اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

خداحافظی واعظی و جهانگیری از دولت/ پایان کار دو عضو فوق العاده اثر گذار بر تصمیمات روحانی

با معرفی اسماعیلی و مخبر به عنوان رئیس دفتر و معاون اول رئیس‌ دولت سیزدهم، واعظی و جهانگیری با پاستور خداحافظی کردند.

خداحافظی واعظی و جهانگیری از دولت/ پایان کار دو عضو فوق العاده اثر گذار بر تصمیمات روحانی

 به گزارش خبرگزاری فارس؛ یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ با انتصاب محمد مخبر به معاون اولی و غلامحسین اسماعیلی به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور اسحاق جهانگیری و محمود واعظی از پاستور خداحافظی کردند.

اسحاق جهانگیری ۸ سال معاون اول رئیس جمهور بود و در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ هم وظیفه پوششی بودن را برای روحانی ایفا کرد. هر چند در دولت دوازدهم با حضور واعظی در نهاد ریاست جمهوری آن تاثیر گذشته را بر روی حسن روحانی نداشت و حتی در سخنانی بیان داشت که توانایی برکناری منشی خود را هم ندارد اما از او همیشه به عنوان یکی از پرنفوذ ترین مردان دولت یاد شده است.

 

 

جهانگیری و دلار ۴۲۰۰ تومانی‌اش

شهرت جهانگیری در دولت حسن روحانی به دلار ۴۲۰۰ تومانی یا دلار جهانگیری معروف است. معاون اول حسن روحانی ۲۰ فروردین ۹۷ پس از جلسه فوق العاده ستاد اقتصادی دولت در قاب تلویزیون ظاهر و تاکید کرد: «دولت مصمم است به مردم اطمینان دهد که قادر است اقتصاد کشور را باثبات، بااطمینان و قابل پیش‌بینی اداره کند، به همین دلیل تصمیم گرفتیم که  نرخ دلار از فردا(سه شنبه) برای تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیازهای قانونی و اداری آنان ، نیازهای خدماتی مسافران، دانشجویان، محققین و دانشمندانی که برای کارهای تحقیقاتی خودشان به ارز نیاز دارند، ۴ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود و با این عدد و رقم ارز به همه نیازهای کشور از طریق بانک مرکزی و صرافی‌ها و بانک‌های تحت کنترل بانک مرکزی ارز پاسخ داده خواهد شد».

در تاثیرگذاری جهانگیری همین بس که عبدالناصر همتی رئیس پیشین بانک مرکزی در مورد دلار جهانگیری گفت: «با ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدا مخالف بودم و آن را سرآغاز رانت می‌دانستم و به همین دلیل اسامی آن کسانی که از این ارز استفاده کرده بودند را به طور شفاف اعلام کردم». اما علی رغم انتقادات بسیار به دلار ۴۲۰۰ تومانی، هیچگاه دولت نسبت به حذف این نوع ارز اقدامی نکرد.

 

وعده‌های پوچ معاون اول روحانی

یکی دیگر از خاطرات مردم ایران در این ۸ سال گذشته با جهانگیری مربوط به وعده‌های پوچ وی می شود. معاون اول دولت تدبیر و امید وعده‌های بسیاری در سال‌های اخیر داد. ادعاهایی چون «آثار مثبت سیاست‌های اقتصادی دولت بر وضعیت معیشت مردم از سال بعد مشاهده خواهد شد»،
« در سال آینده بخش قابل‌توجهی از موانع تولید برطرف خواهد شد»، «سال ۹۵ یکی از بهترین سال‌های رونق اقتصادی خواهد بود»، «در سال ۹۶ باید برای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال تلاش کنیم»، «از اوایل سال ۹۷ با رویکرد جدیدی به موضوع مفاسد وارد خواهم شود»، «فقر مطلق در این دولت از بین می‌رود»، « ما چرخ اقتصاد را به حرکت درآوردیم».

در آنسوی پاستور نیز محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در دولت دوازدهم حضور بسیار تاثیر گذاری بر روحانی داشت. بسیاری از کارشناسان معتقدند حضور واعظی در پاستور فراتر از یک رئیس دفتر بود به نوعی بخشی از ادراه کشور با وی بوده است.

واعظی مرد در سایه دولت تدبیر

روزنامه آفتاب یزد نزدیک به دولت روحانی در مورد واعظی می‌نویسد:« از روزی که واعظی جای نهاوندیان در پاستور را گرفت تا به حال، روزی نیست که خبری از برخوردها و دخالت‌ها‌ی تعیین کننده وی به گوش نرسد و اما آن گونه که با مراجعه به اخبار و رویدادهای دولت یازدهم به دست می‌آید؛ با توجه به گرایش اصولگرایانه وی، این گونه رفتارهای واعظی چندان هم عجیب و جدید نیست!».

 

نکته بسیار مهم در مدیریت دفتر رئیس جمهور توسط واعظی قطع ارتباط وزرا با رئیس جمهور بود. سید محمد بطحایی وزیر سابق آموزش پرورش درباره ماجرای استعفایش از دولت روحانی گفت: «من صبح استعفا را نوشتم و بعد از ظهر بدون اینکه پرسیده شود که تو چه مرگت است، آیا سرت به سنگ خورده که می خواهی از ورات استعفا بدهی و به مجلس بروی و .. و بدون اینکه دلیل این مسئله پرسیده شود با استعفا موافقت شد... وقتی می‌بینم رئیس جمهور به من ۵ دقیقه وقت نمی‌دهد، حق بدهید که به من بربخورد».

رئیس دفتر پر حاشیه

احمد توکلی در مطلبی به موضوع عدم دسترسی وزرا به رئیس جمهور اشاره کرده وبیان داشت که «مدتی پیش یکی ازمشاورین آقای رییس جمهور را به جهت طرحی که در حال اجرا بود، دیدم و توصیه کردم که برای رفع مشکلات و کاهش انتقادات، اشکالاتی که در اجرای طرح وجود دارد را به رییس جمهور منتقل کنید اما در کمال تعجب پاسخی که شنیدم این بود: رییس جمهور به ما وقت ملاقات نمی دهد. مدتی پیش هم یکی از وزرای مهم دولت می‌گفت که برای کارهایم در حاشیه جلسه هیئت دولت با رئیس‌جمهور مسائلم را مطرح می‌کنم، چون رئیس جمهور به ما وقت دیدار نمی‌دهد.»

عزت الله ضرغامی، رئیس اسبق صداوسیما نیز در گفت‌وگویی در مورد عدم دسترسی وزرای دولت به رئیس جمهور می گوید:«وزرای آقای روحانی هم نمی توانند ایشان را ببینند! اگر همین امروز، آقای روحانی به من بگوید، می خواهم نظراتت را درباره برخی موضوعات بدانم، قبول می کنم اما به نظرم بهتر است به وزرایش وقت بدهد؛ چون وزرا حرف های زیادی دارند.»

 

 «در دفتر رئیس‌جمهور درباره انتصابات بعد از کابینه، تمرکزی شکل گرفته که من تقریبا در جریان آن‌ها نیستم.» این بخشی ا مصاحبه جهانگیری با روزنامه شرق بود که به صراحت نسبت به اختیارات ویژه واعظی تمرکز دارد.

بهرحال روز دوشنبه داستان جهانگیری و واعظی به پایان رسید و دو مرد فوق العاده تاثیرگذار بر تصمیمات روحانی با پاستور وداع کردند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول