اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

کاهش ۷۰ درصدی نسبت بدهی به درآمد نقد شهرداری در دوره پنجم شورای شهر مشهد

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه نسبت بدهی به درآمد نقد شهرداری در این دوره نسبت به دوره قبل حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است، گفت: شورای پنجم ۱/۴ درآمد نقد یکساله خود، یعنی ۱۱ هزار میلیاردتومان بدهی به جای گذاشته و این در شرایطی است که بدهی های موکول شده از شورای چهارم به شورای پنجم، ۴ برابر درآمد نقدی شهرداری بوده است.

کاهش  ۷۰ درصدی نسبت بدهی به درآمد نقد شهرداری در دوره پنجم شورای شهر مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، محمدرضا حیدری امروز در یکصد و چهل‌ویکمین و آخرین جلسه علنی شورای شهر مشهد در دوره پنجم، به تشریح مناسبت‌های هفته جاری پرداخت و با اشاره به ۱۶ مردادماه، سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی، اظهارکرد: این مجموعه یکی از تشکل‌های عمومی غیردولتی برآمده از جریان انقلاب فرهنگی است؛ نهادی که با حضور جمعی از جوانان نخبه علمی و دانشگاهی شکل گرفت و در طول بازه زمانی فعالیت خود، خدمات ارزشمندی را در عرصه‌های علمی و تخصصی و خدماتی کشور ارائه کرده‌ است.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه با اشاره به تعامل خوبی که بین شورای پنجم شهر مشهد و جهاد دانشگاهی در حوزه مطالعاتی و پژوهشی شکل گرفت، گفت: خوشبختانه جهاد دانشگاهی مشهد با حضور چهره‌های علمی و دانشگاهی و جوانان متخصص و متعهد در حوزه های مختلف مطالعاتی و تحقیقاتی و فرهنگی و پزشکی  جزو مجموعه‌های پیشگام کشور است و خدمات ماندگاری داشته‌اند.

۱۷ مردادماه، سالروز شهادت محمود صارمی و روز خبرنگار مناسبت دیگری بود که رئیس شورای شهر مشهد در این جلسه به آن اشاره کرد و افزود: از تلاش‌ها و زحمات تمامی اصحاب رسانه، بویژه خبرنگاران حوزه پارلمانی و شهری که در ۴ سال گذشته جلسات علنی و اخبار شورای شهر را، بدون هیچ چالش و مشکل خاصی پوشش دادند و پیوسته نگاه منصفانه داشتند، کمال تقدیر و تشکر را دارم.

حیدری با اشاره به برنامه ویژه تقدیر از خبرنگاران و نشست صمیمی با اصحاب رسانه که پیش‌بینی شده بود، گفت: با وجود تدابیری که اندیشیده شد و دعوت صورت گرفته، بخاطر ملاحظه شرایط کرونایی و ترجیح سلامت این عزیزان، نشست مذکور لغو شد؛ از این بابت و بخاطر توفیقی که از ما سلب شد، عذرخواهیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم خبرنگاران همچنان با نگاه آزادانه و نقد منصفانه در جهت تحقق رسالت خود موفق باشند و تعامل خود با شورای شهر استمرار بخشند.

حیدری با اشاره به یکصد و چهل‌ویکمین جلسه علنی شورای شهر مشهد که آخرین جلسه علنی در دوره شورای پنجم بود، گفت: از یکایک اعضای فداکار و پرتلاش شورای شهر مشهد در این دوره کمال تقدیر و تشکر را دارم؛ چهره‌های متخصص و دلسوز و وقت‌گذاری که طی ۴ سال اخیر بی‌وقفه تلاش کردند و تعداد جلسات و نشست‌های تخصصی و کمیته‌های نظارتی و بازدیدهای میدانی نشان‌دهنده پویایی این دوره بود.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه شورای پنجم یک‌هزار و ۲۰۰ مصوبه داشت و تنها ۷ درصد این مصوبات مورد اعتراض کمیته تطبیق فرمانداری قرار گرفت، افزود: این در شرایطی است که در شورای چهارم ۱۶ درصد مصوبات از فرمانداری برگشت خورده بود؛ شورای چهارمی که ۱۵۰ مصوبه کمتر از شورای پنجم داشته است.

حیدری در ادامه خاطرنشان کرد: این کاهش تعداد مصوبات برگشت خورده از سوی کمیته تطبیق فرمانداری در دوره شورای پنجم نشان از توجه و کار تخصصی و کار علمی و دقیق و تلاش‌های کمیسیون حقوقی، در کنار نگاه تخصصی و عالمانه کمیسیون‌های تخصصی است که همگی تلاش کردند مصوبات شورا با کمترین ایراد و اشکال به فرمانداری برود.

وی با اشاره به برخی اختلاف‌نظرهایی که بین اعضای شورای شهر وجود داشت، گفت: اختلاف سلیقه و نظر نشان از پویایی نظام شورایی‌ است؛ گواهی می‌دهم که اعضای شورای شهر در این دوره، با درک شرایط شهر و شهروندان، با وجود اختلاف‌نظرها و سلایق و برنامه‌ای که به مردم قول داده‌ بودیم، انسجام خود را حفظ کردند.

حیدری در ادامه افزود: اگر طی ۴ سال اخیر در جایگاه مسئولیتی که عهده‌دار بوده‌ام، نقص و کوتاهی صورت گرفته، عذرخواهم و از بدنه توانمند و کارآمد شورای شهر که در این دوره تجربه همکاری با آنها را داشتم، کمال تقدیر و تشکر را دارم.

وی همچنین گفت: شورای شهر را در شرایطی تحویل می‌دهیم که بخش عمده و اعظمی از برنامه‌ها و طراحی‌های صورت گرفته تحقق یافته است.

حیدری در ادامه به طرح سخنانی با شهروندان مشهدی پرداخت و اظهارکرد: مردم نجیب و حق‌شناس مشهد در اردیبهشت سال ۹۶، با ۶ برابر میانگین تعداد آرای دوره قبل، به لیست امید اعتماد کردند؛ بهترین قضاوت‌کنندگان مردم هستند و می‌بینند که شهر را چگونه تحویل گرفتیم و حال، علیرغم همه شرایط سخت اقتصادی و کرونا، با چه شرایطی تحویل می‌دهیم.

رئیس شورای شهر مشهد گفت: شورای پنجم تلاش کرد تا ظرفیت قانونی برای مدیریت شهری ایجاد کند که با توان و اختیارات لازم، مصوبات را پیش ببرد.

حیدری با بیان اینکه طی ۴ سال فعالیت شورای پنجم ۲۷ هزار میلیاردتومان پروژه عمرانی، با تنوع و تکثر در فضای کل شهر و بخش‌های مختلف اجرایی شده است، افزود: برای تمامی این پروژه‌ها، کارهای مطالعاتی و بررسی و تصویب بودجه و نظارت و تفریغ بودجه انجام شده که فرآیندهای دشوار و زمان‌بری بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: جدا از پروژه‌های شاخص تعریف شده، در حوزه خدمات‌شهری ۳۷ پروژه درحال اجرا داریم که ۲۰ پروژه آن بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ در حوزه عمران و حمل‌ونقل نیز ۱۷ پروژه درحال اجراست که ۷ پروژه بیش از ۶۵ درصد پیشرفت دارد و ظرف ماه‌های آتی به همت شورای ششم به بهره‌برداری خواهد رسید.

حیدری با اشاره به بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نیز گفت: در منطقه ثامن، ره‌باغ حضرت زهرا(س) و اتصال تپل‌محله به طبرسی نیز که اقدام شایانی در جهت تکمیل حلقه اتصال شارستان است، مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذارد.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه به دو پروژه اتصال تقاطع آزادگان به چناران، حدفاصل تقاطع تا صادقیه و همچنین پروژه رودپارک اشاره کرد که آماده بهره‌برداری است و افزود: پروژه اتصال آزادگان به چناران، اقدامی استراتژیک در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهری مشهد بوده و پروژه رود‌پارک نیز اقدام ارزنده‌ای در ساماندهی فضای کال چهل‌بازه است که فضایی بانشاط و مفرح برای شهروندان فراهم می‌آورد؛ در بحث پروژه‌های هویتی و فرهنگی نیز بازسازی و مرمت بازار فرش و سرای عزیزالله‌اف  نیز دردست اجراست.

حیدری خاطرنشان کرد: این تعدد و تکثر پروژه‌ها در پهنه‌های مختلف شهری، نشان از پویایی و تلاش در جهت تداوم توسعه و سازندگی در مشهد است که امیدواریم در شورای ششم نیز استمرار داشته باشد.

وی همچنین افزود: شورای شهر مشهد در این دوره پیوسته سعی کرد با انجام وظایف، رسالت خود در قبال مرم حق‌شناس مشهد را به نحو احسن انجام دهد؛ البته شهروندان شهر امام مهربانی‌ها شایسته خدماتی بیش از این هستند و امیدواریم نقایص و اشکالات را به بزرگ‌منشی خود ببخشند.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه به تقدیر از پرسنل سختکوش و پرتلاش و مدیران شهرداری پرداخت و گفت: شهرداری مشهد از بدنه کارشناسی و مدیریتی توانمند و کارآمدی برخوردار بوده که نعمت بزرگی است؛ بدنه‌ای که توانسته ۲۷ هزار میلیاردتومان پروژه را عملیاتی کند.

حیدری با بیان اینکه به این بدنه تلاشگر افتخار می‌کنیم و از زحمات شهرداران منتخب شورای پنجم و مدیران بخش‌های مختلف که از سال ۹۶ تاکنون شورای شهر را در جهت دستیابی به اهداف و راهبردها همراهی کردند، تقدیر و تشکر می‌کنیم، اظهار کرد: اخیرا شاهد فضاسازی‌هایی درخصوص بدهی‌های باقیمانده از شورای پنجم هستیم که باید شفاف‌سازی‌هایی در این خصوص انجام شود.

وی تاکید کرد: بدهی مادامی که در جهت توسعه عمرانی شهر باشد، نه تنها امر مذمومی نیست، بلکه با توجه به شرایط تورمی حاکم بر کشور، مطلوب بوده و به نفع شهر و شهروندان است.

حیدری گفت: اگر ۲۷ هزار میلیاردتومان را صرف توسعه عمرانی شهر نکرده بودیم، امروز شاید برای اجرای همان پروژه‌ها باید بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه می‌شد؛ بدهی زمانی موجب نگرانی هستند که صرف هزینه‌های حقوق و جاری مجموعه شود.

وی با بیان اینکه از ۱۱ هزارمیلیاردتومان بدهی‌های شهرداری، ۲ هزار میلیاردتومان بدهی کوتاه مدت و ۹ هزار میلیارد نیز بلند مدت است و تا ۱۴۰۶ باید تسویه شود، افزود: البته بخش عمده این بدهی‌ها اوراق مشارکت است که هراندازه بتوانیم جلب کنیم، مایه منفعت است زیرا ۵۰ درصد اصل و سود را دولت پرداخت می‌کند.

حیدری خاطرنشان کرد: بخشی از بدهی نیز مربوط به وام ارزی است که در زمان شورای سوم برای توسعه حمل‌ونقل ریلی اخذ شده است؛ بدهی که شورای چهارم و پنجم آن را استمهال نموده و شورای ششم نیز اقدام مشابهی باید انجام دهد تا از محل اعتبارات دولتی پرداخت شود.

وی با بیان اینکه شورای پنجم ۱/۴ برابر درآمد نقد یکساله خود، یعنی ۱۱ هزار میلیاردتومان بدهی دارد، گفت: این در شرایطی است که بدهی های موکول شده به شورای چهارم، ۴ برابر درآمد نقدی شهرداری زمان خودش بوده است.

حیدری با تاکید بر اینکه عملکرد شورای پنجم و مدیریت شهری در این حوزه نیز قابل دفاع بوده و کارنامه خوبی را از خود به جای گذاشته است، تصریح کرد: در کنار این اقدامات ارزشمند، ظرفیت‌‎هایی نیز ایجاد کردیم که یک مورد آن ظرفیت ۱۴ هزار میلیاردتومانی املاک قابل تبدیل به منابع است.

وی از شناسایی ۲۳ هزار میلیاردتومان مطالبات شهرداری از دولت خبرداد و گفت: شورای پنجم و مدیریت شهری در این دوره، بدهی انباشت ندارد، همه بدهی‌ها شفاف بوده و مستندات آن موجود و قابل دفاع است؛ بدهی‌های مدیریت شهری مسبوق به سابقه بوده و آیندگان هم بدهی برای ادوار آتی خواهند داشت.

رئیس شورای شهر مشهد درخصوص برخی ادعا مبنی بر گران تمام شدن اجرای پروژه‌های عمرانی در این دوره، گفت: تمامی هزینه‌ها براساس ضوابط و مقررات بالادستی است؛ دستگاه‌های نظارتی کاملا این موارد را بررسی می‌کنند و اینگونه نیست که بدون منطق مالی و اقتصادی هزینه شود.

حیدری با بیان اینکه تعدیل‌ها براساس مجوز سازمان برنامه و بودجه بوده است، افزود: به عنوان مثال قرارداد پارکینگ و پایانه زیرسطحی آزادی در ابتدا ۸۰ میلیاردتومان بود که درحالیکه ۱۱۰ میلیاردتومان تعدیل به آن تعلق گرفت؛ در فضایی که نرخ مصالح ساختمانیی رشد ۴ تا ۵ برابری داشته افزایش و تعدیل این هزینه‌ها امری طبیعی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با این وجود، روی موضوع مهندسی ارزش باید تمرکز کرد ولی نسبت‌هایی که بیان می‌شود منصفانه نیست؛ از سوی دیگر برهمگان روشن است که کار در بخش دولتی، گران‌تر از بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه در محضر امام‌رضا(ع) عهد کردیم که همیشه مدافع حقوق شهر و شهروندان باشیم و مسئولیت و رسالت خود را دقیق انجام دهیم، اظهارکرد: مجدد اعلام می‌کنیم که شورای پنجم آماده انتقال تجربیات و آموخته‌های خود به منتخبین شورای ششم خواهد بود چراکه فارغ از هر نگاه سیاسی و رویکردی، توسعه مشهدمقدس در راس امور قرار دارد.

حیدری تاکید کرد: مشهد شهری بین‌المللی و ملی و متعلق به جهان اسلام و تشیع است و هیچکس نباید از ارائه خدمت به این شهر دریغ کند؛ امیدواریم نگاه و فضای تعاملی و همکاری که در این دوره برای توسعه شهر شکل گرفت، همچنان تداوم داشته باشد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول