اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

دولت چین خواستار خروج سفیر لیتوانی از پکن شد

وزارت خارجه چین به دلیل موافقت لیتوانی با افتتاح دفتر دیپلماتیک تایوان، ضمن فراخواندن سفیر خود از این کشور، خواستار خروج سفیر لیتوانی از پکن شد.

دولت چین خواستار خروج سفیر لیتوانی از پکن شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، موافقت دولت لیتوانی با افتتاح دفتر نمایندگی تایوان در این کشور تحت نام «تایوان» و نه «تایپه»، با واکنش تند دولت چین مواجه شد.

وزارت خارجه چین امروز (سه‌شنبه) ضمن درخواست از لیتوانی برای خارج کردن سفیر خود از پکن، گفت آنها نیز سفیر خود در «ویلنیوس» (پایتخت لیتوانی) را فرامی‌خوانند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، تایوان در ماه جولای اعلام کرده بود که دفتر دیپلماتیکی به‌عنوان سفارتخانه مستقل خود در لیتوانی تحت نام «دفتر نمایندگی تایوان» افتتاح می‌کند و اخیراً نیز دولت این کشور با آن موافقت کرد. این اولین بار است که دولت تایوان با این نام، و نه نام «تایپه» - که نشان‌دهنده عضویت آن در سرزمین چین است - در کشور خارجی دفتر دیپلماتیک افتتاح می‌کند.

پکن نیز که بارها مخالفت خود با چنین اقداماتی را اعلام کرده بود، این بار یک گام فراتر رفته و اختلاف با لیتوانی را به ورطه عملی کشاند.

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است: «موافقت لیتوانی با افتتاح این دفتر تحت نام تایوان، با بی‌اعتنایی به اعتراضات مکرر چین و هشدارها درباره عواقب احتمالی آن انجام شده و حکومت چین را به شدت زیرپا گذاشته است».

این وزارتخانه تاکید کرد: «دولت چین مخالفت قاطع خود با این اقدام را ابراز می‌دارد. چین تصمیم گرفته که سفیر خود را از لیتوانی فرابخواند و از دولت لیتوانی می‌خواهد که سفیر خود را از چین خارج کند».

به نوشته رویترز، پکن همچنین از لیتوانی خواست که هرچه سریعتر این تصمیم اشتباه را اصلاح کرده، درصدد جبران مافات برآید و دیگر در مسیر اشتباه حرکت نکند.

پیش از این نیز دولت لیتوانی اعلام کرده بود که قصد دارد دفتر دیپلماتیک خود را به عنوان سفارتخانه‌ای در کشور تایوان افتتاح کند.

فقط ۱۵ کشور در جهان به‌صورت رسمی با تایوان روابط دیپلماتیک دارند اما بسیار از دولت‌ها دفتر نمایندگی خود در این کشور را تحت عنوان «دفاتر تجاری» اداره می‌کنند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول