اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

11 میلیون نفر نیروی کار قزاقستان تا سال 2050

مرکز توسعه منابع انسانی قزاقستان پیش‌بینی کرد تا سال 2050 جمعیت این کشور به 25.5 میلیون نفر و نیروی کار به 11.4 میلیون نفر افزایش می‌یابد.

11 میلیون نفر نیروی کار قزاقستان تا سال 2050

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، مرکز توسعه منابع انسانی به درخواست وزارت کار و حفاظت اجتماعی قزاقستان پیش بینی جمعیتی بلند مدت این کشور را تا سال  2050 تهیه کرده است.

بر داده‌های آماری و مدل سازی، کارشناسان این مرکز معتقدند که تا سال 2030 میلادی نیروی کاری در این کشور به 9.7 میلیون نفر، تا سال 2040 به 10.7 و تا سال 2050 به 11.4 میلیون نفر می‌رسد.

طبق این پیش بینی تا سال 2030 جمعیت قزاقستان حدود 20.7 میلیون نفر، تا سال 2040 این شاخص تا 22.9 میلیون نفر و تا سال 2050 تا 25.5 میلیون نفر افزایش می‌یابد.

بنابر سخنان «دمیتری شومک اف» مدیر بخش پیش بینی مرکز توسعه منابع کاری، بر اساس این پیش بینی تا سال 2030 میلادی به دلیل نرخ بالای زاد و ولد و افزایش سن جمعیت درصد نیروی کاری نسبت به جمعیت تا 46.7 درصد کاهش می‌یابد.

وی افزود: این بدان معنی است که نقش و فعالیت جمعیت فعال اقتصادی این کشور افزایش خواهد یافت.

کارشناسان این مرکز همچنین در پیش بینی خود به تقویت عدم تعادل منطقه‌ای در جمعیت تا سال 2050 اشاره کردند. بیشتر افزایش تعداد ساکنان در شهرهای بزرگ از جمله «نورسلطان» 2.7 برابر (به 1.9 میلیون نفر)، «آلماتی» 1.8 برابر (1.6 میلیون) و «شیمکنت» 2.4 برابر (1.5 میلیون) پیش بینی می‌شود.

علاوه بر این، بنابر این پیش بینی جمعیت استان «مانغیستائو» دو برابر افزایش (تا 1.4 میلیون نفر)، ترکستان به حجم 500 هزار نفر (تا 2.5 میلیون)، استان آلماتی به میزان 700 هزار نفر (تا 2.8 میلیون تن) افزایش می‌یابد.

با توجه به نرخ باروری، مرگ و میر و مهاجرت فعلی در قزاقستان شرقی، کاراگاندا، کیستانای، قزاقستان شمالی، پاولودار و آکموله کاهش تدریجی جمعیت مشاهده خواهد شد. اما اگر، برای مثال، نرخ زاد و ولد این مناطق با گذشت زمان به میزان قابل توجهی افزایش یابد و مهاجرت کاهش یابد (به دلیل تغییر در ساختار قومی جمعیت و افزایش درآمد واقعی جمعیت)، جمعیت این مناطق ممکن است تثبیت شود.

به طور کلی، پیش بینی جمیعتی بلند مدت تا سال 2050 در شاخص‌هایی مانند کل جمعیت کشور، ترکیب سنی، تفاوت ترکیب سنی بر اساس داده ها تا سال 2050، نابرابری‌های منطقه‌ای، تعداد جمعیت در مناطق، پویایی جمعیتی، تعداد نیروی کاری، ساختار و سن متوسط نیروی کاری، نابرابری منطقه ای تدوین شده است.

در آینده، برنامه ریزی شده است که این پیش بینی بر اساس تغییرات واقعی در شاخص‌های جمعیتی در سال 2021 (با در نظر گرفتن سرشماری جمعیت) تنظیم شود.

در حال حاضر جمعیت قزاقستان 19 میلیون نفر است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول