اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

بازگشت «عسکر آقایف» به قرقیزستان؛ اقدامی راهبردی، ریشه‌ای و اصولی

کارشناسان سیاسی بازگشت «عسکر آقایف» رئیس جمهور سابق قرقیزستان و بررسی نقش وی در پرونده قضایی «کومتار» را اقدامی استراتژیک، ریشه‌ای و اصولی می‌دانند.

بازگشت «عسکر آقایف» به قرقیزستان؛ اقدامی راهبردی، ریشه‌ای و اصولی

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، کارشناسان سیاسی بازگشت «عسکر آقایف» رئیس جمهور سابق قرقیزستان و بررسی نقش وی در پرونده قضایی «کومتار» را یک اقدام استراتژیک، ریشه‌ای و اصولی دانستند.

«آرکادی دوبنوف» کارشناس و تحلیلگر سیاسی روس و محقق مرکز تحقیقات «کارنگی» معتقد است «عسکر آقایف» مورد قضاوت قرار نخواهد گرفت.

این کارشناس گفت: بازگشت وی به ابتکار « سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان صورت گرفت. رئیس جمهور به وی تضمین داده که تحت حفاظت قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: آقایف از اظهارنظر در مورد پرونده‌های قضایی سایر روسای جمهور سابق خودداری کرد و تنها بیان داشت که از وی خواسته می‌شود در مورد «کومتار» شهادت و گواهی دهد.

این کارشناس گفت: پرونده «کومتار» مخصوصا برای جباراف اهمیت دارد. در حالی که وی در زندان بود، برای ملی شدن معدن طلا مبارزه کرد و عمدتا به همین دلیل بسیار محبوب شد.

«دوبنوف» کارشناس علوم سیاسی همچنین معتقد است که بازگشت آقایف به این کشور شاید هم به دلیل تنش‌های فزاینده در قرقیزستان، ناشی از نارضایتی قبیله‌های شمالی است.

وی بیان داشت: این شرایط کاملاً عادی برای قرقیزستان است، در زمانی که قدرت به دست کسانی است که با طایفه شمالی یا جنوبی مرتبط هستند. نماینده برجسته قبیله‌های جنوبی ، هم اکنون ریاست کمیته دولتی امنیت ملی را بر عهده دارد. 

وی ادامه داد: شایعات به سرعت در سراسر کشور پخش شد که رئیس جمهور به پشتوانه  رئیس امنیت ملی پیروز شده است که این موضوع باعث نارضایتی قبیله‌های شمالی شد، که اکنون در حال تثبیت نیروها و منابع خود هستند.

این کارشناس علوم سیاسی افزود: این ترس وجود دارد که در اواخر تابستان یا اوایل پاییز در کشور ، همانطور که در قرقیزستان به طور منظم اتفاق می‌افتد، دوباره اعتراضات آغاز شود.

وی ادامه داد: در این شرایط ، جباراف به طور منطقی معتقد است که در حال حاضر لازم است حرکاتی انجام دهد که نمایندگان معتبر قبیله‌های شمالی را به طرف خود جذب کند. لازم به یادآوری است که « عسکر آقایف» بومی شمال کشور است.

دوبنوف افزود: جباراف بر اثبات این که این شایعه اشتباه است و قوم‌گرایی را در کار خود دخیل نمی‌کند، اولین رئیس جمهور را به کشور بازگردد که به لطف وی قرقیزستان در مدیریت دولتی و دموکراتیک سازی به موفقیت رسیده است.

 این کارشناس گفت: آقایف در حال حاضر یک فرد مسن است و 76 سال دارد که تا به حال اجازه بازگشت به میهن را نداشته است.

«فلیکس قولوف» سیاستمدار صاحب نظر قرقیزستان نیز در مورد بازگشت «عسکر آقایف» گفت: وی با معامله‌ای در مورد تحقیقات «کومتار» موافقت کرده است و برای این کار به بیشکک بازگشته است.

به گفته این کارشناس ، آقایف دیگر در قرقیزستان در خطر نیست و همکاری با تیم تحقیقات پرونده «کومتار» را  گامی منطقی خواند.

قولوف گفت: قانون محدودیت‌ها به پایان رسیده است و نمی‌توانند وی را محکوم کنند. با این وجود ، وی موافقت کرد که داوطلبانه بیاید و به تحقیقات کمک کند. این بدان معناست که موضوعی برای پنهان کردن ندارد، به خود اطمینان دارد و از هیچ چیز ترس ندارد.

قولوف معتقد است در این شرایط هیچ معامله سیاسی وجود ندارد و طرفین به هیچ توافقی نرسیدند. چرا باید با مقامات چانه زنی کرد؟ مردی است که می خواهد از نام خوب خود محافظت کند و برای این کار به وطن بازگشته است. نیازی به چانه زنی با مقامات ندارد. قانون محدودیت‌ها به پایان رسیده است.

«بختی بیک جمعه قولوف» کارشناس سیاسی و معاون سابق موسسه مطالعات استراتژیک ملی در این رابطه گفت:  مشارکت «آقایف» به عنوان شاهد در «کومتار» یک تصمیم استراتژیک و درست است. بازگشت «آقایف» بر مسئله بازگشت «کومتار» تأثیر بسزایی خواهد داشت.

وی گفت: ما شاهد وقایع واقعاً تاریخی در مبارزه با فساد در کومتار هستیم . پرونده ای که روسای جمهور سابق قرقیزستان در آن نقش بسزایی داشتند.

در این مورد ، همکاری با تیم تحقیقات و شهادت «عسکر آقایف» ، اولین رئیس دولتی که موضوع با وی آغاز شد ، نتایج  بسیار جدی و قابل توجهی برای بازگشت «کومتار» به جمهوری قرقیزستان خواهد داشت.

این کارشناس خاطرنشان کرد که قرقیزستان در سال 2005 کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه فساد را تصویب کرد و این سند که توسط بیش از 170 کشور جهان امضا شد، مجموعه ای از این قبیل مسائل را در نظر گرفته است.

یادآوری می کنیم که «عسکر آقایف» یکی از متهمان پرونده قضایی «کومتار» است. وی در سال 2005 کشور را ترک کرده بود. 

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول