اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

بایدها و نبایدهای عزاداری ماه محرم در سمنان/ رعایت پروتکل‌ها؛ شرط لازم

با توجه به شیوع کرونا، دستورالعمل‌های برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم ابلاغ شد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شرط لازم برای برپایی این مراسم در استان سمنان است.

بایدها و نبایدهای عزاداری ماه محرم در سمنان/ رعایت پروتکل‌ها؛ شرط لازم

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، این روزها استان سمنان به لحاظ شیوع کروناویروس در وضع بحرانی و نگران‌کننده‌ای قرار گرفته است و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید جدی گرفته شود.

وضع رنگ‌بندی کرونایی شهرستان‌های استان سمنان حاکی از این شرایط نگران‌کننده است و هر روز بر تعداد افراد مبتلا به این بیماری افزوده می‌شود.

با توجه به اینکه در آستانه ماه محرم قرار داریم، برگزاری مراسم عزاداری نیز مستلزم مدیریتی دقیق و قوی است و باید دستورالعمل‌های بهداشتی مو به مو و بر اساس ابلاغیه‌های ارسالی از سوی ستاد ملی کرونا انجام شود.

دستورالعمل برگزاری عزاداری ماه محرم ابلاغ شد

قاسم شریفی، سرپرست دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری سمنان در همین رابطه اظهار کرد: از سوی وزارت کشور، دستورالعمل برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم به استانداری و سازمان تبلیغات اسلامی ابلاغ شد.‌

وی افزود: بر اساس دستورالعمل، مسؤولیت برگزاری برنامه‌های عزاداری و نیز نظارت بر روند برگزاری این برنامه‌ها بر اساس پروتکل‌های بهداشتی به سازمان تبلیغات اسلامی سپرده شده است.

سرپرست دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری سمنان بیان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی استان موظف به تشکیل کارگروه مراسم عزاداری در شهرستان‌های استان است.

شریفی با بیان اینکه در دستورالعمل ارسالی، برنامه‌های عزاداری در دو موقعیت قبل و حین ایام محرم بررسی و ابلاغ شده است، عنوان کرد: لازم است تا ضمن انجام هماهنگی‌های مورد نیاز، اقناع‌سازی و اطلاع‌رسانی لازم به مردم انجام شود.‌

وی با تأکید بر اینکه باید هماهنگی لازم بین مجریان مراسم اعم از هیأت‌ها، مداحان و دیگر دست‌اندرکاران به انجام رسد، گفت: لازم است تا کارگروه مراسم عزاداری نسبت به برگزاری آئین عزاداری در دهه نخست محرم الحرام اقدام کند.‌

سرپرست دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری سمنان بیان کرد: امسال برنامه‌های عزاداری، بدون در نظر گرفتن رنگ‌بندی‌ها و بر اساس ضوابط و مقررات خاص اعلام شده است.‌

شریفی با بیان اینکه برنامه‌های عزاداری در فضای باز، با ظرفیت یک‌سوم انجام می‌شود، گفت: برنامه‌های عزاداری در فضای بسته با ارتفاع ۶ متر با ظرفیت یک‌چهارم برگزار می‌شود.

حداکثر زمان مراسم عزاداری ۲ ساعت است

وی گفت: حداکثر زمان در نظر گرفته شده برای برنامه‌های عزاداری دو ساعت و انجام دسته‌روی و جابه‌جایی هیأت‌ها در شهرها و روستاهای استان ممنوع است.‌

سرپرست دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری سمنان عنوان کرد: انجام تمامی برنامه‌های عزاداری مصوب، تنها با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک امکان‌پذیر است.‌

شریفی تأکید کرد: تشدید نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در شهرهای با وضع خاص و رنگ‌بندی قرمز، مورد انتظار است.‌

وی با بیان اینکه لازم است تا کمیته‌های نظارت استانی و شهرستانی فعال شود، گفت: در محرم امسال برنامه‌ها و مراسم خاص  همچون یوم‌العباس، نخل‌گردانی و آئین شیرخوارگان حسینی در کل کشور برگزار نمی‌شود.

سرپرست دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری سمنان بیان کرد: برگزاری نماز در مساجد بر اساس طرح جامع مدیریت هوشمند و با رعایت سقف ۷۰ نفر در شهرهای قرمز و ۱۰۰ نفر در شهرهای نارنجی با فاصله‌گذاری چهار مترمربع برای هر نفر و در مدت زمان ۳۰ دقیقه قابل انجام است.

شریفی عنوان کرد: اقامه نماز جماعت در شهرهای با رنگ‌بندی زرد در فضای بسته با محدودیت ۴۰ نفر و ۱۰۰ نفر در فضای باز امکان‌پذیر است.‌

وی گفت: انجام هرگونه پذیرایی در جریان مراسم عزاداری ممنوع است و باید نذورات در قالب بسته‌های خشک یا خام ارائه و توزیع شود و برپایی هرگونه ایستگاه صلواتی برای چای و سایر نذورات در تمامی شهرستان‌های استان ممنوع است.

سرپرست دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری سمنان با بیان اینکه توزیع نذورات خاص با برنامه‌ریزی سازمان تبلیغات اسلامی انجام شود، افزود: هیأت‌های مذهبی برای ایجاد موکب‌های سلامت مجاز هستند.

شریفی اظهار کرد: دقت نظر در اجرای دستورالعمل با توجه به اهمیت حفظ سلامت و جلوگیری از شیوع بیماری مورد انتظار است و همه باید کمک و همراهی کنیم تا از دوگانگی‌سازی‌ها پرهیز شود.‌

وی با بیان اینکه به هیچ وجه دوگانگی سلامت و مذهب وجود ندارد، افزود: بر اساس تجربیات سال‌های گذشته، بهترین اقدام در مراعات دستورالعمل‌ها در ایام محرم، رمضان و ... توسط مدیران و اعضای هیأت‌های مذهبی به انجام رسیده که امیدواریم امسال نیز آنها بتوانند نقش الگویی را داشته باشند.

سرپرست دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری سمنان گفت: دهه نخست محرم می‌تواند، به عنوان یک الگوی مناسب برای رعایت پروتکل‌ها در کشور باشد.‌

همیاران سلامت در هیأت‌های مذهبی فعال شوند

جعفر جندقی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان با اشاره به روند شیوع بیماری کرونا در این استان و تأکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در عزاداری ماه محرم، گفت: لازم است تا همیاران سلامت در هیأت‌های مذهبی فعال شوند.‌

وی اضافه کرد: هیچ علائمی از کاهش میزان بیماری کرونا در استان سمنان دیده نمی‌شود و مردم باید مراقبت بیشتری از خود انجام دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان با اشاره به اینکه سویه دلتا به شدت سرایت‌پذیری بالا دارد، عنوان کرد: به علت شیوع این بیماری بسیاری از خانواده‌ها دچار مشکلات روحی و روانی شده‌اند.

حفظ سلامت مردم؛ خط قرمز شرعی

حجت‌الاسلام عباس عبداللهی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان اظهار کرد: از یک ماه پیش جلسات مرتبط با برنامه‌های عزاداری در ماه محرم الحرام‌  در سازمان تبلیغات اسلامی استان آغاز شده و کارگروه مراسم شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه هیأت‌ها و مساجد حفظ سلامت مردم را خط قرمز شرعی خود می‌دانند، عنوان کرد: هیأت‌های مذهبی بیش از سایر اقشار، نسبت به رعایت پروتکل‌ها اهتمام دارند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان تصریح کرد: از برخوردهای دوگانه با هیأت مذهبی با سایر تجمعات گلایه‌مندیم؛ اما هیچ‌گاه این گلایه‌مندی، مانع از تمکین به قانون نشده است.

عبداللهی گفت: به دلیل تجربیات دو ساله زندگی در شرایط کرونا اکثریت مردم‌ فرا گرفته‌اند که چگونه خود را از ابتلا به کرونا حفظ کنند.

وی با بیان اینکه بنای کار ما بر فرهنگ‌سازی است، تأکید کرد: باید جریان‌سازی رسانه‌ای در مراسم‌ محرم انجام شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با اشاره به اینکه ایستگاه‌های صلواتی تبدیل به موکب سلامت خواهند شد، گفت: هرگاه رویکرد تعاملی با مردم را اتخاذ کردیم نتیجه بهتری حاصل شد.

عبداللهی با بیان اینکه هیأت و مساجد یک ظرفیت است برای مقابله با کرونا، گفت: قدرت مسائل روحی و روانی در درمان مشکلات جسمی بسیار مهم است.

ایستگاه‌های صلواتی به موکب‌های سلامت تغییر یابند

عاشوری، نماینده دانشگاه علوم‌ پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود نیز با اشاره به شرایط بحرانی کرونا در این شهرستان، بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این شهرستان تأکید کرد.

وی با بیان اینکه توصیه می‌شود اطعام عزاداران محرم حتما به صورت بیرون‌بر باشد، گفت: باید تلاش شود تا ضمن توجه به ممتوعیت تردد شبانه، برنامه‌های عزاداری حداکثر تا قبل از ساعت ۱۰ شب به‌ پایان برسد.

نماینده دانشگاه علوم‌ پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود گفت: برنامه‌های عزاداری در فضای باز انجام شود و به منظور رعایت دقیق پروتکل‌ها، گشت‌های مشترک راه‌اندازی شود تا برنامه‌های عزاداری مدیریت شود.‌

عاشوری با تأکید بر اینکه توصیه می‌شود، ایستگاه‌های صلواتی به موکب‌های سلامت تغییر وضعیت دهند، گفت: توزیع ماسک در موکب‌های سلامت، حتما به صورت بسته‌بندی صورت گیرد.‌

وضع بحرانی کرونا برای مردم تبیین شود

سیدمجتبی اکرم، مدیر درمان تأمین اجتماعی استان سمنان نیز اظهار کرد: باید صدا و سیما با فرهنگ‌سازی و تصویر‌گری مناسب، شرایط حاد فعلی بیمارستان‌ها را برای مردم پخش کند.

وی تأکید کرد: باید وضع خاص و بحرانی کرونایی فعلی به صورت کاملا نمایان برای مردم‌ مشخص و تبیین شود.

مدیریت درمان تأمین اجتماعی سمنان بیان کرد: برگزاری مراسم روضه‌خوانی خانگی در محیط‌های سربسته موجب شیوع بیشتر کرونا می‌شود.

استفاده از توان بسیج در رعایت دستورالعمل‌ها

نصرتی، نماینده نیروی انتظامی استان سمنان نیز اظهار کرد: مسؤولان هیأت‌ها، نمایندگان خود را به دستگاه‌های ناظر معرفی کنند.

وی با تأکید بر اینکه تشکیل تیم‌های رصد و بازرسی تلفیقی موجب کاهش تنش‌ها می‌شود، گفت: باید از توان نیروی بسیج در ایجاد نظم و رعایت دستورالعمل‌ها استفاده شود.

نماینده نیروی انتظامی استان سمنان عنوان کرد: نیروی انتظامی پوشش لازم در بحث ترافیک، نظم و فضای مجازی را به انجام خواهد رساند.

نصرتی با بیان اینکه از ظرفیت ادمین‌های فضای مجازی در فرهنگ‌سازی عمومی جهت رعایت پروتکل‌ها در برنامه‌های عزاداری محرم استفاده شود، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی، نماینده خود را به نیروی انتظامی معرفی کند.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/س/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول