اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

در چه صورتی روسیه سوئیفت را کنار می‌گذارد؟/ آمریکا و اروپا همه دنیا نیستند

روس‌ها می‌گویند بعید به نظر می‌رسد دسترسی آنها به سوئیفت قطع شود اما در صورتی که این اتفاق بیفتد، مشکل خاصی پیش نیامده و آنها می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

در چه صورتی روسیه سوئیفت را کنار می‌گذارد؟/ آمریکا و اروپا همه دنیا نیستند

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشا تودی، رئیس بانک VTB روسی اعلام کرد که روسیه تنها در صورتی از سامانه سوئیفت جدا خواهد شد که اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه این کشور را افزایش دهد که البته بعید به نظر می‌رسد.

آندری کاستین، مدیرعامل این بانک گفت: من فکر نمی‌کنم که روسیه، سوئیفت را کنار بگذارد مگر اینکه دولت‌های اروپایی بخواهند چنین اقدامات خصمانه‌ای را علیه مسکو در پیش گیرند. باید گفت که حتی آمریکا هم چنین خیالی در سر ندارد. آنها ترجیح می‌دهند دسترسی ما را به نظام دلار قطع کنند و از طریق اعمال تحریم‌های ثانویه علیه بانک‌های اروپایی از همکاری آنها با ما جلوگیری کنند.

کاستین تأکید کرد: روسیه همچنان بخشی از جامعه بین الملل باقی خواهد ماند و نمی‌خواهد خود را از دیگر کشورهای جهان جدا کند، با این حال اگر آمریکا و اروپا بخواهند تنش در روابطشان را با روسیه تشدید کنند، روسیه شرکای ارزشمند دیگری دارد که می‌تواند از طریق همکاری با آنها به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

وی تأکید کرد: ما خواستار روابط خوب با دیگر کشورها هستیم، اما اگر غرب نمی‌خواهد که با ما کار کند، ما با چین، هند و کشورهای آفریقایی کار خواهیم کرد.

کاستین می‌گوید: آمریکا و اروپا همه دنیا نیستند.

موضوع قطع شدن دسترسی روسیه به سوئیفت که مقر اصلی آن بلژیک است نخستین بار در سال 2014 و در پس اعمال نخستین دور تحریم‌ها علیه روسیه از سوی اتحادیه اروپا و در زمان جدا شدن شبه جزیره کریمه از اوکراین و پیوستن به خاک روسیه مطرح شد.

اوایل سال جاری هم حزب مردم اروپا که بیشترین کرسی را در پارلمان اروپایی دارد، خواستار کنار گذاشته شدن روسیه از سوئیفت در صورت حمله به اوکراین شده بود. هفته گذشته نیز ماکسی‌میلیان ترهال، مشاور وزیر دفاع انگلیس، از اتحادیه اروپا خواسته بود تا با هدف جلوگیری از حملات بیشتر روسیه به اوکراین اقداماتی را در پیش گیرند.

وی در نشریه پلیتیکو نسبت به تبعات افزایش صادرات گاز روسیه به اروپا هشدار داد.

رئیس بانک VTB می‌گوید:‌ دلیلی ندارد که شاهد اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه باشیم.

کاستین می‌گوید: تحریم‌ها مؤثر نیستند و اثر معکوس دارند و چیزی را حل نمی‌کنند. مناقشات سیاسی از طریق اعمال تحریم‌های اقتصادی قابل حل نیستند و باید مذاکره کرد. در ماه می سال جاری سوئیفت اعلام کرد که به همکاری با روسیه به شکل عادی ادامه خواهد داد و فعلا هیچ خطری در قبال قطع شدن دسترسی روسها به سامانه سوئیفت وجود ندارد.

روسیه از آن سال تلاش کرده تا یک سامانه جایگزین سوئیفت ایجاد کند و در این زمینه تقریبا موفق عمل کرده و گفته می‌شود نه تنها حالا بسیاری از شرکت‌ها و موسسات مالی روس به این سامانه جدید و بومی که جایگزین سوئیفت است متصل شده‌اند، بلکه چینی‌ها هم برای متصل شدن به این سامانه پیشقدم شدند.

نام این سامانه جدید SPFS است که از سوی بانک مرکزی روسیه ایجاد شده است. نخستین تراکنش در بستر SPFS در دسامبر سال 2017 انجام شد و تا مارس سال 2018 تعداد موسسات مالی متصل به این شبکه که بیشتر آنها بانک بودند به بالای 400 عدد رسید.

در اوایل کار این سامانه در مقایسه با سوئیفت هزینه‌های بیشتری داشت اما در سال 2018 هزینه‌های استفاده از آن به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

گفته می‌شود که دولت روسیه در تلاش است در کنار دولت چین شرایط را برای اتصال موسسات مالی ترکیه و ایران به SPFS فراهم کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول