اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ایرانِ مقتدر به استکبار مجال جولان نمی‌دهد/ تعهد، اولین فاکتور انتخاب شهردار باشد

امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه ایران امروز به برکت رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عزتمند و قدرتمند است، گفت: دوران بزن در رو گذشته است و ایران تقاص هر ظلم دشمن را با هدف قرار دادن منافع‌شان در منطقه پاسخ می‌دهد.

ایرانِ مقتدر به استکبار مجال جولان نمی‌دهد/ تعهد، اولین فاکتور انتخاب شهردار باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیت الله لطف اله دژکام در خطبه های نماز جمعه امروز شیراز، گفت: ایام غم و اندوه اهل بیت(ع) را به پیشگاه مقدس ولی نعمتمان حضرت بقیه الله الاعظم(عج) تسلیت عرض می کنیم و از خداوند می خواهیم همه ما را از عزاداران واقعی امام حسین علیه السلام قرار دهد.

وی افزود: خدای متعال برای انسان جایگاهی قرار داده است و جایگاه انسان در عالم آفرینش بندگی است. اما گاهی بشر کارهایی انجام می دهد از روی لقمه حرامی که خورده است در حالی که هیچ حیوانی این عمل را انجام نمی دهد، پس این فجایع و جنایت ها از این حرام خوردن شروع می شود. 

امام جمعه شیراز اظهار داشت: اینکه امام حسین در مذمت یزید می فرماید "او شارب الخمر است"، یعنی حواسمان جمع باشد این گناه در جامعه، عادی‌انگاری نشود که آخرش انسان یزیدی می شود.

وی افزود: امام حسین زمانی که روبروی لشکر کوفه قرار گرفت، فرمود: "لقمه حرام شکم شما را پر کرده است هر چه موعظه بکنم تاثیری ندارد"، پس باید از حرام خواری در جامعه جلوگیری کنیم، از رانت خواری، از خوردن بیت المال به حرام و اکل مال به باطل باید جلوگیری شود اینها منکرات است اگر جلوگیری نشد یزیدها درست می شود.

حواسمان به انسان‌های یزیدگونه جامعه باشد

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در ادامه با بیان اینکه از جرم های بزرگ یزید این بود که گناه می کرد و از علنی شدن گناهش ابا نداشت، گفت: بعضی ممکن است گناه کنند اما بین خود و خدایشان خجالت بکشند اما یک نفر است که گناه می کند و علنی هم گناه می کند و هیچ ابایی ندارد از اینکه علنی بشود پس باید حواسمان به این گونه آدم‌ها در جامعه باشد. اینکه بعضی در جامعه طوری ظاهر می شوند که انگار ناموس خودشان را به‌ نمایش آورده اند این گناهان زشت و قبیح را باید حواسمان باشد، اینها کارهای زشتی است که متاسفانه بعضا مواردی از آن را می بینیم خیال می کنیم عیبی ندارد ولی خیلی عیب دارد و انسان را از آدمیتش دور می کند.

آیت الله دژکام ادامه داد: حاصل سخن این است که دو دسته انسان داریم، یک دسته طرفداران اهل بیت و طرفدار ارزش های اصیل انسانی، طرفدار سبک زندگی اهل بیتی، یک دسته هم دنباله رو روش و سبک زندگی یزیدی. آیا این دو دسته فقط در سال ۶۱ هجری حضور داشته یا الان هم حضور دارند؟ و اگر الان هم عالم دو دسته هستند باید ببینیم که ما کدام طرف هستیم؟ حواسمان باشد کسانی که امروز در جبهه یزیدیان قرار می‌گیرند باید بدانند که عاقبت‌شان جز همراهی با یزید چیزی نیست و به جهنم خواهند رفت. آن کسانی که در جبهه امام حسین قرار می‌گیرند اینها بهشتی هستند و رحمت و رضوان الهی شامل حال آنها می شود.

وی افزود: باید بتوانیم این دو دسته را در جامعه درست تفکیک کنیم، مرحوم آیت الله شهید مطهری فریادش بلند بود که یزید زمان خودت را بشناس و فریادش بلند بود که حسین زمان خودت را بشناس .در این معرکه ای که رهبر معظم انقلاب فرمودند دستگاه تبلیغی ما ضعیف است، مبادا بر علیه حسین‌ زمانت کاری بکنند و بر علیه او حرف بزنند، تبلیغ کنند، ما باید بیدار باشیم و یزیدیان زمان را بشناسیم و به کمک جریان رسانه ای و یا هر طریق دیگر رفتارهای کثیف خودشان را تطهیر نکنند پس باید به اینها توجه کنیم.

او گفت: کار دشمن این است که کاری بکند که ما نتوانیم خط امام حسین را از خط یزید تشخیص بدهیم، امروز کسی اگر اهل علم است باید بتواند این دو صف را از هم جدا و به جامعه معرفی کند و اگر می خواهیم امر به معروف و نهی از منکر بکنیم یعنی این دو صف را از هم جدا بکنیم، بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب اینجا ضعفی وجود دارد و باید همه ما تلاش کنیم تا این ضعف جبران بشود.

خطبه دوم

نماینده ولی فقیه در فارس در خطبه دوم نماز جمعه این هفته به مسائل مطرح شده در جامعه اشاره ای کرد و اظهار داشت: امیدوارم همان‌گونه که رهبر معظم در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری فرمودند، ما بتوانیم در تبلیغ مسائل خودمان امکانات رسانه ای جدید را چنان به کار بگیریم که تک‌تک مواردی که لازم است در مورد آن اطلاع رسانی بشود و در فضای مجازی و در رسانه به نوعی مورد بحث قرار بگیرد.

وی افزود: روز پنجشنبه آینده که اوج عزای حسینی است؛ از نظر تقویم شمسی مقارن است با ۲۸ مرداد و همه می دانید که در سال ۳۲ آمریکا بر علیه دولت ملی ما کودتا کرد و رسما وارد این عرصه شده و با پشتیبانی دولت ملی ما را سرنگون کرده و برای شاه شرایطی را فراهم کردند و از او مستمر حمایت کردند که تا سال ۵۷ ادامه پیدا کرد یعنی چیزی نزدیک به ۲۵ سال آمریکایی ها با زور خودشان شاه را در کشور مسلط کردن.

دژکام ادامه داد:  اگر آن حرکت از همان سال ۳۲ ادامه داشت الان وضع کشور ما این نبود و خیلی جلوتر بودیم که متاسفانه این ظلم را آمریکایی‌ها کردند که اخیراً هم خودشان اقرار کردند که ما در امور ملت ایران دخالت کردیم، این در حالی است که خودشان می‌گویند ما دموکراسی را قبول داریم و طرفدار آن هستیم، اگر دموکراسی را قبول دارید مردم خودشان می‌خواهند دولتی برای خودشان داشته باشند چرا به دخالت ادامه می‌دهید؟

امام جمعه شیراز با اشاره به عکس منتشر شده از سفرای انگلیس و روسیه اظهار داشت: امروز هم آنها بنای دخالت دارند، این رفتار سخیف و غیردموکراتیکی که سفرای دو کشور در ایران انجام دادند و کنار هم عکسی را که مربوط به دوران جنگ جهانی دوم بود شبیه سازی کردند، به همین معنا است.

او گفت: شما از زمان جنگ جهانی اول و دوم تا امروز که بیش از یک قرن تقریباً می‌گذرد غیر از ظلم به دنیا چه کار کرده‌اید که آبروی خود را می‌برید؟ خیال می کنید مردم ما نمی دانند که شما چگونه همه ایرانی ها را تحقیر کردید؟

وی ادامه داد: امام راحل از اینکه حتی کسی بخواهد شاه کشور را تحقیر بکنند ناراحت بود، امام سال ۴۲ گفت کاری کرده اند که شاه ما نمی تواند از خودش دفاع بکند! اما دیگر آن دورانها گذشته است.

دژکام تاکید کرد: دیگر دوره بزن دررو گذشته است، هر غلطی که بخواهید بکنید ما به خودمان حق می دهیم که به تقاص ظلمی که می‌کنید تمام منافع شما را در منطقه مورد حمله قرار دهیم، آن دوره گذشته است و شما مثل آن دوران‌ها روی خودتان حساب نکنید، امروز شرایط عوض شده است و ایران به برکت پرچم امام حسین و به برکت ولایت امام زمان، به برکت نیابت مهدی آل محمد که امروز پرچم نیابت به دوش رهبر عظیم الشأن ما حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای است عزتمند و قدرتمند شده است.

اگر همه ملت ید واحد باشند، دشمن هیچ غلطی نمی کند

امام جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: روز بیست و دوم مرداد روز مشارکت‌های اجتماعی نام دارد، امام راحل مان نکته‌ای در رابطه با مشارکت در اداره کشور به ما آموخته است که اگر همه شما با هم باشید آنها زورشان به یک ملت نمی رسد، هر وقت تنها شدید هر حزبی و هر گروهی برای خودش تنها کار کرد و هر ذی‌نفوذی برای خودش، حتما بدانید که شما را دشمن شکست خواهد داد. این مشارکت زمینه انسجام ملت است که موجب می شود همه واحد باشند اگر اینطور شد و همه ید واحده بودند دشمن هیچ غلطی نمی تواند بکند.

وی افزود: امام راحل مردم‌سالاری را برخاسته از دین می‌دانست نه اینکه فقط بخواهیم شعاری بدهیم. همه ما مسئولیم، در دین ما این است که مردم همه مسئول هستند،  متاسفانه بعضی ها این مسئله را باور نداشته اند و در طول این سالیانی که گذشت دیده شد که برخی باور ندارند.

دژکام خاطرنشان کرد: دولتی که الان سر کار آمده از اول شعار داده که دولت مردمی است و ما باید نحوه ارتباط خودمان را با دولت و حمایت از اهداف مقدسی که دولت می‌خواهد تحقق بدهد به شکلی سازماندهی کنیم و عملیاتی وسط میدان باشیم، امیدوارم این کار را تمرین کنیم.

دژکام در ادامه درباره اعضای شورای شهر بیان کرد: مسئولین و اعضای شورای شهر در شهر خودمان یا در سایر شهرها نمایندگان مردم اند که باید نقش ارتباط مردم و ارتباط شهری را تمرین کنند و قوی تر بشوند. در این راستا ما چطور شهرداری می‌خواهیم؟ شهرداری که مردمی باشد، شایسته سالاری را همه می دانند و همه می گویند شاخص شایسته سالاری چیست؟ 

تعهد درجه نخست انتخاب شهردار باشد

وی افزود: برخی فقط می روند سراغ تخصص ها و تعهدی که باید شهردار داشته باشد می شود درجه آخر.در حالی که با تعهد، عدالت در شهر اجرا می شود. کارشناس‌ها می‌توانند مشاور شهردار باشند، اما اگر نگاه عدالت محور نباشد هر چه می‌خواهد کارشناس و متخصص باشد بدتر می شود.

او گفت: شهردار باید عادل باشد باید بتواند عدالت را در شهر اجرا کند، نیاز به دانش کافی دارد، نیاز به قدرت لازم و توانمندی های مدیریتی دارد تا بتوانند وظایف را به خوبی اجرا کند، عدالت، دانش و مهارت و در نهایت قدرت اجرا را داشته باشد، باید برای این ویژگی‌ها نمره بگذاریم، عدالت برای این است که شهردار بتواند نارضایتی ها را حل کند؛ زیرا مردم از بی عدالتی ها از اینکه برخی مخارج به سمتی می‌رود که نباید برود ناراضی هستند و اینها نباید باشد و این نگاه عدالت محور می‌خواهد تا بتواند صحیح اجرا بکند.

دژکام گفت: این را اعضای شورای شهر باید القا کنند، البته مدیران دیگر هم که در تعامل بین استان و دولت تعیین خواهند شد باید تعاملی سازنده بینشان شکل گیرد تا کارها به خوبی پیش رود.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول