اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

شکایت یک گروه مدنی کره جنوبی از آزمایشگاه زیستی «فورت دتریک» آمریکا

یک گروه مدنی در کره جنوبی از آزمایشگاهی زیستی نظامی در آمریکا به‌خاطر انتقال غیرقانونی مواد سمی کشنده به این کشور شکایت کرد.

شکایت یک گروه مدنی کره جنوبی از آزمایشگاه زیستی «فورت دتریک» آمریکا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک گروه مدنی در کره جنوبی از آزمایشگاه زیستی «فورت دتریک» آمریکا به خاطر قاچاق مواد سمی شکایت کرد.

خبرگزاری «شینهوآ» روز جمعه نوشت، دفتر دادستانی شهر بوسان اعلام  کرد «کیم هیونگ جون» مدیر این گروه مدنی، از آزمایشگاه نظامی تحقیقات دارویی موسسه بیماری‌های عفونی در شهر فورت دتریک ایالت مریلند آمریکا و فرمانده نیروهای آمریکایی در کره جنوبی شکایت کرده است.

در این شکایت رفتارهای غیرمتمدنانه نیروهای آمریکایی در کره جنوبی که موادی سمی را که می‌تواند خطری برای جان و امنیت شهروندان باشد، به طور غیر قانونی وارد کره جنوبی کرده‌اند، هدف قرار گرفته است.

بر اساس این شکایت، نیروهای آمریکایی در کره جنوبی و آزمایشگاه زیستی فورت دتریک از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، سه نوبت اقدام به وارد کردن مواد سمی به کره جنوبی کرده‌اند که مغایر قوانین این کشور است.

آزمایشگاه زیستی فورت دتریک، مرداد سال ۲۰۱۹ به دلیل آنچه نگرانی‌های ایمنی و امنیتی توصیف شد، فعالیت‌های خود را متوقف کرد.

شینهوآ نوشت، در حال حاضر درخواست‌های متعددی از سوی کشورهای مختلف جهان برای تحقیق درباره خاستگاه احتمالی ویروس کرونا از این آزمایشگاه صورت گرفته است. اخیراً در فیلیپین طوماری در این زمینه تهیه شد که حدود پانصد نفر آن را امضا کرده‌اند.

این خبرگزاری افزود، بر اساس داده‌های تأیید شده از سوی وزارت تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی که به دست «لی جائه جانگ» نماینده حزب حاکم در پارلمان رسیده است، نیروهای آمریکایی در کره جنوبی، مواد سمی کشنده‌ای را در تاریخ‌های نوامبر ۲۰۱۷، اکتبر ۲۰۱۸ و ژانویه ۲۰۱۹، به پایگاه‌های نظامی آمریکایی در شهرهای «پیونگ‌تیک»، «گونسان»، «اوسان» و بخش هشت بندر بوسان منتقل کرده‌اند.

کیم هیونگ جون تأکید کرد ورود هرگونه سلاح شیمیایی یا زیستی به داخل خاک کره جنوبی ممنوع است و انتقال چنین موادی از سوی آمریکا و آزمایش‌های محرمانه احتمالی بر روی آن‌ها را محکوم کرد.

پیش از این، تحقیقات وزارت دفاع آمریکا در سال ۲۰۱۵ نشان داده است که یک آزمایشگاه نظامی در ایالت یوتا بدون بی‌خطر کردن و ضدعفونی محفظه‌های باکتری سیاه‌زخم، آن‌ها را به ۸۶ آزمایشگاه در داخل آمریکا و هفت کشور دیگر از جمله کره جنوبی ارسال کرده است.

فرماندهی نیروهای آمریکایی در کره جنوبی مدعی شد اولین آزمایشات بر روی نمونه‌های سیاه‌زخم در پایگاه هوایی اوسان واقع در ۵۵ کیلومتری جنوب سئول در سال ۲۰۱۵ انجام شده بود. با این حال خبرگزاری «یونهاپ» افشا کرد آمریکایی‌ها پانزده آزمایش درباره سیاه‌زخم را از سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ در سئول انجام داده‌اند.

اوایل ماه جاری، «ژانگ هانهوی» سفیر چین در مسکو گفت آمریکا در کشورهای خارجی به انجام آزمایش‌های بیولوژیک سِرّی مشغول است.

ژانگ در نشستی خبری توضیح داد: «اگر آمریکا واقعا خواستار حقیقت و شفافیت است، باید با تحقیقات بین‌المللی درخصوص ویروس کرونا موافقت کرده، منبع این همه‌گیری در ایالات متحده را شناسایی نموده و دلایل واکنش نامناسب خود به آن را بیان کند».

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز چندی پیش گفت آمریکا باید علاوه بر انتشار داده‌های مربوط به مراحل اولیه شیوع ویروس کرونا در آمریکا و دعوت از کاشناسان سازمان جهانی بهداشت برای بازدید از آزمایشگاه «فورت دتریک» و دویست آزمایشگاه آمریکا در دیگر کشورها، از این کارشناسان برای بازرسی از دانشگاه کارولینای شمالی دعوت کرده و داده‌های مربوط به ابتلای سربازان آمریکایی که در بازی‌های جهانی ۲۰۱۹ شهر ووهان شرکت داشته‌اند، منتشر کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول