اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

آموزش حضوری یا مجازی؟ / معایب و مزایای کلاس‌های آنلاین نسبت به حضوری

آموزش از دیرباز به‌صورت حضور فیزیکی در کلاس درس رایج بوده اما هم اکنون به دلیل فراگیری ویروس کرونا و در خطر قرار گرفتن سلامت جامعه، روند آموزش تغییر و پیشرفته تر از قبل با مزایا و معایبی انجام می‌گیرد.

آموزش حضوری یا مجازی؟ / معایب و مزایای کلاس‌های آنلاین نسبت به حضوری

به گزارش خبرگزاری فارس از ممسنی، وقتی سخن از مدرسه و آموزش می شود در ذهن همه ما تصویری از تخته سیاه، گچ، میز و نیمکت های خشک و چوبی مجسم می شود، اما امروزه روند آموزش مدارس به دلیل توسعه یافتن تکنولوژی و شیوع ویروس کرونا تغییر کرده است.

تقریبا دو سال پیش که کرونا وارد کشور شد آموزش حضوری به صورت کامل کرسی خود را به آموزش مجازی داد و جای کتاب و دفتر را فایل های صوتی و تصویریِ معلم و جای مدرسه را گوشی و تبلت گرفت.

در آموزش حضوری دانش آموزان در کلاس ها حضور فیزیکی پیدا می‌کنند که هم امر  "آموزش"  و هم  "پرورش" محقق می شود، اما از وقتی آموزش ها  آنلاین شده ارتباط چهره به چهره افراد و حس نوع دوستی و انتقال پیام از بین رفته است.

برگزاری کلاس های درس به صورت مجازی با استفاده از رسانه های اجتماعی مزایای قابل تحسینی مثل آشنایی مردم به ویژه دانش آموزان و دانشجویان با نت، افزایش سواد رسانه ای این قشر، کم شدن هزینه‌های رفت امد و حذف سرویس ها از جدول مخارج، گسترش پهنای باند شبکه های اینترنتی و...را به دنبال داشته است اما این نوع آموزش فارغ از همه مزایایش، معایب و مشکلاتی را هم در پی داشته، از این جهت بر آن شدیم تا با تعداد محدودی از افراد مختلف درگیر کلاس های آنلاین که تجربه کلاس حضوری را هم دارند گفتگو کرده و از نظرات و تجربیات آنها بهره مند شویم.

کلاس آنلاین به همراه مزایا و معایبش از زبان معلمان ممسنی

یکی از دبیران شهرستان ممسنی درباره بحث آموزش آنلاین گفت: آموزش آنلاین در این شرایط سخت که سلامتی اقشار مختلف را تحت تاثیر خود قرار داده، بسیار خوب است اما باید توجه داشت که شرایط مهیا باشد، به طور مثال همه دانش اموزان به گوشی با اندروید بالا و اینترنت رایگان دسترسی داشته باشند.

این دبیر یکی از مزایای کلاس آنلاین را چنین بیان کرد:  دانش آموزان در آموزش مجازی نسبت به حضوری به آموزش معلم تا مدت زمان زیادی دسترسی دارند و تا یادگیری کامل می‌توانند فایل های ارسالی معلم را بار ها دوره و در هر زمانی آموزش ببینند.

تقلب به جای کوشش و رقابت

این معلم یادآور شد: رقابت و گفتگو‌های گروهیِ کلاس های حضوری که باعث تشویق دانش آموز به درس خواندن و ایجاد همدلی بین آنها می شود در کلاس آنلاین وجود ندارد.

این معلم به یکی از هزاران معایب کلاس های آنلاین اشاره کرد و گفت: وقتی جواب دانش آموزان را چک می‌کنم اکثر دانش آموزان سوالات را یا از روی کتاب جواب می‌دهند یا جواب دوستانشان را کپی می‌کنند که این کار دلایل مختلف دارد و این نکته در افت تحصیلی دانش آموزان نقش به‌سزایی دارد.

این دبیر فعال از مشکلات برنامه "شاد"  در کوله بار تجربیات خود هم غافل نشد و گفت: اوایل که آموزش مجازی را از طریق پلتفرم شاد به‌صورت لایو(پخش زنده) تدریس می‌کردم اگر دانش آموزان در لایو پیام می‌دادند، شبکه قطع می‌شد و سر کلاس ها گاها به دلیل سرعت اینترنت یا قطعی نت امکان ادامه کلاس وجود نداشت و در این صورت روز بعد باید کلاس جبرانی برگزار می‌کردیم.

این معلم حرف دل خیلی از دانش آموزان و والدین را زد و گفت: در اکثر خانواده ها به دلیل مشکلات مالی چند دانش آموز از یک گوشی هوشمند استفاده می‌کنند و همین باعث بازماندن و افت تحصیلی  دانش آموزان می شود. 

وی اظهار کرد: کرونا به دور از محدود کردن افراد، مزایای قابل اهمیتی از قبیل آموزش از راه دور دانش آموزان و دانشجویان، رونق کسب وکار های اینترنتی، کم شدن هزینه های رفت و امد، یادگیری مهارت های جدید در کنار درس و تحصیل و ... را ایجاد کرد که البته نباید از آنها غافل شد‌.

گلایه معلمان از دانش آموزان راحت طلب و والدینشان

یکی دیگر از دبیران شهرستان ممسنی از والدین گلایه کرد و گفت:  متاسفانه اغلب اولیا به جای فرزندانشان در کلاس مجازی حضور و غیاب می‌کنند که این روش بیشتر در کشورهای جهان سوم رایج است،  مسلما وقتی دانش آموز زحمت حتی یک حضور وغیاب را هم به خودش نمی‌دهد چطور ممکن است کلیپ و ویدئو های تدریسِ چند درس را گوش بدهد ویاد بگیرد؟ و همین موضوع باعث انباشته شدن مطالب درسی و بی علاقگی نسبت به درس می‌شود اما معدود دانش آموزانی هم هستند که از طریق فضای مجازی درس را با انگیزه و پشتکار دنبال می‌کنند.

کندی سرعت اینترنت و بازی با اعصاب و روان دانش آموزان و معلمان

تعدادی از دانش آموزان شهرستان ممسنی‌ از وضعیت انتن دهی برخی مناطق شهرستان ناراضی بوده و عدم رضایت خود را چنین بیان می‌کنند: یکی از دلایلی که از اهمیت آموزش مجازی می‌کاهد و ما دانش آموزان را از درس دلسرد می‌کند مشکل آنتن دهی گوشی های همراه و سرعت پایین نت موقع تدریس معلم، که قطعا بر اعصاب و روان هم معلم و هم دانش آموز بی تاثیر نبوده و باعث می‌شود که کیفیت یادگیری کاهش پیدا کند.

عده ای از ناتوانی خرید گوشی می‌گویند، برخی هم از هزینه های میلیونی

در گفت‌وگو با اولیای دانش آموزان شهرستان، برخی ها گفتند: ما توان خرید گوشی یا تبلت را برای دانش آموز خود نداشتیم و مجبور شدیم تا درس و تحصیل فرزندانمان را برای وقت دیگری به امید باز شدن مدارس موکول کنیم، عده ای دیگر هم از خرید های پی در پی بسته های اینترنت عاجز شده‌اند.

تعدادی از اولیا باتوجه به مجازی شدن کلاسها از بابت سلامت دلبندان خودشان خیالشان راحت بود اما برخی ها هم برای تحصیل فرزندانشان دست روی دست نگذاشته بودند و جدا از تمام مخارج،  هزینه های میلیونی برای معلم خصوصی و آموزش دانش اموزانشان پرداخت کرده بودند.

لذا همه این موارد چالش‌هایی است که والدین، دانش‌آموزان و معلمان با آن دست به گریبانند و نیاز است مسوولان امر با توجه به شرایط موجود، حضوری یا غیرحضوری بودن مدارس در سال تحصیلی جدید را مشخص کرده و قشر محصل را از بلاتکلیفی نجات دهند.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول