اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

توافق ازبکستان و ترکمنستان برای ایجاد منطقه آزاد تجاری

ازبکستان و ترکمنستان تصمیم دارند با ایجاد یک منطقه آزاد تجاری مرزی به تدریج موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای را حذف و ورود کالا به بازارهای دو کشور را تسهیل کنند.

توافق ازبکستان و ترکمنستان برای ایجاد منطقه آزاد تجاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، ازبکستان و ترکمنستان تصمیم دارند با ایجاد یک منطقه آزاد تجاری مرزی به تدریج موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای را حذف و ورود کالا به بازارهای دو کشور را تسهیل کنند.

«سردار عمرزاق‌اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «سردار بردی‌محمداف» معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در دیداری در شهر «ترکمن باشی» در مورد آغاز فعالیت مشترک در بهبود شرایط برای تجارت متقابل از جمله لغو تدریجی موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای و تسهیل ورود کالاهای تولید ازبکستان و ترکمنستان به بازارهای دو کشور به توافق رسیدند.

پیش بینی می‌شود با توجه به پتانسیل اقتصاد دو کشور این اقدامات امکان افزایش مبادلات بازرگانی ازبکستان و ترکمنستان را تا یک میلیارد دلار در آینده نزدیک فراهم می‌کند.   

 عمرزاق‌اف در شهر «عشق آباد» با «ایسن مراد آرازگلدییف» معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان، رئیس طرف ترکمنستانی کمیسیون بین دولتی در همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی، علمی- فنی و فرهنگی نیز دیدار کرد.

طرفین در مورد برگزاری نشست دوره‌ای کمیسیون بین دولتی در ازبکستان در آینده نزدیک به توافق رسیدند. همچنین در چارچوب کمیسیون بین دولتی دومین نشست شورای بازرگانی ازبکستان و ترکمنستان سازماندهی می‌شود.

طرفین برای چشم انداز گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های حمل و نقل و لجستیکی توجه خاص داشتند.

دو طرف به توافق رسیدند که توسط وزارتخانه‌های حمل و نقل دو کشور از سرگیری ارتباطات مستقیم هوایی و زمینی با رعایت مقررات همه گیری تنظیم خواهد شد.  

عمرزاق‌اف همچنین در شهر «عشق آباد» با «رشید مردوف» معاون رئیس کابینه وزرا، وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز دیدار و چگونگی و چشم انداز روابط دو کشور و همچنین ابعاد اولویت دار همکاری‌های دوجانبه را بررسی کردند.  

طرفین بر اهمیت توسعه دیالوگ موثر برای تسریع حل و فصل وظایف و همچنین گسترش همکاری‌های همه جانبه دو کشور تاکید کردند.

ترکمنستان استقلال ازبکستان را در تاریخ 7 ژانویه  سال 1993 میلادی به رسمیت شناخته و در همین تاریخ سال 1993 میلادی بین این دو کشور روابط سیاسی برقرار شده است.  

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول