اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

تجاری‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی/ همت بلند دانش‌بنیان‌ها‌ برای حل مشکلات کم آبی

گسترش فناوری‌های حوزه آب و خشکسالی یکی از حوزه‌های اولویت‌دار و مهم معاونت علمی است. این هدف را با استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها محقق خواهد کرد.

تجاری‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی/ همت بلند دانش‌بنیان‌ها‌ برای حل مشکلات کم آبی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دیدن فیلم کودک زابلی در روزهای گرم تابستان که با گریه و دردمندانه می‌خواهد فکری برای بی‌آبی این منطقه و وضعیت هشداردهنده شهرهای جنوبی و شرقی کشور کنند؛ آه از نهاد همگان برآورد و بلافاصله تشکل‌های مردمی و دولتی برای رفع این معضل تشکیل شد. هرچند که این اقدامات ضرب‌العجل‌گونه و پرشتاب می‌تواند مرهمی موقتی و کوتاه برای این گونه مشکلات باشد؛ اما راه چاره نیست.

ایران را کشوری خشک و محصور شده در کمربندی خشک کره زمین می‌دانیم اما این معضل همیشگی راه‌کارهایی دارد و می‌توان با اتخاذ تصمیماتی درست و فناورانه اقدام به مدیریت آن کرد و از دل این تهدید پیش آمده برای کشور فرصتی بی نظیر و ظرفیتی دانشی بیرون کشید. استفاده از توان فناوران و دانشمندانی که در شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، آمادگی کاملی دارند تا با نوآوری‌ها و ظرفیت‌های خود به این مشکلات پاسخی ماندگار دهند؛ یکی از این ظرفیت‌های موجود در کشور است.

بر همین اساس نیز کارگروه تخصصی توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درصدد برآمده است تا با افزایش سهم تولید محصولات دانش‌بنیان و خدمات مبتنی بر دانش و فناوری داخلی، این تلاش‌ها را در کشور کاربردی‌تر کند.

اقداماتی که به تجاری‌سازی ایده‌ها و به کارگیری آنها در حل معضل خشکسالی و کمبود آب در کشور کمک می‌کند و راهی اساسی و مرهمی ماندگار بر زخمی است که می‌تواند نسل آینده کشور را با مخاطرات جدی روبرو کند.

این کار در کنار کاربردی کردن و تجاری‌سازی نتایج حاصل از پژوهش‌های مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی قرار می‌گیرد تا پیوندی عمیق میان صنعت، دانشگاه و فناوران شکل گیرد و کشور از عوائد آن بهره‌مند شود.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول