اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

رشد تحقیقات تصویربرداری پیش‌بالینی/ تقویت ارتباط میان محققان داخلی و بین‌المللی تقویت شد

چهارمین سمپوزیوم بین‌المللی کاربرد تصویربرداری در تحقیقات پیش‌بالینی صبح امروز کار خود را آغاز کرد تا ارتباط میان محققان تقویت شود.

رشد تحقیقات تصویربرداری پیش‌بالینی/ تقویت ارتباط میان محققان داخلی و بین‌المللی تقویت شد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این رویداد علمی به مدت 2 روز 20 و 21 مرداد ماه ادامه دارد و در آن برترین متخصصان و محققان حوزه پیش بالینی به روزترین اطلاعات این حوزه را به اشتراک می‌گذارند. چهارمین سمپوزیوم محفلی است برای گرد هم آمدن فعالان این حوزه از داخل و خارج کشور تا آخرین دستاوردها را معرفی کنند.

آزمایشگاه پیش‌بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران این رویداد را برگزار کرده است تا خدمتی برای توسعه فعالیت های در کشور باشد.

 

دانش‌بنیان‌ها پیشرفته‌ترین تجهیزات را ساختند

محمدرضا آی رییس آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این رویداد آنلاین توضیحاتی درباره این مرکز ارائه داد  و گفت: تا قبل از سال 96 محققان برای انجام آزمایش های پیش بالینی خود از سیستم های کلینیکال استفاده می‌کردند و مجبور بودند از خدمات بیمارستان‌ها بهره ببرند. تا اینکه ایده راه اندازی آزمایشگاه مطرح شد.

آی ادامه داد: تحقیقات این حوزه نیازمند تجهیزات پیشرفته وگران قیمت بود که تحریم ها نیز مانعی برای دسترسی به آنها بود. بنابراین با تکیه به نیروی متخصص و دانش بنیان کشور این تجهیزات ایران ساخت و کلیه نیازها در این حوزه تامین شد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سرمایه‌گذاری و به دنبال آن دانشگاه تهران نیز فضا و هزینه راه اندازی را قبول کرد.

وی همچنین بیان کرد: آزمایشگاه برای ارائه خدمات استاندارد و تکرار پذیر به محققان مجوز ایزو 9001 را دریافت کرد. همچنین برای مجوز کار با اشعه را بخش پزشکی هسته ای آزمایشگاه دارد تا محققان برای فعالیت مشکلی نداشته باشند. آزمایشگاه 2 بخش مجزای تصویربرداری و غیر تصویربرداری دارد.

 

508 پروژه ثبت شد

رییس آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تجهیزات موجود در این بخش ها افزود: تجهیزاتی مانند میکروپت، میکرو اسپکت، میکرو سیتی، سیستم دستگاه اپتیکی و آزمایش پردازش تصویر به محققان در بخش تصویر برداری خدمات لازم را برای تحقیقات حوزه دارو و پردازش و کمی سازی داده ها ارائه می‌دهد. همچنین در بخش غیر تصویربرداری نیز آزمایشگاه های شیمی، رادیو شیمی، سلولی، بافت، مولکولی، جراحی حیوانات، نگهداری حیوانات و سرور محاسبات سریع را داریم.

آی به آمار آزمایشگاه نیز اشاره کرد و گفت: از زمان افتتاح تا کنون 3 هزار و 99 بازدید کننده ملی و بین المللی داشتیم. همچنین تعداد 508 پروژه ثبت شده است و در سال 99 با وجود کرونا 222 پروژه انجام شد و خدمات لازم به صورت شبانه روزی در اختیار محققان قرار گرفت.  نگاه ما در ارائه خدمات به محققان نیز ملی است و پژوهشگران از سراسر کشور می توانند از خدمات آزمایشگاه استفاده کنند.

وی همچنین بیان کرد: در حال ایجاد بستری برای یکپارچه سازی هستیم تا ظرفیت های ویژه ای برای تحقیقات در این حوزه ایجاد شود. در این راستا آزمایشگاهی در بوشهر راه اندازی شده است و دانشگاه ایران و اصفهان و شیراز نیز به زودی راه اندازی را انجام می دهند. قطعا در سال های آتی رشد خوبی برای این حوزه خواهیم داشت.

 

تعامل محققان علوم پایه و بالین گسترش یافت

در ادامه احسان شریف معاون پژوهشی آزمایشگاه گفت: تصویربرداری پیش بالینی حوزه ای میان رشته ای است. پس سخنرانان متنوعی از مباحث کامپیوتر تا بالینی را در این رویداد ارائه می دهند. هدف نیز ایجاد تعامل موثر میان متخصصان رشته های مختلف و فعال در این حوزه است.  15 سخنران از داخل و خارج در سمپوزیوم سخنرانی می کنند.

وی درباره اهمیت این حوزه نیز بیان کرد: محققان زیادی در حوزه علوم پایه و بالینی داریم و برای اینکه دارویی از علوم پایه به بالین برسد نیاز به ارتباط این دو حوزه داریم که حوزه پیش بالینی همچون پلی این کار را انجام می دهد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول