اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

انتقاد گسترده از بی اعتنایی جامعه بین الملل به «ابتکار مارب» برای ایجاد صلح و ثبات در یمن

مقامات و بزرگان قبایل یمن ضمن تاکید بر اینکه ابتکار رهبر انقلاب یمن تنها راه دستیابی به صلح واقعی است تأکید کردند بی اعتنایی ائتلاف سعودی و جامعه بین الملل به این ابتکار به این معناست که آنها خواهان ثبات برای یمن نیستند.

انتقاد گسترده از بی اعتنایی جامعه بین الملل به «ابتکار مارب» برای ایجاد صلح و ثبات در یمن

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، مقامات یمنی و بزرگان قبایل این کشور ضمن استقبال از ابتکار رهبر انقلاب یمن در خصوص استان مأرب تاکید کردند که بی تفاوتی جامعه بین الملل نسبت به این طرح نشانه این است که آنها خواهان صلح و ثبات برای یمن نیستند.

«محمد عبدالسلام» رئیس هیات مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن و سخنگوی جنبش انصارالله این کشور به تازگی اعلام کرد که در سفر هیأتی از عمان به شهر صنعاء، پایتخت یمن، دولت نجات ملی یمن به درخواست «عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر انصار الله، ابتکار عملی را در خصوص استان مأرب ارائه کرده است که پرونده انسانی در مأرب در اولویت قرار دارد.

عبدالسلام گفت که عبدالملک الحوثی ابتکار عمل عادلانه و منصفی را از طریق هیأت عمانی ارائه کرد تا همزمان با پرونده انسانی اجرا شود و این ابتکار عمل در وهله اول، منافع ساکنان مأرب را حفظ می‌کند.

«عبدالسلام هشول» نائب رئیس پارلمان یمن در گفت‌وگو با المسیره، ابتکار عمل در خصوص مارب را رویکردی واقعی و عملی به سمت حل بحران یمن و صلح فراگیر در این کشور دانست.

او تاکید کرد: این ابتکار عمل با دید منطقی و منصفانه جهت گیری‌های نادرست آمریکا و عربستان سعودی درباره صلح در یمن را آشکار کرد.

هشول گفت: این ابتکار عمل حقوق و عزت را برای همه حفظ می‌کند و به همه مردم کشور یمن و در راس آن فرزندان استان مارب درباره استفاده از ثروت این استان اطمینان خاطر می‌دهد.

او گفت: ما از طرف مقابل می‌خواهیم که ابتکار عمل را در خصوص مارب به دست گرفته و امنیت و منافع همه مردم یمن را در نظر بگیرد.

نائب رئیس پارلمان یمن تصریح کرد: بی تردید این ابتکار، سیاست قدرت‌های متجاوز برای تداوم تجاوز خود به یمن در ازای توقف پیشروی‌های ارتش و کمیته ‌های یمن در این و آن جبهه را برملا می‌کند.

نیات جامعه بین المللی در معرض امتحان واقعی است

«جلال الرویشان» نائب رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن نیز ابتکار ملی در خصوص مارب کلید حل و صلح در یمن خواند و گفت: این ابتکار، جامعه بین المللی را در معرض یک امتحان واقعی قرار داد و ثابت کرد که هیچ قصد جدی برای دستیابی به صلح در یمن وجود ندارد.

او افزود: حامی آمریکایی تجاوز علیه یمن و حامی بین المللی هیچ راه حلی را نمی‌خواهد و از همین رو ما انتظار داریم همچنان این ابتکار نادیده گرفته شود.

این مقام یمنی از طرف مقابل در مارب خواست با استفاده از فرصت مطرح شدن این ابتکار، آن را به گام های عملی برای خدمات رسانی به مردم و ایجاد ثبات در آنجا مبدل کند.

او افزود: پیش از این موضوع از سرگیری کار ایستگاه گاز مارب و تامین برق مطرح شده بود، اما تصمیم‌های بین المللی مانع از اجرای آن شد، اما حالا  امیدواریم طرف مقابل به راه  راست هدایت شده و با در دست گرفتن این ابتکار، منافع کشور را در اولویت قرار دهد.

«محمد طاهر انعم» عضو کمیته عالی حزب سلفی الرشاد یمن هم در گفت‌وگو با المسیره ابتکار مارب را منصفانه و به نفع شهروندان خواند و گفت: متاسفانه طرف دیگری با خیره سری به منافع یمنی‌ها اهمیتی نمی‌دهد.

او تاکید کرد: ابتکار مارب به دنیا نشان داد که گروه‌ها و احزاب ملی یمن خواهان راه حل منصفانه و عادلانه برای همه یمنی‌ها هستند؛ اما رژیم آل سعود خواهان صلح میان یمنی‌ها نیست.

انعم گفت: بر اساس ابتکار مارب، تضمین می‌شود که هیچ ظلم یا سرقتی از ثروت‌های کشور صورت نگیرد، مثل اتفاقی که الان در مارب و دیگر مناطق اشغالی یمن رخ می‌دهد.

چهره‌های قبیله‌ای در استان مارب نیز ابتکار رهبر انقلاب یمن را راه حل درست به سمت ایجاد صلح واقعی خواندند.

«عبدالله مجاهد نمران» از بزرگان قبیله مراد مارب، شیخ «حمدان الشریف» از بزرگان قبیله مجزر، شیخ «ناجی المصری الجهمی» از شیوخ قبیله جهمو و شیخ «محسن ذیاب» از قبیله القرامیش در گفت‌وگو با المسیره ضمن استقبال از ابتکار مارب، تاکید کردند: مارب سرزمین ماست و ما حق داریم آن را از عناصر تکفیری-تروریستی و متجاوزان و اشغالگران آزاد کنیم.

آنها تاکید کردند، اگر ائتلاف سعودی ابتکار مارب را نپذیرد یعنی خیر و صلاح فرزندان مارب و ملت یمن را نمی‌خواهد.

محمد عبدالسلام رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن درباره برخی بندهای ابتکار مارب گفته است: ابتکار عمل ارائه شده بر حمله نکردن به شهروندان و راه ‌اندازی ایستگاه گاز تصریح دارد.

او گفت که عواید حاصل از کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفتی در بندر الحدیده  در غرب یمن باید برای پرداخت حقوق‌ها استفاده شود و برای مدیریت استان مأرب، باید اداره مشترکی از اهالی این استان شکل گیرد و امنیت و ثبات در مأرب حفظ شده و عناصر تروریستی القاعده و داعش از این استان اخراج شوند.

رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی گفت که بند دیگر ابتکار عمل مربوط به تضمین آزادی رفت و آمد و آزاد کردن همه ربوده‌ شده‌ها و پرداخت غرامت به افراد متضرر و باز گشت همه آوارگان به این استان است.

انتهای پیام/.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول