اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

توقف مسکن مهر یک میلیون نفر را بیکار کرد/مسکن مهرباید 7 سال پیش به اتمام می‌رسید

مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی گفت: اگر ما سالی 500 هزار واحد مسکن مهر می‌ساختیم و پروژه را در شرایط تحریم ادامه می‌دادیم و در شرایط رکودی که اقتصاد کشور ما داشت، بخش مسکن را به عنوان یک پیشران فعال نگه می‌داشتیم، یک میلیون شغل داشتیم.

توقف مسکن مهر یک میلیون نفر را بیکار کرد/مسکن مهرباید 7 سال پیش به اتمام می‌رسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، هادی عباسی، مشاور وزیر اسبق  راه و شهرسازی، شب گذشته در برنامه تلویزیونی ثریا با اشاره به اینکه دولت در پایان دولت دهم نزدیک به 90 درصد از خط اعتباری 45 هزار میلیارد تومانی مسکن مهر در قالب تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده بود، گفت: در پایان مهر ماه سال 92 40 هزار میلیارد تومان از تسهیلات مسکن مهر پرداخت شد. امروز که در خدمت شما هستیم رقم تسهیلات پرداختی به 52 هزار میلیارد تومان رسیده است در حالی که آن موقع پیش بینی می‌شد که با 50 هزار میلیارد تومان تسهیلات این پروژه به اتمام برسد.

مشاور اسبق وزیر راه و شهرسازی در بیان عدد و رقم پیشرفت پروژه مسکن مهر عنوان کرد: مسکن مهر 1 میلیون 700 هزار واحد روستایی است و 2 میلیون و 300 هزار واحد شهری را در بر می‌گرفت و اگر با همان دست فرمان کار ادامه پیدا می‌کرد، این پروژه یک سال بعد به اتمام می‌رسید.

*تخریب روانی و کم‌کاری دولت تدبیر و امید، عامل تاخیر در تحویل مسکن مهر

وی با اشاره به دلایل تاخیر 8 ساله در روند اتمام این پروژه افزود: با تغییر دولت تیم اجرایی مسکن مهر که 8 نفر بودند و کار ستادی مسکن مهر را انجام می‌دادند، همه از کار کنار گذاشته‌شدند. یعنی گفتند، بالاخره شما زحمت کشیدید، خسته نباشید و دیگر ما نمی‌خواهیم شما این کار را ادامه بدهید.

عباسی در تشریح ابعاد تخریب روحی و روانی مسکن مهر گفت: استان‌ها و استانداران و شورای مسکن استان‌ها نقش خیلی مهمی در تکمیل پروژه‌های مسکن داشتند و پروژه مسکن مهر، پروژه‌ای بود که در سطح کل کشور جاری و ساری بود، اما با روی کار آمدن دولت جدید و تخریب گسترده؛ دستگاه‌ها از خدا خواسته می‌گفتند، ما داشتیم یک زحمتی می‌کشیدیم، اگر این طرح، پروژه‌ی خوبی نیست، لذا ما برای چه در این پروژه زحمت بکشیم.

این کارشناس مسکن در بیان اینکه بی مهری نسبت به این پروژه باعث شد که کار طولانی شود، تاکید کرد: علاوه بر تخریب روانی کم‌کاری‌ها در تکمیل پروژه مسکن مهر قابل توجه است.

*توقف مسکن مهر 1 میلیون نفر را بیکار کرد

این کارشناس مسکن در تشریح اینکه توقف پروژه مسکن مهر 1 میلیون نفر را بیکار کرد، گفت: اگر ما سالی 500 هزار واحد مسکن مهر می‌ساختیم و پروژه را در شرایط تحریم ادامه می‌دادیم و در شرایط رکودی که اقتصاد کشور ما داشت، بخش مسکن را به عنوان یک پیشران فعال نگه می‌داشتیم، ما 1 میلیون شغل داشتیم.

عباسی با اشاره به نحوه تامین مالی ساخت مسکن، گفت: لازم نبود حتی منابع جدیدی هم به این پروژه تخصیص پیدا کند، کافی بود، ما اقساط بازگشتی مسکن مهر را دوباره در داخل همین پروژه می‌چرخاندیم.

مشاور وزیر اسبق  راه و شهرسازی، با اشاره به این مسئله که تا الان مردم برخلاف کسانی که تسهیلات کلان می‌گیرند بسیار خوش حساب هستند و از 52 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی، مردم حدود 35 هزار میلیارد تومان را به بانک مسکن پرداخت کردند، گفت: از این 35 هزار میلیارد تومانی که به بانک مسکن پرداخت شده است، عددی که به پروژه وارد شده 7 هزار میلیارد تومان است. یعنی 28 هزار میلیارد تومان در جاهایی غیر از ساخت مسکن هزینه شده است.

*در دولت روحانی نقدینگی رشد کرد، اما مسکنی ساخته نشد

عباسی ضمن تاکید بر صحیح بودن نحوه تامین مالی مسکن مهر، عنوان کرد: خط اعتباری مسکن مهر واقعاً مشکلی نداشت. علی رغم این که در دولت آقای روحانی مسکن مهر نساختیم نقدینگی رشد کرد.  در دولت قبل از آقای احمدی نژاد در دولت اصلاحات هم نقدینگی رشد کرد. در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی هم نقدینگی رشد کرد. بر اساس سری زمانی رشد نقدینگی از سال 52 تا سال 99، نقدینگی کشور دائماً رشد کرده و به قول اساتید ما پول درون‌زا شده، یعنی چه مسکن بسازیم، چه مسکن نسازیم، نقدینگی رشد می‌کند و چه بهتر است که ما رویکرد فعال داشته باشیم.

این کارشناس مسکن ادامه داد: پایان سال 99 نقدینگی کشور 3400 هزار میلیارد تومان بود. پایه پولی سال 99، 460 هزار میلیارد تومان بوده در صورتی که پایان سال 92 این عدد 114 هزار میلیارد تومان بود. هیچ کس سوال نکرده تا الان که از 114 تا 460 در طی 7 سال این حجم نقدینگی که بانک مرکزی خلق شده به کجا رفته است. بانک‌ها برداشتند، دولت برداشته است. پس علی رغم این که پروژه مسکن مهر تعطیل شد، نقدینگی رشد کرد.

وی با اشاره به اینکه در دولت‌های قبل هم نقدینگی اضافه شد و ارز هم رشد داشت ولی ما اشتغال مسکن مهر را از دست دادیم، گفت: در حال حاضر با گذشت 8 سال از عمر دولت همچنان 240 هزار واحد مسکونی تکمیل نشده است، در حالی که این پروژه در مجموع با پیشرفت 80 درصدی به دولت روحانی سپرده شد.

عباسی در پایان با اشاره به پیام حساب 100 امام خمینی در بنیاد مسکن برای ساخت مسکن محرومان گفت: ما اگر می‌خواهیم امروز مسئله مسکن‌مان حل شود، باید به گفتمان حضرت امام (ره) که در پیام حساب 100 ایشان منعکس شده باز گردیم.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول