اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

میراث ایرانی، شهرت جهانی؛ آثار ثبت جهانی شده ایران را بهتر بشناسیم

به تازگی منطقه اورامانات در میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید. به این ترتیب، شمار میراث ثبت شده جهانی برای ایران به عدد ۲۶ رسید. به همین خاطر جاباما در این مطلب شما را با چند میراث ارزشمند ایرانی که به ثبت جهانی رسیده‌اند، بیشتر آشنا می‌کند.

میراث ایرانی، شهرت جهانی؛ آثار ثبت جهانی شده ایران را بهتر بشناسیم

اورامانات یا هورامان کجاست؟

در غرب ایران جایی میان کوه‌های کردستان و کرمانشاه، منطقه مرزی شگفت انگیزی وجود دارد که اورامانات نام دارد که جدیدترین اثر ثبت جهانی شده ایران است. مردم کوه‌نشین این منطقه بکر با زبان کردی هورامی که از قدیمی‌ترین زبان‌ها محسوب می‌شود، صحبت می‌کنند. روستاهای پلکانی اورامانات روی کوه‌ها بنا شده و دارای قدمت تاریخی با پیشینه فرهنگی کهنی هستند. در این منطقه که بخش کوچکی از عراق را نیز در بر دارد، ۷۰۰ روستا وجود دارد. با کشف قباله‌های هورامان وجود آشوریان، مادها، هخامنشیان و یونانیان را در این منطقه ثابت شده است. روزها پرتو خورشید خانه‌های میان کوه‌ها را درخشان می‌کند و شب‌ها زیر نور ماه چراغ‌های آبادی یک به یک روشن می‌شوند. لباس‌های کردی زنانه و مردانه که به تن مردم هورامان می‌بینید، اصالت منطقه را برای شما که گردشگر هستید آشکار می‌کنند.

اورامان تخت معروف‌ترین بخش منطقه است که در ماه‌های اردیبهشت و بهمن تعداد زیادی از گردشگران به منظور حضور در مراسم‌ سنتی کومسای و عروسی پیر شالیار، به آنجا سفر می‌کنند. گردشگر‌های اورامانات می‌توانند در اقامتگاه‌ها و خانه‌های محلی روستا اقامت داشته باشند. با سفر به اورامانات می‌توانید در قهوه‌ خانه‌های مرزی که درست میان ایران و عراق واقع شده‌اند، اوقات متفاوتی را بگذرانید. دسترسی به اورامانات هم از سنندج و هم از کرمانشاه امکان‌پذیر است.

 

شهر تاریخی یزد

شهر تاریخی یزد به عنوان بیست و دومین اثر تاریخی کشور و نخستین شهر خشتی جهان در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. یزد، شهری به قدمت تاریخ است که سفر به آن شما را با بافت فرهنگی و معماری مناطق مرکزی ایران آشنا می‌کند. یزد به دلیل موقعیت جغرافیایی، از آسیب جنگ‌ها و بلایای طبیعی در امان ماند و بافت تاریخی آن به خوبی حفظ شد. گردشگرهای بسیاری در فصل‌های مختلف یزد دیدن می‌کنند. این شهر دارای هتل‌ها و اقامتگاه‌های سنتی زیبایی است که از هر نظر تنوع دارند. بافت تاریخی اقامتگاه‌های یزد به تنهایی بخشی از جاذبه‌های این شهر محسوب می‌شود. اغلب اقامتگاه‌های یزد دارای حیاط بزرگ، حوضی قدیمی و دیوارهای خشتی است. هر غروب که روی خشت‌ها را آب می‌ریزند از بوی خاک آب‌خورده سرمست می‌شوید. شما می‌توانید با توجه به نوع سفری که دارید، هتل یا اقامتگاه را در یزد انتخاب کنید. در این مسیر جاباما در کنار شما است.

 

چغازنبیل، معبد کهن

چُغازَنبیل نیایشگاهی باستانی است که ۱۲۵۰ سال پیش از میلاد در تمدن ایلام بنا شد. این اثر، بنای مرکزی محوطه باستانی باقی مانده از مجموعه‌ی ایلامی است که نزدیک شوش در استان خوزستان قرار دارد. چغازنبیل به عنوان اولین اثر تاریخی از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این معبد کهن دارای کتیبه‌ها و آجرنوشته‌هایی است که برای پیدا کردن آنها باید به دقت بنا را بررسی کنید. اگر به سفرهای ماجراجویانه علاقه دارید حتما به چغازنبیل سفر کنید. در این معبد هر کسی می‌تواند کشف و شهود خودش را داشته باشد. برای اقامت در محلی نزدیک به این اثر، می‌توانید هتل‌ها و اقامتگاه‌های شوش و خوزستان را در جاباما مشاهده و رزرو کنید.

 

پاسارگاد یادگار شکوه هخامنشی

پاسارگاد، مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی و کهن به یادگار مانده از دوران هخامنشی است. پاسارگاد پنجمین اثر ثبت شده از میراث جهانی ایران است که در دوران آغاز شکوه امپراتوری هخامنشی ساخته شد. آرامش اطراف پاسارگاد شما را برای مدتی از دنیای امروز جدا می‌کند. تجربه سفر به شیراز برای اغلب گردشگرها تکرار نشدنی است. برای سفر به هر کدام از جاذبه‌های دیدنی ایران زمین از جاباما بهترین سایت اجاره اقامتگاه کمک بگیرید.

 

تخت سلیمان؛ بهشت روی زمین

تخت سلیمان نام منطقه‌ای در آذربایجان غربی است. این منطقه در دوران قبل از اسلام بزرگ‌ترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان بود. اهمیت این منطقه در حدی بوده است که فقط آتشکده آن مخصوصا پادشاهان بوده و شاهان ساسانی برای تاج‌گذاری به این منطقه می‌آمدند. تخت سلیمان در سال ۶۲۴ میلادی و در حمله‌ی رومیان به ایران، تخریب شد. مهم‌ترین بناهای تاریخی منطقه آتشکده و تالارهای دوره ساسانی است. آثار ساسانی دیگری نیز در کوه بلقیس و زندان سلیمان در نزدیکی روستای تخت سلیمان ساخته شده‌است. اما جاذبه‌های تاریخی تنها دیدن‌های این منطقه نیست. اطراف تخت سلیمان دریاچه اسرار‌آمیزی با همین اسم و چشمه‌های آب گرم دیگری در این منطقه وجود دارد که از جاذبه‌های گردشگری به شمار می‌روند. در روستاهای اطراف دریاچه اقامتگاه‌های بومی بسیار زیبایی ساخته شده‌اند که وقتی در آنها ساکنید دشت اطراف شما را احاطه می‌کند.عطر گل‌های وحشی و گیاهان دارویی سراسر منطقه را پر کرده و شما می‌توانید با دست خودتان دمنوش عصر خود را بچینید.

 

گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه سومین گنبد بزرگ جهان است که در شهر سلطانیه در نزدیکی زنجان قرار دارد. گنبد سلطانیه زمانی اولین گنبد بزرگ جهان که الهام بخش ساخت گنبد‌های بسیار دیگری در دنیا شده است به همین دلیل توانست جای خود را در بین میراث ثبت جهانی یونسکو پیدا کند. سفر به این زنجان و شهر سلطانیه برای افرادی که به طبیعت بکر و زیبا با هوای پاک و خنک علاقه دارند، گزینه مناسبی است.

 

شهر سوخته

این منطقه کهن هفدهمین اثر تاریخی ایران در فهرست یونسکو است. قدمت این منطقه به بیش از ۵۰۰۰ ساله می‌رسد. شهر سوخته زمانی به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای جهان شناخته می‌شد. دلیل آن هم معماری‌های بسیار پیشرفته در ساختارهای شهری و انجام جراحی‌های پیشرفته مثل جراحی مغز و استفاده از چشم مصنوعی است. شهر سوخته در حاشیه جاده زابل-زاهدان در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. نخستین باستان‌شناسان حین کاوش در این منطقه سطح وسیعی از خاکستر را مشاهده کرده و نام شهر سوخته را برای آن انتخاب کردند. بازدید از شهر سوخته و موزه آن که در همان نزدیکی قرار دارد به علاقه‌مندان به تاریخ توصیه می‌شود.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول