آزاد شدن صادرات دام زنده نیز می‌تواند در آینده مسائل و مشکلات زیادی منجر شود و نباید به عنوان راهکار تلقی شود.

این مسوول تصریح کرد: در آینده باید در زمینه حمایت از واحدهای دامداری کوچک و متوسط، تقویت زیرساخت‌های مربوط و تکمیل زنجیره تامین و ارزش اقدامات موثری صورت گیرد.

انتهای پیام/60026/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول