اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

خبرنگاری؛ عرصه‌ای پرخاطره و پرمخاطره

خبرنگاران در همه شرایط برای سلامتی فکری و آگاهی‌بخشی به جامعه با جدیت تمام در تلاش هستند تا گامی هرچند کوچک در راستای روشن کردن چراغ اطلاع‌رسانی بردارند.

خبرنگاری؛ عرصه‌ای پرخاطره و پرمخاطره

به گزارش خبرگزاری فارس از ممسنی، در شرایطی که ویروس منحوس کرونا در سراسر جهان جولان می دهد و با ما بی رحمانه سر جنگ دارد، تمام جامعه نگران سلامتی خود و خانواده هایشان هستند اما خبرنگاران، خستگی‌ناپذیر و بدون کوچکترین عقب نشینی در این شرایط سخت همیشه در بطن ماجرا حضور پیدا می کنند و به خاطر پاسداری از حقیقت و هدیه اطلاع رسانی به مردم، تمام مشقت های این کار پر پیچ و خم را به جان می خرند.
 
این حرفه فارغ از شیرینی‌هایش، مرارتهای زیادی را به همراه دارد اما عشق و علاقه به آن، برای عاشقانش جرقه ای ایجاد کرده که به دنبال این جرقه، شعله های عشق فروزان شده و خودنمایی می کند.

خبرنگاران چشم بینا و گوش شنوای جامعه و مهمترین رکن اعتماد افزایی بین مردم و مسئولان هستند و قلمشان با جوهر خونشان همیشه به خاطر مردم می نویسد اما در این بین کسی از خستگی و محرومیت آنها نه چیزی می گوید و نه می نویسد!

در هفته خبرنگار که مزین به نام محمود صارمی، شهید عرصه خبر است فرصتی یافتیم تا با تعدادی از خبرنگاران فعال رسانه های شهرستان نخبه پرور ممسنی، گپ و گفتی داشته باشیم.

تربیت خبرنگاران پژوهشگر لازمه هر جامعه است

حمید گنجایش، فعال رسانه و بیشتر می توان گفت خبرنگارِ پژوهشگر، تا خبرنگار خبرنویسی، به واسطه تحقیقات رسانه ای چندین سال به عنوان پژوهشگر رسانه در صدا و سیما مشغول به فعالیت شد و در چند جشنواره بین المللی رسانه مقام برتر را کسب نموده و هم اکنون نیز در مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما، فعالیت های رسانه ای خود را انجام می دهد.  

وی اعتقاد دارد یک خبرنگار ابتدا باید یک پژوهشگر و محقق باشد تا خبرنگار، زیرا هر خبری ممکن است کامل و درست نباشد و انتشار آن خبر بدون تحقیق و پژوهش ممکن است تأثیرات منفی و مخرب روی افکار عمومی و جامعه داشته باشد،  به همین دلیل توصیه وی این است که باید ابتدا خبرنگاران پژوهشگر تربیت کنیم تا خبرنگارانی که تنها به خبرنویسی و خبردهی اکتفا می کنند.

شاخصه‌های خبرنگار موفق از نگاه یک پژوهشگر رسانه

گنجایش معتقد است خبرنگاری که می خواهد در این عرصه موفق باشد و در تراز خبرنگار انقلابی و ملی ظاهر شود باید با در نظر گرفتن چهار شاخصه دین، اخلاق، امید و آگاهی، این رسالت بزرگ را انجام دهد

وی ادامه می دهد: خبرنگار باید نسبت به موضوعات روز محیط زندگی خود حساس باشد و با دغدغه، دقت نظر و کنجکاوی روی موضوعات روز فضای جامعه، تحقیق و پژوهش کرده و بعد خبرنگاری را انجام دهد.  

گنجایش اظهار می کند: از دیگر الزامات کار خبرنگاری، مجهز شدن به سواد رسانه ای و داشتن دانش و معلومات تخصصی رسانه ای است.

در این زمینه مطالعه کتاب‌های دانشگاهی نظریات رسانه و مدیریت رسانه از دیگر پیشنهادات وی به افرادی است که تمایل دارند به عنوان خبرنگار موفق و شاخص عمل کنند.

این خبرنگارِ پژوهشگر معتقد است حضور در عرصه سخت و دشوار خبرنگاری، عشق، انگیزه و نیت و مقصدی الهی را می طلبد تا خبرنگار در این مسیر زود خسته نشود و از ادامه راه منصرف نشود.

ضرورت تشکیل خانه مطبوعات در ممسنی

 خبرنگار صدا و سیما در ممسنی در رابطه با خبرنگاری اظهار داشت: به خبرنگاری نمی توان از دریچه‌ یک شغل نگاه کرد بلکه این کار علاقه ذاتی است که فارغ از شیرینی و خوشی هایش شاید قدم برداشتن در این مسیر پر پیچ و خم، کار هر کسی نباشد.

بهنام کیانی با اشاره به نبود امنیت حرفه ای برای خبرنگاران گفت: نداشتن بیمه و امتیازات خاص که پشتوانه ای برای خبرنگاران است، باعث از بین رفتن امنیت شغلی این حرفه شده و کسانی که شغلی جز خبرنگاری ندارند، نمی توانند روی این کار حساب باز کنند.

وی از کمبود امکانات برای خبرنگاران هم غافل نشد و افزود: اکثر خبرنگاران وسایل و تجهیزات اولیه مورد نیاز این حرفه را در دسترس ندارند و می‌طلبد که مسئولین، خبرنگاران را در این زمینه حمایت کنند.

کیانی افزود: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند با تشکیل خانه مطبوعات و ایجاد وحدت و همدلی بین اصحاب رسانه، حمایت کننده و بازوی محرک آنها باشد که در واقع این حمایت ها مشوق خبرنگاران در این زمینه است.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول