اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

همدان پایلوت طرح سیستم ارجاع در صندوق بیمه سلامت همگانی/تسویه مطالبات دانشگاه علوم پزشکی

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان از آغاز اجرای طرح سیستم ارجاع به پزشک خانواده در صندوق بیمه سلامت همگانی خبر داد.

همدان پایلوت طرح سیستم ارجاع در صندوق بیمه سلامت همگانی/تسویه مطالبات دانشگاه علوم پزشکی

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، سعید فرجی بعد از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت «روز خبرنگار» اظهار کرد: هر شغلی ویژگی خاصی دارد و همه شغل‌ها ارزشمند هستند و جمع آنها جامعه را به توسعه سوق می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه خبرنگار در افزایش آگاهی و اندیشه مردم نقش مهم دارد گفت: نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و آگاهی مردم در حوزه بیمه سلامت بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان خاطرنشان کرد: اهالی رسانه می‌توانند درخواست‌ها، نیازها و مشکلات مردم را به ما منتقل کنند و ما نیز در حد امکان برای تحقق و رفع آنها تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه طرح تحول نظام سلامت از رویکردهای مهم دولت آقای روحانی بود که در سال‌های اولیه رضایتمندی زیادی را از سوی مردم کسب کرد و بیمارستان‌ها را تحول بخشید افزود: در آخرین سال‌های دولت آقای روحانی موضوع دولت الکترونیک مطرح شد که جزو برنامه ششم توسعه بود.

فرجی با اشاره به اینکه تحول اساسی در حوزه بیمه سلامت نیز الکترونیکی شدن خدمات است که امیدوارم به سمت پرونده الکترونیک سلامت برویم گفت: در این راستا هر یک از شهروندان در هر شهری به مراکز درمانی مراجعه کنند می‌توانند با اطلاعات موجود در سامانه خدمات دریافت کنند.

وی با بیان اینکه طبق قانون اجرای پرونده الکترونیک سلامت برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است عنوان کرد: طبق قانون برنامه ششم توسعه تا پایان سال ۹۸ باید پرونده الکترونیک را اجرایی می‌شد که متاسفانه دلایل متعددی مانع تحقق آن شد.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به اینکه بخشی از موضوعات الکترونیک به عهده بیمه‌ها بود که قرار بود پرداختی‌ها طبق قانون ۶ ماه بعد از استقرار پرونده الکترونیک سلامت، به صورت الکترونیکی اتفاق افتد افزود: موضوع نسخه نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک بخشی از این طرح بود که به مرور اجرایی شد.

۲۰۴ هزار نفر عضو صندوق بیمه سلامت همگانی

وی با بیان اینکه بعد از طرح تحول نظام سلامت، در سال ۹۵ سازمان بیمه سلامت بیشترین بیمه شده را به خود اختصاص داد که قریب به ۲۸۰ هزار نفر در صندوق بیمه سلامت همگانی عضویت یافتند گفت: در سال اول قریب به ۱۹۳ هزار نفر در استان همدان زیرپوشش بیمه سلامت همگانی قرار گرفتند که در حال حاضر بالغ بر ۲۰۴ هزار نفر در این صندوق عضویت دارند.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به اینکه بیمه‌شدگان صندوق همگانی از سال ۹۳ تاکنون خدمات بیمه سلامت را رایگان دریافت می‌کنند افزود: بیمه‌شدگان این صندوق هرگونه مراجعه به بخش دولتی و دانشگاهی و بستری‌‌هایی داشته باشند مانند سایر صندوق‌ها خدمات دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در مقطعی و آن هم در سال ۹۶ مراجعات این بیمه‌شدگان به بخش خصوصی محدود شد اما در این سالها خدمات خوبی به آنها ارائه شده است گفت: تقریبا در قالب ۸۰ میلیارد تومان به آنها که عمدتا اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند به صورت ویژه و یارانه‌ای خدمات ارائه شده است.

تسویه مطالبات دانشگاه علوم پزشکی همدان 

فرجی با تاکید به اینکه هزینه سالانه صندوق همگانی در سال ۹۵، ۶۵ میلیارد تومان بود که در این سالها تقریبا ۸۰ میلیارد تومان شده است گفت: هیچگاه سابقه نداشته که پرداخت‌های بیمه سلامت به روز باشد و تقریبا دو ماه است تمام طلب دانشگاه علوم پزشکی تسویه شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از کار به دلیل اجرای طرح نسخ الکترونیک بوده است و همکاران در سازمان به فکر این بودند در دانشگاه علوم پزشکی دغدغه طلب‌ها نباشد و تنها رسیدگی به بیمار باشد افزود: در تاریخ پرداختی سازمان بیمه سلامت، اولین سالی بوده که اواخر خردادماه مطالبات سال قبل را تسویه کردیم.

مدیرکل بیمه سلامت همدان با اشاره به اینکه به دلیل همکاری با دانشگاه علوم پزشکی و پیگیری‌های صورت گرفته همدان جزو ۱۰ دانشگاهی بود که در مرحله اول، مطالبات سال ۹۹ آن تسویه شد خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای نخستین بار است که مطالبات فروردین ماه دانشگاه علوم پزشکی را پرداخت کردیم و از لحاظ مالی مشکلی نبوده و می‌توان گفت در یک ماه اخیر به دنبال سندهایی بودیم که تسویه شود و این بی‌سابقه است.

 وی با بیان اینکه در پرداخت مطالبات بخش خصوصی به‌روز هستیم و از اواخر اسفندماه اسناد ماه قبل تا حداکثر ۱۵ ماه پرداخت شده است گفت: اسناد پزشکان بخش خصوصی تا تیرماه پرداخت شده و هیچ بدهی به آنها نداریم و منتظریم پایان ماه برسد و مطالبات ماه جاری را هم پرداخت کنیم.

همدان نخستین استان نسخه‌نویسی الکترونیک در مطب‌ها

فرجی با اشاره به اینکه از لحاظ آمار تقریبا چندماهی جزو استان‌های برتر و جزو اولین استان از لحاظ استقرار مطب هستیم و در حال حاضر هیچ مطبی طرف قرار نبوده که کار را الکترونیکی انجام ندهد افزود: با وجود مسائل قطعی برق و اینترنت و چالش‌های مراکز طرف قرارداد، سعی شده با پاسخگویی سریع همکاران در کمترین زمان مشکلات حل شود.

وی از توقف چاپ دفترچه بیمه سلامت از ابتدای تیرماه خبر داد و گفت: نسخی که به هر دلیلی مثلا قطعی برق کاغذی نوشته می‌شود، بلافاصله با رفع مشکل اطلاعات ثبت در سامانه می‌شود که این شیوه نسخ نیمه الکترونیک را در پی داشته است.

همدان استان برتر در طرح نسخ الکترونیک 

 مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینکه همدان از لحاظ نسخ الکترونیک جزو استان‌های برتر شناخته شده است افزود: بیش از ۱۰ جلسه با مدیران و کارشناسان بیمه تکمیلی با هماهنگی ستاد مرکزی داشتیم تا خدمات این نوع بیمه هم به صورت الکترونیکی ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه تقریبا تغییر سیستم به الکترونیک زمان می‌برد و کار بزرگی است و نیاز به زیرساخت‌های لازم دارد گفت: آنچه به این موضوع کمک می‌کند پاسخگویی همکاران بوده و به دنبال این هستیم آنها در سامانه ۱۶۶۶ به صورت ۲۴ ساعت به خدمات الکترونیک نیز پاسخگو باشند.

فرجی تصریح کرد: نه تنها از طریق مرکز این پاسخگویی وجود دارد بلکه به دنبال این هستیم در استان خدمات ویژه‌ای در زمینه پاسخگویی ارائه شود و همدان پایلوت اجرای طرح ۲۴ ساعته باشد.

وی با اشاره به اینکه در هر ماه ۷۰ تا ۱۰۰ هزار بار مراجعه به پزشکان زیرپوشش بیمه سلامت ثبت می‌شود افزود:  هر فردی بخواهد نسخ الکترونیک بنویسد این نیست که طرف قرداد با بیمه سلامت نباشد و کسی نیز وارد قرارداد با این بیمه شود، شرط آن الزام به نوشتن نسخ الکترونیک است که تقریبا این شرط از سال ۹۸ مورد توجه قرار گرفته که خوشبختانه باعث توفیقات استان نیز شده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به اینکه بالغ بر ۹۰ درصد مراکز ارائه دهنده خدمت طرف قرارداد با بیمه سلامت هستند افزود: کلینک‌های ویژه‌ای که بار عظیم خدمات را به صورت تخصصی و فوق تخصصی ارائه می‌دهند نیز به صورت الکترونیکی فعالیت دارند و تقریبا نسخ الکترونیک در مراکز در حال تکمیل  است و امیدواریم تا دو ماه آینده دیگر نسخ کاغذی نداشته باشیم.

شهریورماه نسخ کاغذی در بیمه سلامت کاربردی نخواهد داشت

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم جزو اولین استانها باشیم که کاغذ کاربردی در نسخ نداشته باشد گفت: اگر بخواهیم شهریور به این مهم دست یابیم به همکاری سایر بخش‌ها به ویژه دانشگاه علوم پزشکی  نیاز داریم.

فرجی با بیان اینکه پرداخت مطالبات در این زمینه موثر بوده است گفت: خدماتی نظیر کاردرمانی، گفتاردرمانی، درمان اعتیاد با همکاری بهزیستی مورد پوشش قرار گرفته تا به اقشار ضعیف جامعه به صورت ویژه خدماتی ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه در ایام کرونا اطلاع‌رسانی از طریق سامانه ۱۶۶۶ نسبت به نحوه رفتار و رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شد، بستری بیماران و داروی آنها زیرپوشش بیمه قرار گرفت  افزود: ادامه درمان در منزل با پرداخت ۹۰ درصد هزینه بستری بیماران مبتلا، نیز در ایام کرونا مورد توجه بوده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به اینکه هزینه آزمایش کرونا را نیز سازمان بیمه سلامت برای بیمه‌شدگان تعهد کرده است و بخشی از هزینه‌های جاری به سمت آزمایش«پی سی آر» و «سی تی اسکن» رفته است گفت: ۴۰۴ میلیارد تومان به عنوان مطالبات سال گذشته مراکز طرف قرارداد پرداخت شده است.

پرداخت ۲ میلیارد تومانی مطالبات پزشکان همدان در تیرماه 

وی از پرداخت بیش از ۲ میلیارد تومان مطالبات پزشکان استان در تیرماه خبر داد و افزود: مطالبات آزمایشگاه خصوصی تا آخر اردیبهشت‌و داروخانه‌های خصوصی خردادماه پرداخت شده است.

فرجی با بیان اینکه بدهی مراکز دولتی و دانشگاهی فروردین‌ماه پرداخت شده و این سابقه نداشته است که منتظر ارائه سند برای مابقی پرداخت‌های آنها هستیم گفت: بالغ بر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیارد تومان نیز برای خسارت متفرقه تا آخر خردادماه به مراکز پرداخت شده است.

وی با اشاره به پرداخت مطالبات خدمات سطح یک گفت: تا تیرماه امسال ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از مطالبات سطح یک خدمات پرداخت شده که در مجموع ۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات امسال پرداخت شده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینکه بالغ بر یک‌میلیون نفر در استان زیر پوشش بیمه سلامت هستند افزود: قریب به ۲۰۵ هزار در صندوق همگانی، ۶۱۶ هزار نفر در صندوق روستایی، بیش از ۵۵ هزار در صندوق سایر اقشار و بیش از ۱۲۱ هزار نفر در صندوق کارکنان دولت بیمه سلامت عضویت دارند و خدمات دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به مراکز ارائه دهنده خدمات بیمه سلامت گفت: در مراکز طرف قرارداد مستقیم، ۱۲۵ پزشک عمومی، ۱۷۱ متخصص، ۱۲ فوق تخصص، ۱۸۹ داروخانه، ۵۲ آزمایشگاه، ۴۴ مرکز توانبخشی، ۳۰ مرکز پرتوپزشکی، ۲۸ درمانگاه خصوصی و خیریه، ۱۹ بیمارستان و سه مرکز جراحی محدود طرف قرارداد با بیمه سلامت هستند.

فرجی با اشاره به اینکه هفت درمانگاه تخصصی دانشگاهی به صورت غیرمستقیم طرف قرارداد ماه بیمه سلامت هستند افزود: ۱۷۲ پزشک متخصص، ۲۱ پزشک و ۳۵ دندان‌پزشک به صورت غیرمستقیم با بیمه سلامت قرارداد دارند.

وی یادآور شد: بخشی از بیمه‌شدگان استان‌های همجوار به خصوص استان کردستان خدمات تخصصی بیمه سلامت دریافت می‌کنند.

 آغاز طرح سیستم ارجاع به پزشک خانواده در صندوق بیمه سلامت همگانی

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان در ادامه از آغاز طرح سیستم ارجاع به پزشک خانواده در صندوق بیمه سلامت همگانی خبر داد و گفت: موضوع پزشک خانواده و سیستم ارجاع یکی از سیستم‌های ارائه خدمات بوده که بسیار مقرون به صرفه است.

وی با اشاره به اینکه در استان فارس و مازندران برای همه صندوق‌ها پزشک خانواده و سیستم ارجاع تعریف شده است افزود: در چند استان مصوب شد که این طرح در بیمه سلامت همگانی اجرایی شود تا بیمه‌شدگان آن، پزشک خانواده برای خود انتخاب کنند و سیستم ارجاع در آنجا نیز پیاده شود.

فرجی با اشاره به اینکه از سال ۹۶ به بعد بیمه‌شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی نمی‌توانستند به بخش خصوصی مراجعه کنند و این طرح فرصتی است که سازمان برای استانهایی در نظر گرفته است تصریح کرد: همدان و چهار استان دیگر پایلوت اجرای این طرح قرار گرفته‌اند که آن را اجرایی کنند.

وی با بیان اینکه در این طرح بیمه‌شدگان به یک پزشک منتسب می‌شوند که اغلب پزشکان عمومی هستند به نام پزشک خانواده به آنها خدمات ارائه می‌دهند گفت: معتقدیم وقتی فرد به پزشک عمومی مراجعه کند آن پزشک بهترین راهنما است تا با توجه به دوره‌های مختلفی که دیده است خیلی زودتر فرد را به درمان برساند تا اینکه به یک پزشک متخصص مراجعه کند و این مراجعات او را سردرگم کند.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان یادآور شد: اقدامات اولیه صورت گرفته و هماهنگی با نظام پزشکی انجام شده و در اجرا نیاز به هماهنگی‌هایی دارد تا مردم از این خدمات بهره‌مند شوند.

گفتنی است در پایان این مراسم از خبرنگاران بیمه سلامت تقدیر شد که زهره عباسی صالح، خبرنگار خبرگزاری فارس نیز جزو تقدیرشوندگان بود.

انتهای پیام/89026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول