اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

فارس من|امکان تاسیس بیمارستان در شهر کشاورز وجود ندارد

باتوجه به فاصله شهر کشاورز از ۲ شهر میاندوآب و شاهین‌دژ که با هرکدام ۳۰ کیلومتر می‌باشد و جمعیت آن بخش، و با توجه به سطح بندی خدمات، در حال حاضر امکان تاسیس بیمارستان در آن شهر وجود ندارد.

فارس من|امکان تاسیس بیمارستان در شهر کشاورز وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، مخاطبان خبرگزاری فارس سوژه‌ای تحت عنوان نبود بیمارستان در شهر کشاورز ثبت کرده‌اند و از خبرنگار فارس درخواست پیگیری این مشکل را داشتند، در این راستا خبرنگار فارس پیگیر موضوع بوده و مراتب امر را به اطلاع مراجع مربوطه رساند.

در این میان روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی با توجه به پیگیری خبرنگار فارس جوابیه‌ای در این خصوص ارسال کرده است که در ادامه می‌خوانیم.

در این جوابیه آمده است از نظر سطح بندی خدمات برای شهرستان شاهین‌دژ تا سال ۱۴۰۴ تعداد ۱۵۰ تخت پیش‌بینی شده که درحال حاضر بیمارستان شهید راثی ۱۰۶ تخت فعال دارد و با توسعه این بیمارستان  به زودی ۳۸ تخت نیز افزوده خواهد شد.

با توجه به فاصله شهر کشاورز از ۲ شهر میاندوآب و شاهین‌دژ که با هرکدام ۳۰ کیلومتر می‌باشد و جمعیت آن بخش و با توجه به سطح بندی خدمات، در حال حاضر امکان تاسیس بیمارستان در آن شهر وجود ندارد.

علاوه بر این، در خصوص واحد تسهیلات زایمانی شهر کشاورز موارد زیر را به اطلاع می‌رساند: با توجه به بررسی‌های انجام شده و شاخص‌های بهداشتی مرکز مذکور در ۱۰ سال اخیر هیچ یک از مادران باردار برای انجام زایمان به تسهیلات زایمانی مراجعه نکرده‌اند و ۱۰۰ درصد زایمانها در بیمارستان انجام گرفته است که نشان دهنده آگاهی مردم منطقه و مادران باردار از فواید زایمان ایمن در بیمارستان و دسترسی مناسب جمعیت می باشد.

بنابراین واحد مذکور تعطیل شده است و با توجه به اجرای برنامه پزشک خانواده، حضور پزشک و ماما در مرکز، تمام مراقبت‌های دوران بارداری و پس از زایمان و مامایی در این مرکز انجام می‌شود.

در خصوص واحد دهان و دندان مرکز کشاورز، علی رغم ابلاغ محدودیتهای ارایه خدمت دندانپزشکی در طول اپیدمی کرونا در سال ۱۴۰۰ توسط وزارت متبوع، تعداد ۱۵۰ خدمت درمانی برای ۱۱۲ نفر انجام و ۱۰۷ نفر نیز مورد معاینه و آموزش بهداشت قرار گرفته اند.

شایان ذکر است بسته خدمات بهداشت دهان و دندان شامل معاینه و کشیدن دندان غیر قابل نگهداری، فیشور سیلانت دندان کودکان ۶ تا ۹ سال، ترمیم‌های بدون نیاز به عصب کشی و جرم‌گیری و برساژ است که در ایام کرونا ارایه خدمات صرفا محدود به اقدامات اورژانسی شده است.

 با توجه به اینکه آزمایشگاه‌های تشخیص مولکولی جزو آزمایشگاههای تخصصی بوده و ایجاد آن نیازمند تامین منابع مالی و نیروی متخصص می‌باشد بنابراین راه اندازی آن در همه مناطق امکان پذیر نمی باشد.

در این راستا براساس برنامه‌ریزی  انجام شده نمونه‌گیری و ارجاع سریع به چهار آزمایشگاه مولکولی استان در تمام  مراکز استان صورت گرفته و حداکثر ظرف ۷۲ ساعت نسبت به انجام آزمایش و ارایه نتیجه از طریق سامانه اقدام  می‌کنند علاوه بر این نظر به اهمیت نتایج مثبت کرونا، موارد مثبت از طریق تلفنی در اسرع وقت اطلاع رسانی و پیگیری لازم انجام می‌شود.

پروژه احداث ساختمان جدید مرکز جزو اولویتهای مصوب دانشگاه بوده که در صورت تامین منابع مالی احداث خواهد شد و در این خصوص مراتب توسط معاونت محترم توسعه مدیریت و منابع دانشگاه دردست پیگیری قرار دارد. 

 داروخانه مرکز در چهار چوب برنامه پزشک خانواده جهت ارایه خدمات مطلوبتر به بخش خصوصی واگذار شده است و براساس ضوابط ۴۳۶ قلم دارویی مصوب را در صورت نیاز به مراجعین ارایه می‌نماید.

درحال حاضر مرکز خدمات جامع سلامت شبانه روزی کشاورز در سه شیفت کاری و به صورت ۲۴ ساعته در حال ارایه خدمت به مراجعین است و همچنین پایگاه اورژانس ۱۱۵ در ورودی شهر کشاورز  مستقر بوده و  آماده انتقال موارد اورژانسی به بیمارستان است و علاوه بر این، واحدهای آزمایشگاه، داروخانه و دندانپزشکی مرکز نیز  فعال و در حال ارایه خدمات در چهار چوب وظایف مصوب است.

در حال حاضر بخشی از نیروهای مرکز کشاورز بومی شهر کشاورز هستند و با توجه به کمبود نیروهای متخصص در شهر کشاورز، تامین نیروهای تخصصی نظیر پزشک، دندانپزشک و سایر نیروهای فنی صرفا از محل  طرح نیروی انسانی امکان‌پذیر می‌باشد.

لازم به ذکر است در زمان استخدام و به کارگیری نیروهای مورد نیاز اولویت با نیروهای بومی هر منطقه بوده و در صورت عدم وجود نیروی بومی، به کارگیری نیروی غیر بومی انجام می‌شود.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول