اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

مدیریت یکپارچه آبی قربانی مسوولیت دادن به افراد غیرمتخصص شده است

مسوول اندیشگاه بسیج اساتید آذربایجان‌غربی، گفت: مسوولیت دادن به افراد غیرمتخصص باعث قربانی شدن مدیریت یکپارچه آبی در حوزه‌ها و زیرحوزه‌های آبریز شده است.

مدیریت یکپارچه آبی قربانی مسوولیت دادن به افراد غیرمتخصص شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، جواد بهمنش یکشنبه در نشست تخصصی بررسی مشکلات حوزه آب که توسط بسیج اساتید آذربایجان‌شرقی در دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه این موضوع که ما در کشور تنها یک سوم بارش‌های جوی را دریافت می‌کنیم، مغفول مانده و بر همین اساس باید برای قطره قطره این آب محل استفاده بهینه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: ضرورتی که تاکنون هیچ توجهی به آن نشده است و این در حالی است که اگر همین منابع محدود آبی را با استفاده از اصول بهره‌وری به درستی مدیریت کنیم، شاهد مشکلات امروزی در خصوص کمبود آب نخواهیم بود.

بهمنش که از طریق وبینار در این نشست سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: در حالی که متوسط تولید محصول به ازای هر متر مکعب آب در ایران ۸۰۰ گرم تا یک کیلوگرم است، این متوسط در جهان معادل ۲ تا ۲ و نیم کیلوگرم به ازای هر مترمکعب آب مصرفی است و این یعنی بهره‌وری آبی در کشور ما کمتر از نصف متوسط جهانی است و دلیل آن را باید عدم مدیریت علمی آب و عدم توجه به طرح‌ها و نظرات کارشناسان این حوزه دانست.

استاد دانشگاه ارومیه افزود: اگر امروز در استان آبخیزی مانند خوزستان با مشکل آب روبه رو هستیم، باید بپذیریم که این بحران نتیجه مباحث مدیریتی است تا اینکه یک موضوع فنی و کمبود آب باشد، چراکه اگر طبق نظرات کارشناسی آب پشت سدهای منطقه در اواسط بهار و اردیبهشت در رودها رها می‌شد، اکنون شاهد وضعیت فعلی نبودیم و با سیراب شدن دشت‌ها، اکوسیستم منطقه می‌توانست خود را برای مواقع گرم‌تر سال تطبیق دهد.

وی با تأکید بر لزوم توجه جدی به موضوع بهره‌وری آب با هدف مصرف بهینه گفت: این امر مستلزم ترویج فرهنگ مصرف آب است و اگر پیش از توسعه ماشین‌آلات و سیستم‌های نوین کشاورزی در زمان دولت سازندگی، فرهنگ و دانش لازم به بهره‌برداران منتقل می‌شد، اکنون شاهد هدررفت منابع محدود آبی در کشور نبودیم.

بهمنش تصریح کرد: متاسفانه مسوولان حوزه مدیریت تنها به دنبال ارائه آمار و بیلان کاری در مورد صادرات هندوانه و اجرای سیستم‌های آبیاری نوین هستند، بدون آنکه اقدامی در خصوص فرهنگ‌سازی برای استفاده درست کشاورزان از این سیستم‌ها انجام دهند و این در حالی است که این سیستم‌ها نیز به دلیل مشکلات متعدد در طراحی و اجرا فاقد اثربخشی لازم بوده اند.

وی، مدیریت یکپارچه آب در حوزه‌ها و زیرحوزه‌های آبریز را اصل مهم دیگری در حل مشکلات آب دانست و گفت: متاسفانه به دلیل واگذاری مسوولیت‌های این بخش به افراد غیرمتخصص چنین مدیریتی به هیچ عنوان رخ نداده که در صورت تداوم این رویه در آینده شاهد بحران‌های آبی و در نتیجه مشکلات امنیتی خواهیم بود.

مسوول اندیشگاه بسیج اساتید آذربایجان‌غربی  با تأکید بر اینکه مدیریت درست منابع موجود آبی لازمه گذر از پیچ کم آبی فعلی است، بیان داشت: باید شرکت‌های مشاوره تخصصی برای فرهنگ‌سازی بین کشاورزان و آشنایی این بهره‌برداران با اصول استفاده صحیح از سیستم‌های آبیاری نوین مورد توجه باشند و علاوه‌بر این تشکل‌های آب بران نیز در قالب سمن‌ها و مجموعه‌های مردم نهاد می‌توانند در حل مشکل کم آبی مؤثر باشند.

وی اضافه کرد: اگر بتوانیم ۱۰ درصد از پدیده پرآبیاری در حوزه کشاورزی جلوگیری کنیم، می‌توانیم بهره‌وری بالاتری از منابع موجود داشته باشیم هر چند که این میزان کاهش پرآبیاری در خوشبینانه‌ترین حالت تنها ۲ تا سه درصد از مصرف کلی آب را کاهش می‌دهد و این در حالی است که چنین راهکارهایی در کشورهای پربارش اروپایی به شدت مورد توجه است.

بهمنش گفت: علاوه‌بر این موارد باید فرآیند انتقال و توزیع آب به مزارع، ساماندهی سردهنه‌ها و آبگیرها نیز باید با هدف افزایش بهره‌وری و حل مشکلات آبی مورد بازنگری جدی قرار گیرد که امیدوارم این موارد در دولت آینده مد نظر قرار گیرد.

انتهای پیام/60015/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول