اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

مهم‌ترین مطالبات عاشورایی مردم در «فارس‌من»؛ مُحرم آمده شهر را سیاه‌پوش کنید!

در آستانه محرم سیدالشهدا(ع) مطالبات فراوانی از جانب مردم برای مراعات پروتکل‌های بهداشتی و فراهم شدن زمینه سفر به عتبات ثبت شده. این گزارش مرور آنهاست.

مهم‌ترین مطالبات عاشورایی مردم در «فارس‌من»؛ مُحرم آمده شهر را سیاه‌پوش کنید!

گروه فارس من خبرگزاری فارس؛ مُحرم رسید. ماه ماتم و عزای سیدالشهدا(ع). خیلی‌ها کُل سال را در انتظار همین یک دهه شماره می‌کنند. اصلاً برگزاری هیآت و دسته‌های سوگواری از قرن‌ها قبل رسم بوده میان ایرانیان. شیوع کرونا اما همه زندگی را از گرفت. توفیقات زیادی سلب شد. مردم اما معتقدند می‌توان با مراعات سفت‌وسخت پروتکل‌های بهداشتی، مجالس عاشورایی را اقامه کرد. پیشنهادات زیادی در این‌باره در «فارس‌من» ثبت شد. این گزارش مرور آنهاست.

 

اول| برگزاری مراسم عزاداری با مراعات سفت‌وسخت پروتکل‌های بهداشتی

آدم‌کُش میکروسکپی نشان داده دست‌بردار نیست. باگذشت نزدیک به دو سال از شروع همه‌گیری، کرونا هم‌چنان گرد و خاک می‌کند. حالا بویژه در روزهای اوج پنجمین موج بیماری. روزانه صدها تَن از نازنین عزیزان‌مان در اثر همین نکبت خانمان‌سوز از دست می‌روند. چاره‌ای نیست؛ باید سفت‌وسخت مراعات کرد. اگر مراعات پروتکل‌های بهداشتی دوباره مانند گذشته افزایش نیابد، امیدی به خاموشی شعله‌های این آتش نیست.

موضوعی که دقیقاً دغدغه مخاطبان «فارس من» نیز هست. آنها هم با تأسیس یک پویش اعلام کردند باید مراسم‌های عزاداری را اما با مراعات ویژه دستورالعمل‌های وزارت بهداشت برگزار کرد. حفظ فاصله اجتماعی، استفاده سخت‌گیرانه از ماسک‌های تنفسی و البته به‌کارگیری مداوم ضدعفونی‌کننده‌ها. مجلس عزای سالار شهیدان(ع) باید مصداق کاملی از مراعات شیوه‌نامه‌های بهداشتی و جهاد علیه این نکبت بیماری‌زا باشد.

 

هشدار کارشناسان جدی است؛ توصیه عمیق ائمه هدی(ع) و مراجع تقلید هم حفاظت ویژه از جان انسان‌ها است. مبادا این‌که بی‌مبالاتی در برگزاری مراسم‌های سیدالشهدا(ع) زمینه‌ساز گسترش بیماری شود. البته که می‌توان مُحرم امسال هم برای مصیبت کربلا عزاداری کرد؛ هم دستورالعمل‌های بهداشتی را سفت‌وسخت به اجرا گذاشت؛ هم از شخص قمر بنی‌هاشم خواست هرچه سریع‌تر موجبات برچیده شدن بساط کرونا را فراهم کند. انشالله.

 

دوم| محرم رسیده؛ شهر را سیه‌پوش کنید

برگزاری مراسمات عزا حالا که مانند قبل میسر نیست، فضای شهر باید عاشورایی شود. طبیعتاً خیلی‌ها بدلیل مراعات پروتکل‌های بهداشتی توفیق حضور در مجالس سیدالشهدا(ع) را از دست خواهند داد. دل‌های آنان ولی بیشتر کربلا است. اصلاً این دهه ایرانی‌ها ناخودآگاه عزادارند. این ماتم مبارک از شیرخوارگی با آنها است. برای همین انتظار دارند همزمان چهره شهر نیز با بیرق و علامات عزا، سیاه‌پوش شود.

کمپین عاشورایی دیگر مخاطبان فارس من در این‌باره است. آن‌هم در شرایطی که سنوات گذشته متأسفانه شهرداری و شورای شهر تهران برای سیاه‌پوش کردن شهر کم‌کاری کردند: «ما از حدود ۲۰ روز مانده به شروع ماه محرم از شهرداری‌ها انتظار داریم تا چهره شهر را با سیاهپوش کردن و آیین‌های حسینی برای ماه محرم آماده‌سازی کنند و بهانه‌‌هایی از جمله کمبود پارچه مشکی قابل قبول نخواهد بود.»

 

حال‌وهوای عاشورایی مایه برکت است. همین سیاه‌ پوشیدن‌ها، همین علامات عزا رزق یک‌ساله ما است. خدا کند خدا به مبارکی همین اشک‌ها، سایه شوم بیماری را از ایران و ایرانی جدا کند.

 

سوم| ترویج فریضتین در ماه محرم با اقتدا به سیدالشهدا(ع)

اصلاً امام حسین(ع) برای همین قیام کرد؛ وقتی می‌فرمود من برای اصلاح اُمت جَدم، و احیای امر به معروف و نهی از منکر خروج کردم. دهه عاشورا برای همین بهترین فرصت جهت بازخوانی همین فریضه‌ها است. فریضه‌هایی که اساساً انگیزه شکل‌گیری این حماسه بود. فرهنگی که اگر در میان جامعه ایرانی وجود داشت، گرفتاری‌ها و مفاسد به مراتب کاهش می‌یافت. مخاطبان زیادی در این راستا خواستار ترویج ماجرا هستند.

هزاران نفر از مخاطبان «فارس من» پویشی در همین راستا تأسیس کردند. پویشی که از مسؤلین می‌خواهد برنامه‌سازی در راستای احیای فرهنگ فریضتین را در دستور کار قرار دهند: «طبق مطالعات انجام‌شده، تَرک این دو فریضه، علل متعددی دارد که در این مرقومه مجال پرداختن به همه آنها نیست. اما از اصلی‌ترین علل ترک آن، «نبود آموزش‌‌‌‌های کامل و صحیح» در این مورد است، تا مومنین بتوانند این دو فریضه را از پایه، صحیح و بطور کامل آموزش ببینند.»

 

این مخاطبان هم‌چنین از فارس هم برای ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر انتظاراتی دارند: «ما از بخش فرهنگ و رسانه خبرگزاری فارس به طور خیلی جدی درخواست داریم تا در این امر مهم پیش قدم شده و به مناسبت ماه محرم، که شروع آن با دهه امر به معروف و نهی از منکر است، یک برنامه ۳٠ قسمتی با عنوان «آموزش صحیح امر به معروف و نهی از منکر» تهیه کنند.»

 

تکلیف روشن است؛ آنچنان که امام باقر(ع) فرمود ثواب تمام کارهای خیر مقابل فریضتین مانند قطره در برابر دریا است. حتماً مطالبه به‌جایی است. آن هم در شروع ماه محرم. ماهی که الحق طلیعه‌دار فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر است. مطالبه شما روی چشمان ما است؛ موضوع به گروه مربوطه در خبرگزاری ارجاع شد. تلاش برای پیگیری آن در اولویت دوستان است. اخبار تکمیلی را در فارس دنبال کنید.

 

چهارم| بی‌تاب زیارت کربلا هستیم!

توفیق نشد؛ اربعین سال گذشته همین نکبت لعنتی پیاده‌روی نجف تا کربلا را از ایرانیان گرفت. اوضاع همه‌گیری البته امسال هم چندان مناسب نیست. کاهش استفاده از پروتکل‌های بهداشتی دوباره شعله‌های اتش بیماری را روانه آسمان‌ها کرده. مردم اما بی‌تابند؛ بی‌تاب زیارت آن صحن و سرا. امیدوارند؛ به این‌که شاید با تکمیل برنامه ملی واکسیناسیون امکان سفر به عتبات عالیات دوباره فراهم شود.

مطالبات متواتری در این‌باره در «فارس من» به ثبت رسید. مطالباتی که نشان می‌دهد تا چه اندازه این آرزوی زیارت برای ایرانی‌ها حسرت‌آفرین شده است. مثلاً این پویش که از مسؤلین می‌خواهد با فراهم آوردن مقدمات، زمینه‌ساز اعزام دوباره کاروان‌های ایرانی شوند. یا این پویش که صراحتاً می‌نویسد: «فقط کربلا می‌تونه حال دلمو خوب بکنه!» و از مسؤلین خواسته اگر امکان سفر فراهم نشد، باقی مرزهای مسافری هم مسدود شود.

 

این پویش هم بالغ بر ۵۰۰۰ مرتبه امضا شده است: «اینجانبان امضاءکنندگان ذیل تقاضا داریم که مرز عراق در ایام ماه محرم و صفر همچون مرزهای کشورهای دیگر باز شود. چرا که در سال ۱۳۹۹ در ایام محرم و اربعین با حضور میلیونی در عاشورا و اربعین، بیماری کرونا در کربلا و نجف صفر گردید. لذا از تمام مراجع مربوطه و تمام ارگان‌های مربوطه تقاضامند به بازگشایی مرز کربلا هستیم.»

 

پنجم| ویژه‌برنامه‌های عاشورایی در صداوسیما ساخته شود

مراعات پروتکل‌های بهداشتی طبیعتاً امکان حضور بسیاری از مشتاقان را در هیآت مذهبی محدود خواهد کرد. چاره‌ای نیست؛ اگر بنا است هم سوگواره برگزار شود، هم جلوی شیوع بیماری را گرفت. خیلی‌ها احتمالاً امسال هم ترجیح می‌دهند در شبکه‌های اجتماعی یا با تماشای رادیو-تلویزیون برای سیدالشهدا(ع) عزاداری کنند. البته که انتظارات برای همین از مسؤلین رسانه ملی بالا است. برای تولید محتوا.

کمپینی در همین رابطه در «فارس من» به ثبت رسید. کمپینی که از مسؤلان صداوسیما می‌خواست برای تولید محتوا ویژه ایام عاشورا خاصه برای آنها که سربند مراعات پروتکل‌های بهداشتی توفیق حضور در هیآت عزاداری را از دست دادند، دست به کار شوند: «با توجه به اینکه چند روز تا محرم بیشتر نمانده است لذا برای تأسیس شبکه تلویزیونی مناسبتی محرم و رادیو محرم برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.»

 

همه باید تلاش کنند؛ اوضاع اصلاً امسال عادی نیست. مرگ روزانه صدها تن از هموطنان ناشی از همین بی‌مبالاتی‌ها است. البته که هیأتی‌ها سال گذشته نیز نشان دادند مناسب‌ترین الگو برای مراعات پروتکل‌های بهداشتی هستند. امید که همین عزاداری‌ها، همین اشک و ماتم‌ها دوباره موجبات جلب رحمت پروردگار را فراهم کند. امید که به برکت سیدالشهدا(ع) بساط بیماری هم از ایران و تمام جهان برچیده شود.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول